ULB F 45

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: ULB F 45

Inlägg av Peter Estelius »

Mycket snyggt!

Fick mig att beställa en likadan som så småningom kommer SDJ TC till användning. Men ett par frågor på vägen dit.

För det första, gör du dekalerna själv eller beställer du dem?

För det andra, jag ser att du har valt att använda Kadee som koppel. Jag håller ju på att försöka sätta ihop ett Np och kommer snart fram till punkten montera koppel. I denna version av SDJ så är smalspåret H0n3 och då vill jag komma närmare något mer likt Klemmingkopplen.

Är du nöjd med Kadee och finns det något annat mer likt de koppel som Erik W har gjort i skala 0 men för H0?

Har ännu inte bestämt mig för väg framåt så alla funderingar mottages tacksamt.

Mvh

/Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: ULB F 45

Inlägg av Göran T »

Hej Peter.
Dekaler är ett hopkok av Rimbo Grande/HNJ verkstad/Jon Fast. För länge sedan beställdes ett ark med den egna bansignaturen från BJ i Göteborg.

Visst skulle jag önska att det fanns mer skalriktiga koppel och med lika bra funktion som Kadee men kommersiellt vet jag inte om det gör det. Innan jag bytte till Kadee så användes ett etsat engelskt koppel som hade samma funktion som ett Märklinkoppel. De var smäckrare än Kadee men också mycket vekare. När modeller transporterades till ttäffar och liknande sä hände det ofta att kopplet stukades till någon millimeter. Då blev det till att sätta dig och justera när man kom hem. Inte kul!
Jag tror vår ordförande har labbat lite med ett skala-koppel. Visst är det så Johan?
/Göran T
olle891
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:28

Re: ULB F 45

Inlägg av olle891 »

Jag såg på bankalaset i somras Bosse Hammarlings modeller med detta koppel på.Och det var "fruktansvärt" läckert.Men i vilket stadie samma koppel är nu för "spridning bland intressenter" vet jag ej.
Mvh Olle i Lidköping
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: ULB F 45

Inlägg av Johan Winell »

Hej, jo det är jag som är skyldig. Ska man göra ett Klemming-koppel i 1/87 så ska man nog helst försöka gjuta det. Delarna kan då göras med större precision, vilket bidrar till säkrare funktion.

Jag vet inte om man behöver göra kopplet ledbart i sidled för att klara en S-kurva med "normal" radie, kanske kan det gå utan om man gör "hakarna" tillräckligt långa.

Några vidare försök i närtid är inte planerade för min del, men i framtiden ska jag definitivt e om det är lösbart på något sätt.

Avkoppling är en annan fråga. En tanke skulle kunna vara att göra koppelhaken i stål och använda repellerande magneter för att koppla av. Går det att göra en elektromagnet repellerande?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: ULB F 45

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

om F45
Jag byggde en ångfinka till mitt bergslagståg som mest består av VVA SGGJ tågsätt
och lite SMJ och HNJ. Kuriosa är att SGGJ vagn hette just F45. Till den använde jag lokstallets 8 meters G-vagn som jag satte på ett underrede som varit SGGJ NN ??
som jag lödde isär en axel till rätt axelavstånd. Satte kniven i den och skar upp likadana fönsterhål. På vår höstmarknad köpte jag en plåt från Rimbo Grande kallad 'godsvagnsgodis'
denna innehöll både takdelar och de här vattentrattarna. Med spaken drar man ut överkanten så det bildar en tratt som på saltpaketen. Vattentankarna sitter en i varje hörn med rör till pannan. Kolförråd fanns inte utan ställdes in i godsutrymmet i korgar.
En liten historia om min F45!(SGGJ)
mvh Kjell G
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: ULB F 45

Inlägg av Göran T »

Tack för din historia om din ångfinka Kjell-Åke! Har du någon bild på skapelsen att presentera forumläsarna?
/Göran
Skriv svar