Magic Train som 'råmaterial'?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Magic Train som 'råmaterial'?

Inlägg av zikkan »

Jag undrar om det finns några åsikter om proportionerna på lok och vagnar i Fleischmanns "Magis Train"-serie? Det jag främst är nyfiken är hur pass "smalspåriga" passagerar- och godsvagnar är? :-)

Kan de fungera som vettigt utgångsmaterial? Jag tycker att de två-axliga passagerarvagnarna känns lite för breda och att det skulle vara lite för pyssligt att "smala av" dem på bredden?

Mvh
zikkan
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Magic Train som 'råmaterial'?

Inlägg av Olof »

Utan att ha mätt så tycker jag loken passar bra för en 750 mm industribana. Det skall vara lite större än 600mm och mindre än 891. Vagnar har jag inga så där har jag ingen åsikt.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Magic Train som 'råmaterial'?

Inlägg av clas ahlstrand »

Jag känner inte till måtten på Magic Trains vagnar, men om bredden inte överstiger 50 mm skulle jag nog nyttja dem med hyfsat rent samvete. På banor med spårvidder 750-802 mm kunde bredden på större fordon som personvagnar vara tre gånger spårvidden. Om vi ser på modellens proportioner ur det perspektivet får vi en maxbredd på 16,5 x 3, dvs 49,5 mm, för att vagnen skall ge ett korrekt intryck på spåret.

Möjligen kan man invända att Magic Trains 2-axliga personvagnar är mycket små och ser ut att vara av en ålderdomlig typ (åtminstone i mina ögon), varför de "borde" vara något smalare.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Magic Train som 'råmaterial'?

Inlägg av f.gaard »

Magic train dieseln har en 760mm maskin som förebild. Visserligen samma mått som de maskiner som gått i Sverige. Nyby maskinen hade 760 mm spårvidd innan den blev museilok på Risten Lakviks järnväg. Jag har inte kontrollmätt den, så jag vet inte om skalan stämmer. Men vid en snabb jämförelse med Tobias NN-vagnar så ser det ut att stämma.

Mvh Fredrik
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Magic Train som 'råmaterial'?

Inlägg av zikkan »

Har mätt på en personvagn och den "chassiet" är 27mm brett, korgen är 54mm bred och "längden-över-plattformarna" är 153mm. Dock är plattformarna verkligen minimala.... :-)

Men eftersom det i vilket fall som eventuellt blir ett "freestyle-bygge" så kan man ju vara lite kreativ även med vagnens "historia"!?! :-)

Tack för er information/hjälp!

Mvh
zikkan
Skriv svar