Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Koster
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 07:49

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Koster »

Hej Göran
Härligt och se dina fina bilder med anknytning till en blomsterklädd skogsbacke. Det gör gott att få glömma den bistra vintern, om än för ett litet ögonblick./Tomas
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av 1956 »

Underbara bilder Göran! Jag gillar särskilt den undre där du lyckats få ett ljus som ser ut som riktigt solljus. Får man vara näsvis och fråga vad du har använt för kamera och belysning?

/Rikard
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Koster skrev: Härligt och se dina fina bilder med anknytning till en blomsterklädd skogsbacke. Det gör gott att få glömma den bistra vintern, om än för ett litet ögonblick.
1956 skrev: Underbara bilder Göran! Jag gillar särskilt den undre där du lyckats få ett ljus som ser ut som riktigt solljus. Får man vara näsvis och fråga vad du har använt för kamera och belysning?


Kul att ni gillar bilderna!
Det är inget märkvärdigt med fotograferandet Rikard. Kameran är min trogna följeslagare sedan många år. Från början, en Canon Power shot S1 IS. Ett fabriksfel på bildläsaren efter några års fotograferande innebar att jag fick en ny uppgraderad version av kameran på garanti, modellbeteckning S5 IS enligt principen, mer för mindre pengar. Igår kväll när jag tog bilden orkade jag inte rigga upp mina 2 x 500 W fotolampor utan körde med det befintliga lysrörsljuset i hobbyrummet. I den undre bilden faller ljuset så att det bildas en lycklig solljuseffekt och med lite motljuskänsla, men jag lovar dig, det var alls inte planerat. Ibland har man lite tur också...;-).
/Göran
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Ett kort tåg från Hjo ankommer Ebbetorp. Vid ankomst Ebbetorp var de som regel lastade med förnödenheter till samhällets småföretagare men i slutet av 1950-talet hade mycket av smågodset tagits över av lastbilar och lastade slutna vagnar till stationen var sällsynta. En del utlastning var det dock från Ebbetorps godsmagasin. I företagsregistret fanns vid tiden ett finsnickeri som tillverkade bl a inner- och ytterdörrar, fönster, trappor och stolar G-finkorna var som regel adresserade till Ebbetorp för utlastning av nämnda trävaror från Dymlings snickeri. Ett framstående företag i branschen där Karl-Erik Dymling var tredje generationen finsnickare. Företaget hade 6 anställda varav två lärlingar.
/Göran
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Macken i Ebbetorp och i bakgrunden skymtar estländarns verkstad, Svets & smide.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Kort godståg med SJ:s Z4p nr 319 som dragkraft avgår från Ebbetorp mot Hjo.
faller hansen
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 19:39

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av faller hansen »

Göran T skrev: Bild
Macken i Ebbetorp och i bakgrunden skymtar estländarns verkstad, Svets & smide.

underbar bild



//hansen
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Bilden är från Snärtan med VWJ:s lok nr 3, en sargad kämpe som trots haltande gång och dålig ångbildning rullat mången gods - och persontågskilometer. 3:an användes mestadels i godstågen men ibland, som på bilden, även i persontågen. Från mitten av 1940-talet kompletterades motorvagnsparken med en rälsbuss från Hilding Carlssons Mek i Umeå. Motorvagnen fick nummer 20 och klarade tillsammans med motorvagn nr 15, "Sothönan" av den förhållandevis lilla resandeströmmen som järnvägen hade. Då något av dessa fordon befann sig på verkstad fick alltså 3:an gå för fullt. Men, då godstågen var långa och växlingen på mellanstationerna drog ut på tiden hann aldrig 3:an kopplas in i några persontåg varför VWJ vid sådana tillfällen fick damma en verkligt gammal trotjänare i form av motorvagn nr 9. Mer om den senare...

/Göran T
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Ebbetorp en trött och lite loj sommarsöndag i slutet av 1950-talet. Bommarna ligger nere för den ankommande rälsbussen från Hjo. Vid tiden är lokdragna persontåg mycket sällsynta och personbefordran sker med motorvagnar. Godstrafiken ligger helt nere på söndagarna.
/Göran T
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johan Winell »

Jädrar vilket snyggt djup det är i bilden. Hur långt bort är bakgrunden?

Hatten av både för bygge och fotografering.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar