Primer/SJ-röd

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Primer/SJ-röd

Inlägg av Tomas Jansson »

Hej,

Jag minns att detta togs upp i det "gamla" forumet, och jag vill minnas att Jan F tipsade om en Polly Scale färg som var lik SJ-röd, samt att det var en primer. Hette den något med "..etch..." eller "zinc-cromate..."? Vilket var det?

Tack på förhand

Tomas J
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Primer/SJ-röd

Inlägg av Mats Dahlström »

Den färg som jan pratade om var Poly Scale Zink Cromate Primer. Då färgen är en grundfärg så har den inte någon slitstyrka. Poly Scale har en bra färg som heter red oxide som enligt mitt tycke ser ut som SJ röd (brun).

Mats
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Primer/SJ-röd

Inlägg av Lasse M »

Själv har jag provat Plastic Paddings rostskyddsprimer (art nr 400) som blev helt ok. Tycker att det är bra att blanda lite olika varianter på olika modeller så inte alla håller exakt samma SJ-röd. Verklighetens fordon (särskilt godsvagnar) varierade en del i nyansen mellan olika individer.
Jerry
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 04:24

Re: Primer/SJ-röd

Inlägg av Jerry »

Lasse M skrev: Verklighetens fordon (särskilt godsvagnar) varierade en del i nyansen mellan olika individer.


Haha. Det kan man väl lugnt säga. För en massa år sedan när Åkers Styckebruk fortfarande verkligen var en bangård, så plåtade jag en dag en lång radda Gbs, hette de väl som Lima sålde som blå ASG.

Min tanke var att måla dem bruna och visa hur det verkligen kan se ut, inte en nyans rätt. Till och med de så gott som helt nymålade hade chatteringar i färgen beroende på underlagets olika sug. 5 olika varianter av röd kan jag se på en och samma vagn och på flera av bilderna.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Primer/SJ-röd

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Håller med föregående om bilprimer.
Har provat både OK och Biltemas zinkkromatprimer
Möjligen väl röd men det duger gott. Jag har haft matt plastlack på. Herdins, ser ut som mjölk men blir så gott som osynlig efteråt och går att ha på allt utan att något tar skada. Båda produkterna får nog anses som nyttiga universalmedel.
14 Kjell Granander Bålsta
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Primer/SJ-röd

Inlägg av FAF »

Hakar på tråden, någon som kan tipsa om en läplig förg till MÖJ "Ankan" (kommen så här långt i H0n3), verkar vara rödare färg än SJ- nån som vet?
Hade personvagnarna samma färg?
Bild
/Gunnar
Skriv svar