Rimbo Grande Z4p

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Bild Bild

Lägger upp några bilder på hur loket ser ut just nu. Som synes finns det mer att göra. SJ bokstäverna skall på plats. Ni kan säkert ana varför de inte är på plats.
Dekaler och ommålning av slickepinnarna. Fönster, klarlack och antagligen en lätt väderbitning.

/Arne F
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Anders Johansson »

Klarlack?
Så här snygga var de inte ens vid leverans. :-)
Smuts och mattlack är nog snarare verkligheten.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Anders Johansson skrev: Klarlack?
Så här snygga var de inte ens vid leverans. :-)
Smuts och mattlack är nog snarare verkligheten.


Jag tror vi menar detsamma Anders. Jag avser en matt klarlack (icke färgad lack).

/Arne
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Anders Johansson »

Ursäkta missförståndet.
Nåväl det viktig i mitt budskap är att det är snyggt bygge.
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Jonas Andersson »

14Kjell Å Granander skrev: Vi förmodar att du vet vad som är fram på loket
Hur du fäst skärmarna är av mycket underordnad betydelse.

Var skärmarna sitter är inte alls av underordnad betydelse, tvärt om är det placeringen av dessa som ligger till grund för teckengivningen. På ett dragfordon (lok eller motorvagn) med A-ändesskärmarna används dessa för att markera vad som är framåt på fordonet och går normalt sett bara att sätta i "A-änden". Men om man kör med multade lok så är det logiskt och enklast för föraren att han tar skärmarna med sig till det lok varifrån han manövrerar loken, men det som är viktigast är givetvis att både föraren och växlaren är överens om vad som är framåt, och det blir man genom att ha "slickepinnar" i ena änden. Samma gäller givetvis om man växlar med två sammankopplade men ej multade lok där det kan råda tvivel om vilket som är "aktivt".
14Kjell Å Granander skrev: Hur detta görs i 1:87 fattar inte jag.

Visst är modelltågskörning oftast en ensamsysselsättning, men i alla fall jag brukar använda samma teckengivning när jag växlar i modell som jag gör i helskalan om jag har nöjet att ha med en likasinnad!

Frånsett den praktiska detaljen med att klara teckengivningen i denna situation så ser det lite illa ut om man skulle köra runt med multade lok med "slickepinnar" på båda loken, lika illa som det skulle vara att limma fast "slickepinnar" eller köra med röd lampa tänd i båda ändarna av ett lok, eller köra i växling med multade lok och "slickepinnar" och röd lampa på samma lok!

Nu har jag för närvarande (än så länge) inte några lok med "slickepinnar" i modell, därav frågan, är det någon som har kommit på något bra sätt att enkelt kunna flytta dessa i den lilla skalan?
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Lasse M »

Jonas Andersson skrev: Var skärmarna sitter är inte alls av underordnad betydelse, tvärt om är det placeringen av dessa som ligger till grund för teckengivningen. På ett dragfordon (lok eller motorvagn) med A-ändesskärmarna används dessa för att markera vad som är framåt på fordonet och går normalt sett bara att sätta i "A-änden". Men om man kör med multade lok så är det logiskt och enklast för föraren att han tar skärmarna med sig till det lok varifrån han manövrerar loken, men det som är viktigast är givetvis att både föraren och växlaren är överens om vad som är framåt, och det blir man genom att ha "slickepinnar" i ena änden. Samma gäller givetvis om man växlar med två sammankopplade men ej multade lok där det kan råda tvivel om vilket som är "aktivt".



Något som heter A-ändesskärmar finns inte, dessa "slickepinnar" hette framändesskärmar. A- och B-ände på ett fordon är inte detsamma som fram- och bakände. A- och B-ände är en rent teknisk term för att underlätta att finna vad man söker på ett fordon t.ex. vid reparation, felanmälan eller vid en nöd- eller olyckssituation osv. För att då slippa leta igenom hela fordonet efter vad man söker låt säga t.ex. övergångskoppel om en motorvagn skulle ha havererat på linjen så vet man då enligt fordonsboken att detta återfinns i B-änden i skåp xxx.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Pust!! Bokstäverna och dekaler på plats. SJ-bokstäverna limmade jag med epoxilim. Ytterst lite är nästa för mycket.

