VVA SJ litt DF5

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Thomas Tell
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 17:43

Re: VVA SJ litt DF5 - rakt tak

Inlägg av Thomas Tell »

Taken förändrades med rakt slut om taket var dåligt och behövde göras om. Det var alltså inte alla vagnar som fick detta raka tak. SJ hade en standardritning för alla vagnar för att göra detta tak. Denna ritning ser ut så här.
Bild

Krokarna som syns är till för kabeln till centralbatteribelysningen. Kabel från batterivagn till övriga vagnar.

/tell
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt DF5

Inlägg av Arne Falk »

Tomas Jansson skrev: Som synes är det inget extra innertak, så om du inte känner att du måste ritsa brädimitation så är du nog klar... :-)


/Tomas


Tack Tomas!
Du besparade mig en del jobb med dessa bilder. Brädimitationen får vara. Dessutom fick jag en bra referens på teakpanel. Så nu verkar det inte finnas fler ursäkter att ta till. Bara att sätta igång med målningen.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt DF5 - rakt tak

Inlägg av Arne Falk »

Thomas Tell skrev: Det var alltså inte alla vagnar som fick detta raka tak.


Tack Thomas!

Det innebär att jag skall söka en individ som fått taket ombyggt. Har inte hittat en enda bild på DF5. Vare sig med ursprungligt tak eller ombyggt.
Kan det kanske bero på att det fanns få DF5:or, och då som en konsekvens, ännu färre ombyggda?

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt DF5

Inlägg av Arne Falk »

Har påbörjat målningen av DF5:an. Taket tänker jag måla grått/gråsvart förutom takändarna och lanternin som jag behåller rödbrunt. Har funderat på att lägga kirurgtejp innan jag målar takytorna.

Men synpunkter mottages tacksamt då jag saknar bild på fullskalevagn.

Bild

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt DF5

Inlägg av Arne Falk »

Tack Sune!

Till korgen använde jag en beige sprayfärg som grund. Teaknyansen fick jag fram genom att blanda Herdins lackbetser mahognybrun, gyllenbrun samt ytterst lite brunsvart. Hade på blandningen två gånger med halvmatt klarlack emellan och efter. Klarlackade för att första lagret inte skulle lösas upp av andra. Men man får vara snabb. Man kan inte hålla på att peta för länge med penseln för lackbetsen löser även klarlacken. Men det tar lite längre tid.

Fönsterbågarna har jag inte målat ännu för jag vet inte riktigt hur de såg ut. Om de var ljusare eller mörkare än teaken. Eller var de av teak även de kanske?

Hur var fönsterbågarna i lanterninen målade? Ventilerna på lanterninen, hur var de målade?

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt DF5

Inlägg av Arne Falk »

Sune skrev: Ett litet tips är om du använder vattenbaserad lack så eliminerar du att andra strykningen löser upp underskiktet.

/S


Jo, jag har ju hört talas om detta med vattenbaserad färg. Men du vet kanske hur det kan vara.
Nu hade jag denna hemma och då blev det snålheten som fick råda.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt DF5

Inlägg av Arne Falk »

Har fått igång bygget igen efter sommaruppehållet.

Bild

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt DF5

Inlägg av Arne Falk »

Ännu en vagn som nått målsnöret. Känns befriande, för samlingen med ofullbordade började bli besvärande stor.

Bild

Bild

/Arne
Skriv svar