Ultraljudstvätt??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Ultraljudstvätt??

Inlägg av zikkan »

Någon som har provat att rengöra sina ihoplödda mässingsbyggen i en ultraljudstvätt? Blir det rent? Trillar modellen isär i lödningarna???......

Mvh
zikkan
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Ultraljudstvätt??

Inlägg av Graffen »

Jag använder min ultraljudstvätt mest till mina färgsprutor, men ett och annat lok och vagn har ju hamnat där med. Om modellen ramlar isär har du nog lött lite snålt :D
Deo adjuvante labor proficit
Bild
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Ultraljudstvätt??

Inlägg av zikkan »

Ja, såå snålt brukar jag nog inte löda. Jag är mest orolig för "själva principen" så att säga! :-)
Dvs om lödfogarna inte tål ultraljudsvågorna. Fast det förstås, i de tvättar som är aktuella för hobbyister så är kanske inte "ultraljudsgeneratorn" så kraftig att man bör oroa sig... :-)

Mvh
zikkan
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ultraljudstvätt??

Inlägg av Olof »

Jag tycker att det fungerar bra. Om något lossnar så har det alltid berott på att det inte suttit fast ordentligt från början. Det hade trillat av också om jag använt VIM och tandborte.

Kör alltid mina byggen i tvätten efter varje lödkväll för att få bort flussrester. Då använder jag bara vatten. Inför målning och innan jag börjar bygga har jag dock i specialrengöringsmedel. Det behövs för att få metallrent.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Ultraljudstvätt??

Inlägg av bermod »

Olof skrev: Jag tycker att det fungerar bra. Om något lossnar så har det alltid berott på att det inte suttit fast ordentligt från början. Det hade trillat av också om jag använt VIM och tandborte.

Kör alltid mina byggen i tvätten efter varje lödkväll för att få bort flussrester. Då använder jag bara vatten. Inför målning och innan jag börjar bygga har jag dock i specialrengöringsmedel. Det behövs för att få metallrent.

/Olof

Olof vad använder du för rengörningsmedel???
bermod
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ultraljudstvätt??

Inlägg av Olof »

bermod skrev: Olof vad använder du för rengörningsmedel???
bermod

Emag EM-300 inköpt på Conrad. Inte billigt men drygt.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar