Förstlingen

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Förstlingen

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

En första bild på min förstling (Första etsplåten som jag löder till en vagn i 0:an)
En plåt från GOSVV
Bild
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Förstlingen

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

En ny bild hur bygget fortskrider. Kåpan skall vara klar för målning. Underredet saknar fotsteg och det på lagerboxar.
Bild
KJStenberg
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:19

Re: Förstlingen

Inlägg av KJStenberg »

Hej
Tack för dom bilderna. Håller på med en likadan vagn själv och tyckte det var svårt att "laminera" tex buffertbalkar och insidan på vagnskorgen. Kanske du eller någon annan har ett tips om detta?

mvh KJStenberg
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Förstlingen

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Ursäkta. Vad menar du med "laminera".
KJStenberg
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:19

Re: Förstlingen

Inlägg av KJStenberg »

Alltså när man lägger flera lager på varandra...

KJStenberg
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Förstlingen

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Jag gjorde som så att jag penslade på flödigt med fosforsyra sedan förtennade jag plåtarna väldigt tunt med lödtenn (130 graders). Sedan på med lite mer lödsyra, lade ihop plåtarna, justerade in dem på min järnplatta, fixerade med magneter och värmde på så de häftade ihop. Tennet kommer från slöjddetaljer. Järnplattan och magneterna kommer från Sture Holmberg.
KJStenberg
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:19

Re: Förstlingen

Inlägg av KJStenberg »

Tack!
Den tekniken ska jag prova nästa gång!

KJStenberg
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Förstlingen

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Kan någon tipsa mig vilken kulör jag skall ha på den här kupe vagnen. Hur skall märkningen vara. Var och när byggdes dessa vagnarna.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Förstlingen

Inlägg av Göran T »

Jan-Inge Gunarsson skrev: Kan någon tipsa mig vilken kulör jag skall ha på den här kupe vagnen. Hur skall märkningen vara. Var och när byggdes dessa vagnarna.


Hej Jan-Inge!
Två utmärkta artiklar om de första personvagnarna för banan UWJ (Ulricehamn - Wartofta) skrivna av Erik Walde fanns publicerade i Smalspårigt nr 89 och 90. De vagnarna levererades av Kristinehamns Mekaniska Verkstad vilken också levererade till flera samtida järnvägsförvaltningar (HSJ, LSSJ). Det finns också en del skrivet i boken om Ulricehamnsbanan, skriven av Svante Forsaeus och utgiven 2004 (?).
Erik skriver bl a att "Vagnarna målades omsorgsfullt innan leverans, kulören är dock oklar".
Den vagn som du bygger är nog den som motsvaras av de två vagnar som levererades hösten 1874 och var 4,5 m långa och med ett axelavstånd på 2,38 m. Vagnarna var från början träklädda men fick bara några månader efter leveransen plåtklädsel. Denna skickades av Kristinehamns Mek. Vagnarna var försedda med stjärnekerhjul.
Vid AGJ finns ett par vagnar av just denna vagnstyp. En lär vara från HSJ. Bilden som jag tog för några år sedan säger lite om färgerna på vagnarna (notera den gröna vagnen i bakgrunden). Dessa färger är troligtvis inte originalfärgerna men kanske någon färgantikvariskt kunnig person skulle kunna frilägga några tidiga färgrester och bestämma vagnarnas ursprungskulör. Det skulle vara ett steg framåt för järnvägsforskningen!

Bild

Göran T
Skriv svar