HSJ nr 109

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

HSJ nr 109

Inlägg av Göran T »

En bild som visar mitt pågående bygge av HSJ:s postvagn nr 109.

Bild

/Göran Tholin
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: HSJ nr 109

Inlägg av Lasse M »

Ser ju ut att vara en charmig liten vagn, är det en GOSVV plåt?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: HSJ nr 109

Inlägg av Olof »

Om man jämför med fotot så ser det inte ut som att Du fått "svanket" på taklinjen riktigt rätt :-)
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: HSJ nr 109

Inlägg av Göran T »

Jodå, det är en GOSVV-plåt med några smärre modifieringar.
Taket ser ju hopplöst säckigt ut och det klart, betänker man att HSJ-vagnen rullade från 1876 ända fram till 1951 då den slutligen togs ur trafik så kanske man kan förstå att en viss svank kan uppstå. Jag har dock inte försökt ge mig på detta. Hur vagnen ser ut idag (om samma svank fortfarande finns kvar) vet jag inte men för den som vill så kan vagnen beskådas "live" på Postmuseum i Stockholm. vad modellen beträffar så kommer den snart att rulla på VWJ lite då och då.

/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: HSJ nr 109

Inlägg av Göran T »

Olof!
Det säckiga taket var inget annat än en kurvig bild. Så här ser det ut egentligen.

Bild

Ett trevligt bygge på det hela taget!

Göran T
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: HSJ nr 109

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Är det den tre-kupés personvagnen med eller utan laternin ? Egentligen alltså?

MVH Hans Olov Frisk (Frisken)
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: HSJ nr 109

Inlägg av Göran T »

Det är trefönstervagnen från GOSVV. Finns i tre utföranden; stående eller liggande panel samt plåtklädd. Dessutom i skala 0 eller H0. På bilden syns H0-varianten. Kompletterad med hemmasvarvad skorstenshatt samt ventiler. Dessutom är de beslag som skulle suttit på två av dörrarna på vardera sidan utelämnade, precis som på förebilden.

/GT
Hans Olov Frisk skrev: Är det den tre-kupés personvagnen med eller utan laternin ? Egentligen alltså?

MVH Hans Olov Frisk (Frisken)
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: HSJ nr 109

Inlägg av mikath »

Fantastiskt resultat Göran!!! Bild

/Mika
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: HSJ nr 109

Inlägg av Göran T »

Glömde säga att vagnen givetvis kan byggas med eller utan lanternin. Jag har kompletterat med hjul och tryckluftsslangar från Rimbo Grande och vakuumkopplingar från PERL/hemmagjorda (hade bara 1 par PERL).
Kan också tillägga att vagnen är mycket lättbyggd och att den skall vädras något innan den börjar rulla på VWJ. Som den ser ut nu så känns den väldigt nylevererad.

På flera banor var den här vagnstypen, åtminstone till en början, mycket vanlig (Erik Walde skrev två utmärkta artiklar i ämnet i Smalspårigt 89/2004 och 90/2005). På HSJ rullade ju postvagnen väldigt länge (se inlägg ovan).
Någon tidig personvagn från HSJ av samma typ finns bland AGJ:s samlingar. Skicket är väl inte det bästa då den efter att ha rullat färdigt som personvagn fick tjäna som hönshus! (ännu ett användningsområde för vagnen).

Göran T
Skriv svar