Försvenskad sockervagn?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Lasse M »

Hittade denna sockervagn under kommande på Hobbytrades sida. Skulle denna vara användbar som något svenskt?
På Gotland fanns (och finns) ju liknande vagnar men det är kanske lite overkill att smala in denna till H0n3, fanns det däremot liknande vagnar på normalspåret i Sverige?

[link]http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#okt09[/link]
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Jan Frelin »

De finns vagnar som liknar dessa i Sverige, men alla jag jag sett har varit smalspåriga! Som en frilansad H0-vagn kan den väl därmed duga.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Olof »

Nja, det var något lurt med de smalspåriga sockervagnarna på Gottland. Tyvärr hittar jag inte rätt i arkivet men jag vill minnas att Erik Sundström skrev en artikel i Tåg om dessa vagnar. Minnet är vagt men det var något om att cisternerna skulle ha flyttats mellan smalspåriga vagnar och normalspåriga vagnar på Säbyholms Järnväg. Kanske en fråga som hör mer hemma på Järnvägshistoriskt Forum ([link]http://f27.parsimony.net/forum67958/index.htm[/link]).

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Ante S »

Vagnarna på Gotland har inget med vare sig Säbyholms Jvg eller annat normalspår att göra. Cisternerna är nytillverkade av Roma Sockerbruk 1936 och de påminner faktiskt om den danska vagnen. De främsta skillnaderna är att de gotländska cisternerna är tvådelade och släta utvändigt. Men vill man ge sig på ordentlig kit-bashing skulle det gå att få till något som liknar Roma-vagnarna fast frågan om det är mödan värt?

Uppgifterna om att Romas vagnar skulle komma från Skåne är en seglivad historia, den dyker upp på många ställen och det skånska ursprunget varierar. Ofta är det MSJ som figurerar. Men, cisternerna är alltså nytillverkade av Roma, bland annat kan man hitta denna uppgift i Martin Ragnars bok om RHJ. Martin har rotat ordentligt i detta och gått igenom alla arkiv i ämnet och man får väl anse att han bör vara den som kommit längs i ämnet. Det fanns ett antal stora treaxliga betvagnar byggda av Landsverk på Säbyholms Järnväg men dessa avviker mycket från den danska vagnen. På smalspår hittar vi förutom på Gotand även andra SSA-vagnar, troligen från Mörbylånga. Dessutom finns cementvagnarna från Hällekis som på många sätt verkligen liknar sockervagnar.

Bilder på den enda kvarvarande gotländska vagnen SSA Q 022 finns på GHJ:s hemsida http://www.gotlandstaget.se
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Lasse M »

Tack för den infon, intressant. Som skåning blev jag också förbaskat nyfiken på dessa "stora treaxliga betvagnar byggda av Landsverk på Säbyholms Järnväg". Någon som har ritning, skiss eller kanske t.o.m en bild på en sådan?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Olof »

Hej Lasse!

Jag tror det var Erik Sundström som skrev en artikel om dessa (och andra tre-axliga vagnar) i Tåg. Om jag minns rätt så var artikeln illustrerad med en ritningsskiss och ett foto. Det var den artikeln jag letade efter högre upp i tråden men som sagt så hittar jag den inte i hemarkivet.

Jag tror att det var flera artiklar i Tåg om vagnarna vid Säbyholms järnväg under en period men jag minns inte när. Förmodligen var det före 1983 då jag gick med i SJK.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset om artiklar i Tåg om SbhJ vagnarna. Har själv köpt på mig årgångar av Tåg från 1981 och några år framåt men minns inga artiklar om SbhJ i dessa så det kanske t.o.m var före 1981 isåfall.
Någon annan här som känner till vilka nummer det rör sig om?
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Register för Tåg

Inlägg av Stefan Nilsson »

Rune Feldt har sammanställt register för Tåg 1978-1996. Jag vet inget mer om det, bara att det finns. Och det finns här: http://rune-feldt.se/register/

;-)
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Försvenskad sockervagn?

Inlägg av Olof »

Motsvarande tråd har rullat i Järnvägshistoriskt forum. [link]http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/32077.htm[/link]
Där skriver Sven Grönquist
Som svar på: Re: Treaxliga betvagnar på SbhJ? inlägg av: Ante Svensson 27. Okt 2007 14:50:13:

>... Erik Sundström skrev en artikel i ämnet i TÅG på 80-talet där även en ritning finns med. ...
> Ante

Närmare bestämt i Tåg nr 2 1984, där finns ritning (sido- och ändvy) + en bild av en sådan vagn.

/Sven
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar