VVA SJ litt CF4

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Arne
Det vore väl synd när du gjort resten så bra.
Antagligen finns en gastubhållare med på plåten. en tub gör du av runt mtrl med en avslutning typ AGA-tub. Skicka annars ett PM, har nog någon till övers. Från tuben drar du en ledning i ramen genom plattformsgolvet till gavelväggen och fäster vid en liten spik eller likn som kran och sedan rakt upp mot tak. Är taket skruvat så gör hack i gaveln och vik in 'röret' och löda fast. Fäst en tråd i taket på motsvarande ställe, dra den runt takkanten till förgasaren.
Borra ett par hål i plattformen så du kan fästa föregående med klenaste mstråd du har och löd fast både över och under tak. En av vitgodsdelarna är en lampa för plattformen, fasa den så den passar mitt över plattformen och den ska då ha en J-krok-rör och ventil på sig på röret som går från förgasaren. Du kan göra 'märlor' av tillplattad tråd som du viker ut och lödar på insidan så att tennet flyter ut och fäster även ovanpå Idealet är att det blir någon tiondel luft emellan, det är ståndare du gjort! fortsätt och gör färdigt.
Fråga igen och visa vad det blev!

mvh Kjell G
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: VVA SJ litt CF4 - gasbelysning

Inlägg av Tobias Ljung »

Referensverket för modellrallare finns i Modelltag 93: "Varde ljus" av Mats Björkelund. Där förklaras de olika belysningssystemen med illustrationer av alla komponenter som behövs.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Joru tiden går och man glömmer var man lästet. Grabbarna i artikeln före går heller inte att känna igen efter 17 år.Vill dock påstå att jag minns hyfsat bra hur det va. Har du boken så ta åt dig förslagen om grovleken på rören i systemet..Ett tidigt system är alltid oljegas med ofta ett par tankar om 800- 1200 liter vilket ska stå på rammärkningen t ex 2x1200 oljegas.

Nu ska det inte vara förgasare på taket! Där finns istället lite pumpar och grejer vid tankarna under vagnen som knappast syns men gör en rörbit från tank ut till var sida att fylla gas med fäst på ett ställe där det verkar bekvämt att göra det

Mina Ho-vagnar är inte iluminerade men skulle nog bli en höjdare med dioder där lamporna ska vara. Ska va möjligt att få till med litet batteri gömt på toaletten

Vagnarna i 15mm skalan på Stafsjö-banan har typ orginalliknande glaslampor med ganska gul diod för att likna fotogenlyktor. I en boggi finns strömavtagare och lite elektronik så lyktorna lyser om det är 10-12 V i rälsen. På liknande sätt är det ordnat i lok3 Kolmården
Som nämnts förut så kan det bli kortis om broms sätts an då klossarna är av metall. Men på isolerat sidospår står den absolut kvar!

14 Kjell G
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Tack Kjell / Bo Christer / Tobias!

Jag kommer att låta modellen vila tills jag har samlat på mig kunskap om hur detaljeringen skall utföras.

Kjell: Plåten är slut. Finns inget mer att hämta där. Du beskriver ingående och detaljerat om hur man kan gå tillväga. Tyvärr är det inte tillräckligt för en novis som jag. Jag behöver en skiss och gärna bilder för att ro det i hamn.

Bo Christer: Har du detaljerat taket efter en bild? För mitt öga set det ju trovärdigt ut.

Tobias: Jag har beställt Modelltåg 93, så får vi se om jag hittar lösningen där.

/Arne
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Friskluftventiler i var kupe' eller i liten salong eller 2 i större
Kolla någon bra interiörbild från samma tid. Ventiler har som regel hål rakt genom tak eller i förekommande fall lanternin - vägg = sidoventiler mellan fönstrena, lyktventil mitt på.
Skicka ett Pm med adress + Epost -Har oxå blivit hjälpt
mvh Kjell G
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Bo Christer skrev: På VVA anvisning, så på första bladet där vagnen har bilder på en planlösning kan man se ventilplaceringen till en viss del.

Bo Christer


Jag förstår vilken bild du avser. Tror att den skissen visar vagnen i leveransutförandet. Jag har tänkt mig 40-tal till tidigt 50-tals utförande. Dessutom fanns inte ventiler så det motsvarade leveransutförandet

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Ventiler, lamptoppar, förgasare och tub på plats. Målning blir nästa moment.

Bild

Bild

/Arne
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av bermod »

Kanonsnyggt Arne,då är det bara att vänta på målningen.
bermod
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Lasse M »

Snyggt bygge.
Var hittade du gjutdelarna? PERL?
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

bermod skrev: Kanonsnyggt Arne,då är det bara att vänta på målningen.
bermod


Tack Bertil!
Jag tycker plåtarbetet är det trevligaste så målning och dekalering brukar inte prioriteras. Får se när det blir.

/Arne F
Skriv svar