Sandblästring

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Sandblästring

Inlägg av zikkan »

Ett litet sidospår... :-)

Jag undrar vad du använde för teknik/kemi när du svärtade koppel/hjul???

Mvh
zikkan
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Sandblästring

Inlägg av Tobias Ljung »

Till vänster ett hjul färdigt att användas. I mitten ett orginalhjul, till höger ett nytt hjul (ny batch) som redan är lite svärtat.
Bild

Processen i kort:
- Blästra hjulet
- Sprutmala med Grimy black i en jigg som skyddar hjulbanan (se nedan, laserskuren av Sören)
- Putsa hjulringens utsida
- Svärta hjulringarna (jag använder Blacken it)
- Fäst hjulet i borrmaskin: Putsa hjulbanor med rälsregöringsklots

Som synes verkar det lättare att köpa de nya hjulen ifran Rimbo Grande stället...
Bild

Fler svärtade delar. Kedjorna doppades först i lite fosforsyra. (En liten flaska med 38% fosforsyra kan köpas pa Apoteket. Atminstone for nagot ar sedan). Sen svärtning med Blacken it.
Bild
HJR
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 16:01

Re: Sandblästring

Inlägg av HJR »

Det man kan råka ut för om man använder för grovt blästermedium är att kornen är inte bara större, de är även tyngre vilket ger mycket högre anslagsenergi. Då kan man råka ut för ett fenomen som kallas micro-peening, man hamrar metallytan med små hammarslag och då sträcks materialet på den sidan som träffas hårdast. Exempel i större skala; En plåtslagare använder en pen-hammare med rundat huvud för att forma plåt enligt samma princip, man penar plåytan på ena sidan för att sträcka den så att plåten kröks.
Själv jobbar jag inom verkstadsindustri och vi blästrar mycket detaljer i vår verksamhet. Jag har många gånger konstaterat att man kan kröka en balk eller en stor plåt om den blästras olika hårt på olika sidor (man kan råka ut för mycket annat också ...)
Så, använd så finkornig och lätt blästermedium som möjligt och låt processen ta den tid som behövs.
Ytan blir finare också ...

tycker / HJR
Skriv svar