Bergslagen i H09

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Tack för respons! Byggnaderna är av lite blandat ursprung men Mattsmyra hpl är alltså en hållplatskiosk från Woxna - Lobonäs Jvg. Roslags Tibble är tagen ur Smalspårigts husspecial. Lokstallet är baserat på en ritning av GJ:s stall från Väskinde. Godsmagasinet är Verkebäcks från ritning i Smalspårigt. Nyhammars station är Rånäs station från Länna - Norrtälje Jvg.

Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Jag är inne i ett husbyggarskov och ett antal byggnader är på gång att bli klara. En masugn har byggts av kapaskiva och slaggstenspapper. Det har blivit en rätt stor byggnad med masugnsdel, rostugn och annat. En damm ska byggas intill den station som har arbetsnamnet Alvhyttan. Till masugnen ska ett antal kringliggande byggnader byggas. Mycket slaggsten ska det bli.

Dessutom har jag byggt ett antal byggnader från Woxna - Lobonäs Järnväg. Det handlar om kombinerade uthus och avträden till Stiernå och Carlsnäs, godsmagasin till Carlsnäs, uthus till Mattsmyra och ett avträde till Alvhyttan. Byggnaderna har tillverkats åt mig av Ristat och Skuret och har målats i en enhetlig färgsättning som är likadan för alla banans byggnader. På tur står ett vattentorn till Carlsnäs i trä och slaggsten inspirerat av ett från Strömsdal på SVJ.

På gång är också ett valsverk till Stiernå samt stationshuset till samma station. De byggs i kapaskiva, Evergreen och fönster från Rimbo Grande. Valsverket är inspirerat av det från Gravendal. Stationshuset är Woxna Bruks stationshus.

Som synes är det mycket 802 som inspirerar just nu. Men genom att bygga en massa byggnader från samma bana i modell får järnvägen en viss lokalfärg eller vad man ska kalla det. En enhetlig stationsarkitektur blir det i alla fall. Det är lite häftigt också att i Carlsnäs faktiskt återskapa stationen i Lobonäs även om byggnaderna inte ligger exakt i förhållande till varandra som de gjorde där. Stationhuset finns ju som nämnts redan.

Slaggstenspapperet kan nämnas. Jag hittade på en engelsk sida med texturer en sorts tegel som liknar slaggsten rätt mycket. Jag tankade hem denna och gjorde ark i A4 som det nu bara är att klippa ifrån. Husgrunder, jordkällare, perrongkanter mm kan förses med slaggsten och resultatet blir mycket övertygande. I fallet med masugnen kunde alltså en hel byggnad kläs in med slaggsten och det ser mycket bra ut!

Bilder kan tänkas komma om intresse finnes...

Ante
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Stefan Nilsson »

Intresse för bilder finns absolut! :-)
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Woxna station under byggnad

Inlägg av Ante S »

Bild

Woxna Bruks stationshus under byggnad. Detta ska stå på Stiernå station och vara rött med vitra knutar och fönster.

Jag har nu börjat använda kapaskiva i mina husbyggen vilket förenklar en hel del. Det är lättare att få räta vinklar och allt går att limma med skollim. Woxna är uppbyggt av kapaskiva utifrån ritningen i Göran Engströms bok. Därefter har det klätts in med Evergreen och fönstren kommer från Rimbo Grandes Nättrabyhamnsplåt. (Övriga hus från Woxna - Lobonäs kräver Faringes fönster).

Dessutom har jag roat mig med att tapetsera hela huset invändigt och inreda valda delar. Alla golv ska kläs med parkettmönstrat papper eller klinkersmönstrat dito. Inne på banexp finns ett skrivbord som ska få ekskiva. Huset får en rumsindelning som -i princip- motsvarar originalet. När belysning monterats så kommer ljuset från de olika rummen att ha olika ljus beroende på färgen på tapeter och golv. Belysningen sätts i taket så att ljuset faller nedåt.

Fler bilder följer när tiden finns.

Ante
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

De etsade fönstren och dörrar, var kan man inhandla sådana.

/A


Huvuddelen av fönstren är från Rimbo Grandes plåt med fönster från Nättrabyhamn. Vissa fönster och dörrarna kommer från Rimbos Lilla fönsterplåten. Nättrabyhamn är utgången men Lilla förensterplåten finns kvar och är väl värd pengarna. I vissa fall kan man dock behöva flera plåtar till ett hus, men å andra sidan får man så många olika typer av fönster så en plåt räcker länge. Fönster till stationshuset i Lobonäs och Grycksmyra som också förekommer på min bana finns på Rimbos Stora fönsterplåten. Rimbo säljer f ö också boken om Woxna - Lobonäs där alla ritningar till mina byggnader finns.

Rimbo Grande hittar du här http://www.rimbogrande.se/

Ante
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Klas Blomberg »

Varifrån kommer tapeterna? De är så väldigt småmönstrade, så det verkar nästan inte ens vara från dockskåpsbygge?
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Ante S »

Varifrån kommer tapeterna? De är så väldigt småmönstrade, så det verkar nästan inte ens vara från dockskåpsbygge?


Från CG Textures. Där kan man ta hem mönster gratis. Jag har inte bara tagit slaggstensmönster eller vanligt tegel därifrån, utan även träpaneler, tapeter etc. Sen är det ju bara att skapa lagom stora mönster i InDesign eller liknande och fylla en A4 med det man vill ha. Tänkte försöka hitta mattor, tavlor och annat också... Aventuellt kan man också lägga (i alla fall provisoriska) träperronger etc med deras plankmönster...

CG Textures hittar man här: http://www.cgtextures.com/

Ante
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Jan Frelin »

Ser mycket lovande ut!

Tycker förresten att den kåkbyggnadstekniken borde kunna vara föremål för en artikel.
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Fönsterplåten har bestillingsnummer 5501 og 5503 hos RimboGrande.

Hilsen
Arne
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Bergslagen i H09

Inlägg av Göran T »

Hej Ante!
Intressant och snyggt bygge, ditt stationshus. CG textures var en klart användbar websida med mycket godsaker. Tack för det tipset!
Jag byggde docksåp till min dotter för många år sedan och klippte ut tavlor av Bruno Liljefors, Olle Olsson-Hagalund, Anders Zorn, Bror Hjort m fl ur en gammal auktionskatalog från Bukowski. Kanske kan vara något för ditt stationshus?
/Göran T
Skriv svar