Rimbo Grande Z4p

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

1956 skrev: Suveränt bygge, det är inte utan att jag blir sugen på att bygga smalspår när jag ser det här.

/Rikard



Tack Rikard!
Jag tittar ofta i på MMJ och beundrar ditt verk och dina bilder. En bra inspirationskälla.
Sen är det är väl inget som hindrar att du sätter igång att bygga en slinga smalspår?

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Bild Bild

Kan någon som monterat SJ-bokstäverna framgångsrikt på hyttsidan, berätta hur man gör utan att riskera modell och nerver?
Att löda fast dem direkt finner jag inte som något alternativ för min del. Har funderat på att limma dem med t.ex. vitlim så man får en chans att justera.
Eventuellt löda när limmet torkat. Kan inte sjabbla bort fler. En uppsättning drog som en avlöning när jag klippte loss dem.

/Arne F
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av bermod »

Jag tidigare limmat den typen med en eller två små klickar epoxilim.
bermod
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Göran T »

Hej Arne!
Ditt Z4p-bygge ser väldigt prydligt ut. Jag satte mina SJ-bokstäver efter att modellen var målad. De vitmålade bokstäverna satte jag fast med ytterst lite Cascol (ett alldeles utomordentligt allroundlim). När detta fått torka så skall ju modellen klarlackas och det gjorde jag med bokstäverna på plats. Lacken kryper in och nyper fast bokstäverna ytterrligare när lacken torkat. Sedan skall ju dekalerna dit och därefter ett lager klarlack. När den har torkat så kan jag garantera att du inte behöver vara orolig för att din SJ-märkning behöver lossna Trots mycket hanterande så sitter mina kvar på min Z4p nr 319. Du har säkert sett den på [link=http://www.rimbogrande.se/startsv.html]Rimbo Grandes hemsida[/link]

/Göran
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Tack Bertil o Göran!

Jag har ägnat mig åt egen forskning med skrotdelar, och konstaterat att vitlim och kontaktlim inte duger ifall man tänker löda efteråt. De ”släpper sig”. Limmet klarar inte värmen.

Jag har även fått ett tips där man löder bokstäverna med olika smältpunkt på tennet. Jag får se var det landar. Det känns som om jag vill undvika lödning. Verkar vanskligt och kan nog lätt misslyckas om man är ovan.

Stort Tack!
/Arne
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Lasse M »

Det bästa är nog precis som Göran gjort att montera SJ bokstäverna efter att modellen är målad. Förenklar ju avsevärt för att få det snyggt. Att måla bokstäverna vita efter att dom monterats går säkert men innebär ett jäkla pilleri för att få det snyggt.

Ett annat alternativ är ju att använda dekaler även till SJ. Finns bl.a här:
Z4p dekaler
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Bild

Slutlött och slutfilat på den här modellen! Har grundmålat med en primer från Hagmans, 1-K rostskyddsprimer. Nu skall den få torka ordentligt över helgen. Kommer att ge den en något mörkare nyans. Inte fullt så röd.

/Arne F
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Olsson »

Jättesnyggt bygge med otrolig fin finish, men nu måste jag krångla lite...

Jag har ett klart minne av att Z4p brukar ha bromsslangarna vikta åt (höger-)sidan istället för hängande rakt ner. Är det olika på olika individer?
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Johan Winell »

Arne Falk skrev: Bild

Slutlött och slutfilat på den här modellen! Har grundmålat med en primer från Hagmans, 1-K rostskyddsprimer. Nu skall den få torka ordentligt över helgen. Kommer att ge den en något mörkare nyans. Inte fullt så röd.

/Arne F


Snyggt byggt Arne!

Har du målat med färg direkt ur Hagmans burk, eller använt Hagmans färg i airbrush?

Du har inte en bild på lokomotorn i samma upplösning och skärpa då den var plåtren? Vore kul att se vilken finish din slutrengöring hade innan målning. Finishen efter målning är riktigt på topp.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av bermod »

Ursäkta Arne att jag tränger på men en färgjämnförelse en Z-43 som är nysprutad med Bauhaus Dupli-Color basic
bermodBild[/img]
Skriv svar