Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Det här fotot är unikt i så måtto att Johan Molins pappas Fiat fångats på bild utanför Jönshagens bostad. Så sluts cirklarna än en gång!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johanmmolin »

... vilken visserligen var inköpt 1958 om jag inte minns fel och av en tidigare modell än den Millecento som ses på bilden. Men färgen är ganska rätt! Tydligen har det jag brukar kalla Anakronistiska Klubben (det finns en lokalavdelning i Väderstad!) varit framme.

Dessutom var min salig far arkitekten mycket road av byggnadsvård, så han har säkert stannat för att titta på de vackra husen (de förvandlas bums från fattigelände till pittoreska så snart de blivit avlusade och sällsynta).
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

En ensam Y01:a passerar Lillsjön. Det här är morgontåget mellan Mälarviken och Mollsjö som nyttjas frekvent av elever som går på realskolan i Mollsjö. Det finns ju bara folkskola i Mälarviken.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

En E2:a med persontåg passerar Mollsjöholm. Jöran Persson är precis på väg hem i sin Merca.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Tidig sommarmorgon vid Mollsjö Lokstation.
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Jan »

Den här bilden gillar jag. Trots synbar aktivitet vid lokstallet så ligger den på en sådan nivå att friden inte störs. Spåret till vänster med lokomotorn, vart leder det?

Ja, den frågan fick jag svar på genom att gå bakåt i tråden. Tydligen stickspåret till Mollsjö Lådfabrik.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

MMJ:s gamla trotjänare 9:an med Fabian Andersson i hytten klart för avgång till Mollsjö.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

T2 med litet godståg passerar Sjövik.

Järnvägsövergången är ökänd efter diverse tillbud. Senast var det Jöran Persson på Mollsjöholm som, efter att ha provsmakat lite för mycket på det av hustrun ledda företagets nya sortiment, var en hårsmån från att bli påkörd av det omdirigerade Malmötåget när han var på väg till Sjövik. SJ har än så länge inte anlagt området runt spåren vid övergången.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Ett tidigt foto av Herman Schröder. Det måste vara taget redan 1947 eftersom luftledningsstolparna ännu inte var fast monterade. Det förefaller vara liv och rörelse på stationen så man väntar förmodligen på ett snälltåg. Vem det är som lämnar Mollsjö Järnvägshotell i hast är däremot svårt att avgöra...kan det vara Bertil Segerviss kanske?
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Jan »

Snyggt Rikard!

Den svart-vita bilden ger ett väldigt realistiskt intryck. Naturligtvis är det taget av den eminente Herman Schröder. Vilket år kom han egentligen till Mollsjö/Mälarviken?
Skriv svar