Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Kort sidospår...

Inlägg av Johanmmolin »

... men som passar ganska bra in i visningen av hittillsvarande båtbyggen: I dag fick jag mig tillskickat tredje delen av Säfflebon Björn Larssons böcker om Vänerbåtar. Eftersom jag inte själv har några som helst intressen i hans försäljning vill jag varmt rekommendera dessa böcker för er som förutom tåg även tycker om gamla skutor, seglarskrönor mm. Har hittat mängder av matnyttigheter för mitt eget virtuella kartotek om båtar som "crossed lake Vättern". Tror både Janne och CGO skulle gilla dessa alster och troligen många andra!

http://www.vanerbatar.se/

Åter till båtpresentationerna...
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Boktips mottages alltid tacksamt!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Det är bastanta bokverk, inbundna i A4-format. Men som sagt väldigt matnyttiga, åtminstone för mig!
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av janclaesson »

Två st kom jag över på Sjöhistoriska museet för det facila priset av 20 spänn styck! Personalrabatten hoppade jag över denna gång ;o) Trevliga böcker.

Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Pelle Bråttom...

Inlägg av Johanmmolin »

Urgamla bilder från min MHJ-versions barndom, hoppas ni ursäktar.

Bild
Kapten Boija har anlänt. Det är 1916, och det rysansvärda Världskriget (man känner ju inte till mer än ett...) har medfört en boom för all form av frakttrafik, på järnväg och till sjöss.
PER BRAHE hör till de verkliga veteranerna på Vättern och Göta Kanal, är nu inne på sitt sextionde trafikår.
Kaptenslönerna hölls medvetet nere, samtidigt som kaptenerna fick provision på lasten. Det gällde således att lasta så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt. Strunt i lastrum, det tar för lång tid. Upp med lasten på däck...

Bild
Kapten Theodor Boija övervakar tillägget i Hästholmen

Bild
Fördäcket är redan rätt belamrat...

Bild
Karl Arthur Johansson kontrollerar lasten, som inte är surrad...

Bild
Mellandäck med hytter och vattenklosetter. Delar av den kvinnliga besättningen syns här, med restauratrisen Augusta Backlund just uppkommen från försalongen, och framför henne kokerskan Hilda Bard, som försöker få ordning på ryggen efter allt bärande av pilsnerbackar. Till höger skymtar städerskan Elsa Holmberg. Elna var faktiskt alldeles på riktigt Janne Claessons pappas faster (eller hur Janne?). Liksom alla i besättningen som visas här ömkligen omkomna vid Per Brahes förlisning utanför Hästholmen i november 1918 (vi kommer dit så småningom...).

Bild

Bild
Försalongen, med uppasserskan Elna Hagberg i samspråk med Grännas gelbjutare Victor Fong på väg till mässings-mässa i Stockholm. Redan lite glad i hatten är nyanlände resenären, snickaren som allmänt kallades Lagom Later. Han skrävlar om att han redan får en vagga färdig, tretton år efter beställningen...

Bild
Här skymtar fröken Grönh tillsamman med barnen Petter och Lotta och hunden Pricken.

Bild
Pelle bråttom sen kväll...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Viktor Rydberg och den italienske greven

Inlägg av Johanmmolin »

Hästholmens mest ljusskygga karaktär var jönköpingsbåten s/s Viktor Rydberg, f.d. Trafik med en bakgrund som passagerarbåt mellan Linköping och Stockholm.

Bild
Kanalbåtarna mellan Jönköping och Stockholm anlöpte i regel Hjo på sina turer till Kungl. Hufvudstaden, men en avdelades för att anlöpa Hästholmen istället, som därmed hade en båtförbindelse i veckan med Stockholm, förutsatt att man orkade vara vaken på småtimmarna. Viktor Rydberg blev nästan en Hästholmen-institution, och när Per Brahe hade förlist blev det så småningom Viktor Rydberg som åter fick överta Per Brahes turer.

Viktor Rydberg byggdes 1885 som Trafik, för att tuffa fram och åter mellan Linköping och Stockholm. Mellan 1894 och 1896 trafikerade hon faktiskt Stockholm — Mariefred, för att återvända ett kort tag till sina gamla jaktmarker 1897.

1898 hamnade hon hos Ångfartygs AB Norden i Norrköping och stävade istället fram mellan denna stad och Stockholm.
1903 inköptes hon så av Jönköpingsbolaget, och är nu 1910 en av de två ångare som "pendlar" mellan södra Vättern och Kungl. Hufvudstaden. Det är Viktor Rydberg som fått östra vätternstranden med Hästholmen-anlöpen på sin lott.

Viktor Rydberg sjönk själv 1922, av samma skäl som Per Brahe (överlast), med tre omkomna besättningsmän som följd. Hon bärgades dock, moderniserades och sattes i trafik mellan Stockholm och Göteborg som s/s Astrea, för att slutligen skrotas 1956 tillsammans med en annan gammal jönköpingsbåt, s/s Ariadne, f.d. Primus (av många ansedd som den vackraste av alla kanalbåtar någonsin).

Två prominenta gäster ombord ses i samtal under kaptensbryggan; bygdens egen kulturkejsarinnna Ellen Key i samspråk med il conte di Melanzane som hälsat på sin dotter, och samtidigt passat på att besöka Ellen.
Eftersom Violas mamma och grevens hustru Anita (t o m hustruns namn stämde överens med Garibaldis dito) avlidit några år tidigare i en galopperande lungtuberkulos gick det rykten om vilken slags förhållande Ellen och Enrico Giuseppe hade. Vare nog sagt att Ellens hus Strand byggdes med mycket italiensk medelhavskustkaraktär, hennes dagbok tiger tyvärr om denna kontakt...

