HSJ nr 109
HSJ nr 109
En bild som visar mitt pågående bygge av HSJ:s postvagn nr 109.
/Göran Tholin
/Göran Tholin
Re: HSJ nr 109
Ser ju ut att vara en charmig liten vagn, är det en GOSVV plåt?
Re: HSJ nr 109
Om man jämför med fotot så ser det inte ut som att Du fått "svanket" på taklinjen riktigt rätt
Re: HSJ nr 109
Jodå, det är en GOSVV-plåt med några smärre modifieringar.
Taket ser ju hopplöst säckigt ut och det klart, betänker man att HSJ-vagnen rullade från 1876 ända fram till 1951 då den slutligen togs ur trafik så kanske man kan förstå att en viss svank kan uppstå. Jag har dock inte försökt ge mig på detta. Hur vagnen ser ut idag (om samma svank fortfarande finns kvar) vet jag inte men för den som vill så kan vagnen beskådas "live" på Postmuseum i Stockholm. vad modellen beträffar så kommer den snart att rulla på VWJ lite då och då.
/Göran T
Taket ser ju hopplöst säckigt ut och det klart, betänker man att HSJ-vagnen rullade från 1876 ända fram till 1951 då den slutligen togs ur trafik så kanske man kan förstå att en viss svank kan uppstå. Jag har dock inte försökt ge mig på detta. Hur vagnen ser ut idag (om samma svank fortfarande finns kvar) vet jag inte men för den som vill så kan vagnen beskådas "live" på Postmuseum i Stockholm. vad modellen beträffar så kommer den snart att rulla på VWJ lite då och då.
/Göran T
Re: HSJ nr 109
Olof!
Det säckiga taket var inget annat än en kurvig bild. Så här ser det ut egentligen.
Ett trevligt bygge på det hela taget!
Göran T
Det säckiga taket var inget annat än en kurvig bild. Så här ser det ut egentligen.
Ett trevligt bygge på det hela taget!
Göran T
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
Re: HSJ nr 109
Är det den tre-kupés personvagnen med eller utan laternin ? Egentligen alltså?
MVH Hans Olov Frisk (Frisken)
MVH Hans Olov Frisk (Frisken)
Re: HSJ nr 109
Det är trefönstervagnen från GOSVV. Finns i tre utföranden; stående eller liggande panel samt plåtklädd. Dessutom i skala 0 eller H0. På bilden syns H0-varianten. Kompletterad med hemmasvarvad skorstenshatt samt ventiler. Dessutom är de beslag som skulle suttit på två av dörrarna på vardera sidan utelämnade, precis som på förebilden.
/GT
/GT
Hans Olov Frisk skrev: Är det den tre-kupés personvagnen med eller utan laternin ? Egentligen alltså?
MVH Hans Olov Frisk (Frisken)
Re: HSJ nr 109
Fantastiskt resultat Göran!!!
/Mika
/Mika
Re: HSJ nr 109
Glömde säga att vagnen givetvis kan byggas med eller utan lanternin. Jag har kompletterat med hjul och tryckluftsslangar från Rimbo Grande och vakuumkopplingar från PERL/hemmagjorda (hade bara 1 par PERL).
Kan också tillägga att vagnen är mycket lättbyggd och att den skall vädras något innan den börjar rulla på VWJ. Som den ser ut nu så känns den väldigt nylevererad.
På flera banor var den här vagnstypen, åtminstone till en början, mycket vanlig (Erik Walde skrev två utmärkta artiklar i ämnet i Smalspårigt 89/2004 och 90/2005). På HSJ rullade ju postvagnen väldigt länge (se inlägg ovan).
Någon tidig personvagn från HSJ av samma typ finns bland AGJ:s samlingar. Skicket är väl inte det bästa då den efter att ha rullat färdigt som personvagn fick tjäna som hönshus! (ännu ett användningsområde för vagnen).
Göran T
Kan också tillägga att vagnen är mycket lättbyggd och att den skall vädras något innan den börjar rulla på VWJ. Som den ser ut nu så känns den väldigt nylevererad.
På flera banor var den här vagnstypen, åtminstone till en början, mycket vanlig (Erik Walde skrev två utmärkta artiklar i ämnet i Smalspårigt 89/2004 och 90/2005). På HSJ rullade ju postvagnen väldigt länge (se inlägg ovan).
Någon tidig personvagn från HSJ av samma typ finns bland AGJ:s samlingar. Skicket är väl inte det bästa då den efter att ha rullat färdigt som personvagn fick tjäna som hönshus! (ännu ett användningsområde för vagnen).
Göran T