Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Det är verkligen inte alls märkvärdigt eller svårt. Som jag nämnde för Håvard så är det min Canon compact camera som står för det mesta av fotona. När jag har bilden i datorn så fuskar jag oftast till det i Picasa. Allt är inte som det förefaller vara! Men var och när är det så?
tågtyckarn
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 21:23

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av tågtyckarn »

Det är ofta det enkla som är det riktigt svåra.....
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Som jag har nämnt tidigare så finns det kopplingar mellan MMJ och en del andra järnvägar här i Sverige. Ovan är ett synligt bevis på det.

Även om det inte finns smalspår inom Mälarviken Mollsjö Järnvägars trafikområde så pågår ständiga diskussioner inom förvaltningen om att det rimligen bör finnas ett behov av åtminstone några km av denna så åtråvärda typ av svensk järnväg. Vad man menar med "bör finnas ett behov av" är egentligen inte utrett, men Järving och Jönshagen är definitivt ständigt pådrivande i frågan.

VWJ´s 1:a har just anlänt för gott till MMJ i egenskap av att vara ytterligare en pådrivande kraft i ärendet.

Vissa personer i Mollsjö reagerade när denna "udda fågel" rullade in på spår 2, ja då menar jag att den rullade in stillastående! En del tyckte inte om färgen men framförallt var det många som sa; fan vad den är liten, kan de verkligen va nåt!
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Varmt? Ja, mycket varmt! Nästa gång tar jag på grillvanten.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Piratens favoritvagn till vänster. Jo, jag vet att det är märkligt att det var en 3klassvagn men det var ju i den Tora och han träffades för första gången. Om det är någon av er som har läst något annat om det här så tro för Guds skull inte ett dugg på det!
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Orvar Ståhl, stinsen i Mälarviken på väg upp på lastbryggan på godsmagasinet.

Ståhl är inte att leka med om han inte får som han vill. Att döma av kroppsspråket på bilden så är det nog något han är missnöjd med men vem som kommer att bli hudflängd den här gången vet jag inte.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

D790 har just passerat Sjövik. Det är Göte Halling i hytten som håller på att att avsluta sitt pass för dagen.Han längtar hem till sin Märklinanläggning för att provköra sitt nyinköpta Da i skala 1:87. Det är just det lok som nu finns i undertecknads ägo.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johanmmolin »

Ståhl är inte att leka med om han inte får som han vill. Att döma av kroppsspråket på bilden så är det nog något han är missnöjd med men vem som kommer att bli hudflängd den här gången vet jag inte.


Vem är han som är så glad i hatten? Han påminner om den berömde snickaren i västra Östergötland som tog 13 år på sig att snickra ihop en vagga, och därför kallades för "Lagom Later" ("sann" skröna för en gångs skull!). Han finns att beskåda i försalongen på s/s Per Brahe, säkerligen publicerad i MHJ-tråden ett antal sidor bakåt i tiden, och kroppsställningen tycks vara densamma...
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Det är eldaren Fabian Eldh som ofta tittar lite väl djupt i flaskan och då gärna blir lite flaxig och allmänt ostadig. På linjen mellan Mälarviken och Sjövik finns en sträcka som kallas Kröken och det är helt hopplöst för honom att passera där utan att suget blir honom övermäktigt.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Ännu en bild signerad Herman Schröder. Han fick ju i uppdrag av SJ att inför 100-årsjubiléet ta ett antal färgfoton som skulle användas i en jubiléumbok. Vad det blev av det kan man ju fråga sig, men förmodligen är orsaken att han blev totalt utkonkurrerad av Lennart Nilsson. Hur som helst; fotot är taget vid den sista tunneln innan ankomst Mollsjö.
Skriv svar