Il conte berättar för Ellen hur han nyligen blivit skymfad i socialisternas tidning Avanti, vars redaktör, den ökände pacifisten och socialisten Benito Mussolini kallat honom för "en j-a äggplanta". Ellen, som har sina egna radikala idéer är lätt förundrad.

Bild
Förutom il conte di Melanzane i sällskap med Ellen Key, finns också en ung familj från Köpenhamn med, musiker ut i fingerspetsarna. Man har med sig sin lille ettårige son Børge, och har förstås genast funnit sig väl bekanta med det inofficiella paret Giuseppe och Ellen. Den unga familjen Rosenbaum kommer senare att stanna till och bo över hos Ellen Key på hennes Strand, och bjuda dit "felaren" Adolf Fredrik, som inte bara är en simpel låtsnidare ("Spelman på taket" och "Wilhelmina ifrån Kristina" känner minnesgoda sedan tidigare), utan även har ett hum om musik som han själv inte snickrat ihop. Montis Czardas behärskar han till fulländning och kan leka med fram- och baklänges.
Dessa kontakter påverkar så småningom den unge Børge under sin tidigaste uppväxt, och kommer att prägla honom starkt för livet.

I år är det 100 år sedan den lille parveln föddes, han har i dag fått ett torg i Köpenhamn uppkallat efter sig, och på ett litet litet hörn har tydligen våran Adolf Fredrik bidragit även här till mannens framtida storhet.

När han (Victo Borge alltså...) fyllde 80 höll han konsert på Tivoli tillsammans med den i dag världsberömde flöjtisten Michala Petri, och de framförde just Montis Czardas på ett alldeles oförglömligt sätt:

http://www.youtube.com/watch?v=ORRFl6f5n04
Rrrrr... sådan gør jeg hver morgen...

Inte ens den mest älskade av människor har evigt liv på jorden — så inte heller de små figurer som f n befolkar västra Östergötland år 1910. Just you wait...
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av janclaesson »

Trefvliga bilder på också trevliga fartyg du visar. Jodå Johan, visst var det min fars moster Elsa Holmberg som också omkom i denna så tragiska olycka. Minns redan som liten parvel berättelsen från mina föräldrar. Jag har hittat ett gammalt foto från släkten med personal taget på ett fartyg. Men är mycket osäker från vilket, kan ha varit ett annat än Per Brahe då Elsa även arbetade på andra båtar före sitt sista arbete.

Hälsar Janne C
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

s/s TRAFIK

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
s/s Trafik och Hästholmens hamn hörde ihop med varandra. Trafik byggdes för linjen Hjo-Hästholmen 1892.

Bild
Tre gånger per dag anlöpte hon Hästholmen, och tågtrafiken kom i mångt och mycket att anpassas efter hennes anlöp.

Bild
1910 efterträddes hennes befälhavare Eric Thomas Gentzschein av John Lamberg, en man som drev sitt manskap hårt men i mångt och mycket delade dess nykterhetsgrad, vilket t om gav upphov till revykupletter i Hjo. (Detta är nu alldeles sant för en gångs skull!).

Bild
Hon var som alla båtar på denna tid ofta tungt nedlastad.


Bild
Redan tidigt drog Trafik till sig turister, inte minst på söndagsturerna. Omberg var alltid ett uppskattat resmål.

Bild
Som synes är det mycket som ska transporteras från hamnen.
Trafiks turer och passagerartrafiken på järnvägarna i Hästholmen dog i praktiken ut samtidigt. Trafik - hamn - järnväg levde i sådan symbios med varandra att alla tre behövdes för varandra.

Hamnfogden försökte mitt i röran av smalspårståg, "bredspårståg" och båtar vara så "avstressad" som möjligt rätt stor del av dygnet liksom den mera "verklige" kapten Lamberg på Trafik.

Så det kunde ju hända att hamnfogden efter att ha "inspekterat lasten" ombord på Trafik hade svårt att hitta tillbaka till fyren...

Vilken drogromantik som beskrivs! Men faktum är att kapten Lamberg till och med lyckades med bedriften att "missa" Hjo hamn och köra båten upp på land!

För att inte tala om när han höll ner mot en skuta vars skeppare gett alla tecken på att vara i nöd. Lamberg frågade: Hur är det, håller du på att sjunka?
–Nej det är värre ändå svarade skepparen. Spriten är slut!
Dessa två skrönor är alltså helt sanna historier och inte något påhitt av mig...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Mera TRAFIK…

Inlägg av Johanmmolin »

Bild

Bild
Två transportmedel med stora olikheter avseende regelbundna vanor. s/s Trafik gick allmänt under namnet Travarn, av lätt insedda skäl. Kanske fanns det de som hävdade att det berodde på att båten hittade hem själv trots kapten Lambergs eventuella ofärdigheter. Faktum är att han verkade styra båten med säker hand trots att hans största hobby avporträtterades t o m i Hjos lokalrevyer. "A wet dream" hade för honom helt andra associationer än man skulle kunna tro...

Bild
MHJ:s Ångvagn nr 1 å andra sidan befann sig understundom här, understundom där, men sällan på det ställe tidtabellen utstakade. Och även om Jens Jørgen Dampkaputt gillade sin dram Doktor Nielsen var hans excesser sällan i paritet med båtbesättningens. Faktum är att det krävdes en nästan stoisk natur att hantera denna mindre lyckade av Arlöfs produkter. Det fanns också de som, med hänvisning till ångvagnens oberäknelighet, kallade herr Dampkaputt för "Sen-buddhist". Vi återkommer till ångvagnen och alla andra aktörer på MHJ om ett litet tag...
tågtyckarn
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 21:23

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Mina släkteskapader inskränker sig till en beffelhavare på SS Turisten. En morbror till morbror Max.

http://www.bispgarden.com/batar.html
Skriv svar