Jag började med att göra en mall med hjälp av en sidvy av en Z4p som jag skalade ner till rätt skala. Skrev ut bilden och skar ut hyttsidan mellan de lodräta räckena och placerade mallen på hyttsidan. Bokstäverna placerade jag på mallen.Tog upp bokstäverna och mall med en tummad kirurgtape.Tummad för att inte klistra för mycket. Tog bort mallen från tapen och prickade på ytterst lite lim på bokstävernas baksida. Placerade tillbaka tapen med bokstäverna på hyttsidan.
Hade en linje på tapen i höjd med det horisontella räcket för att kunna sikta in tape och bokstäver i höjdled. Väntade någon minut innan jag försökte lyfta tapen. Kritiskt moment. Kollade på limresterna hur snabbt det reagerade. Man kan inte vänta för länge för en viss justering måste vara möjlig. Jag fick bättra på med vit färg på bokstäverna för hanteringen gjorde att de flagade på ett par ställen.
Puh! Det var nästan jobbigare att beskriva än att utföra det.
Kanske ett kluddigt sätt men det fungerade. Jag var rädd för att kladda ner hela hyttsidan med lim om jag skulle försöka göra det på "frihand".

/Arne F
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Framändesskärmar
läs bättre! Skärmen eller senare bokstaven har så klart betydelse VAR den sitter
Men HUR den sitter fast är väl egentligen egalt. Hur gör du med A-B då? , och om det inte finns någon alls utan bara en skorsten ? Blir bara en massa bullshit! Ge föraren signal!
14 Kjell G
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Arne Falk skrev: Jag började med att göra en mall med hjälp av en sidvy av en Z4p som jag skalade ner till rätt skala. Skrev ut bilden och skar ut hyttsidan mellan de lodräta räckena och placerade mallen på hyttsidan. Bokstäverna placerade jag på mallen.Tog upp bokstäverna och mall med en tummad kirurgtape.Tummad för att inte klistra för mycket. Tog bort mallen från tapen och prickade på ytterst lite lim på bokstävernas baksida. Placerade tillbaka tapen med bokstäverna på hyttsidan.
Hade en linje på tapen i höjd med det horisontella räcket för att kunna sikta in tape och bokstäver i höjdled. Väntade någon minut innan jag försökte lyfta tapen. Kritiskt moment. Kollade på limresterna hur snabbt det reagerade. Man kan inte vänta för länge för en viss justering måste vara möjlig. Jag fick bättra på med vit färg på bokstäverna för hanteringen gjorde att de flagade på ett par ställen.
Puh! Det var nästan jobbigare att beskriva än att utföra det.
Kanske ett kluddigt sätt men det fungerade. Jag var rädd för att kladda ner hela hyttsidan med lim om jag skulle försöka göra det på "frihand".

/Arne F


Några bilder jag tog under monteringen av bokstäverna.

Bild Bild

Mallen som jag lägger bokstäverna på. Bokstäverna i rätt läge på tapen. Dutta på lim.

Bild Bild

Lägg tillbaka tapen med bokstäverna. Låt limmet härda en stund. Lyft tapen försiktigt innan limmet härdat helt. Ev. får man göra en mindre korrigering.

/Arne F
Jan-Erik Sundlin
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 20:01

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Hallå Arne
Jag har även följt ditt bygge av denna Z4p, mycket snyggt gjort.

Har en byggsats också liggande som jag skall ta i tu med senare.

Har du bestämt deig för vilket kopel som du skall montera och hur?

Har en Katrineforsare nästan färdig och dags för bestämma mig för koppel och montage.

Bild

Det verkar nog vara KAdee koppel som är att föredra, för min del.

Hälsningar
Jan-Erik
Skriv svar