Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Daniel C skrev: Aha ok!
Då får man säga att du lyckats bra med illusionen att få den att se klenare ut! Vad var det som fick dig att välja code 70 framför t.ex. 55? Driftsäkerhet?
/D


När jag började bygga svenskt smalspår på 10,5 mm spårvidd för 25 år sedan (herregud vad tiden går) så fanns det inte så mycket att välja på vad gällde flexspår. Det fanns Shinohara code 70. Punkt! Code 55 fanns, men bara som lösa räler (rätta mig om jag minns fel, någon) Att spika själv lockade mig inte så jag valde den "lätta vägen", mer av bekvämlighet än av driftsskäl. Jag har sett s.k. finescaleanläggningar som fungerar alldeles utmärkt, även i de mindre skalorna men spår och hjul måste vara kompatibla. Läs gärna Örjan Svanes utmärkta artikel om spårbygge i Smalspårsfrämjandets jubileumsbok från 2003. Där berättas vad som behöver kännas till om förhållandet hjul-spår för att det skall fungera optimalt. Och detta gäller alldeles oavsett skala.
Hälsningar
Göran
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Daniel C »

Tackar som ödmjukast för info och tips, Göran. Det lutar nog åt code 55 för min del. Min modul kommer endast trafikeras av några få fordon från Rimbo Grande. Deras fordons hjul borde väl funka fint mot den rälsen, förutsatt att man är noggrann vid spårläggningen!?

Keep up the good work!
(ser fram emot nästa bild från VWJ!)

mvh/ D
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Lasse M »

Göran T skrev:
Lasse M skrev: Vackra byggen Göran. Är det GOSVV plåtar?


Stämmer bra det Lasse!
/GT


Smalspåriga mindre O-vagnar är jag svag för. Lades Görans plåtar helt ner efter hans tragiska bortgång eller finns det någon som tog över filmerna till dom plåtar som Göran tog fram?
Lennart Rosquist
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 19:11

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Lennart Rosquist »

Hej !

Jag har köpt några hans plåtar av Thomas Jonsson i Göteborg.
Samma Thomas som tillverkar drivningar.
mvh
Lennart R
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Jodå, Daniel med lite noggranhet så brukar det gå vägen. Och Rimbo Grandes hjul fanns inte när jag började bygga smalspår.
Jag har hört en del rykten om människor som skall fortsätta med att ta fram Görans plåtar men det är som sagt bara rykten från mycket osäkra läckor. Jag skulle gärna vilja få fatt i några O-vagnar till men har ingen aning om till vem eller vilka jag skall vända mig. Det är väl bara att vänta och se. Kanske starta en påtryckargrupp på Facebook eller något annat forum. Varför inte här?
/Göran
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Fotovinkeln känns igen (bläddra bakåt i tråden) men loket i Rödesunds lokstall är nytt. Sprillans nytt! Det saknas lite detaljer; godispåsen ligger fortfarande kvar på arbetsbänken. Men visst är det här en maffig syn. Som jag minns den från Falköpings lokstation i början 1970-talet där det stod åtminstone två T21:or. En bild tog jag i Skövde 1985 där det står två T21:or som vid tiden var stationerade i Falköping. Bilden är publicerad i Smalspårigt nr 76.

/Göran T
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Johan Winell »

Göran T skrev: Bild
Fotovinkeln känns igen (bläddra bakåt i tråden) men loket i Rödesunds lokstall är nytt. Sprillans nytt! Det saknas lite detaljer; godispåsen ligger fortfarande kvar på arbetsbänken. Men visst är det här en maffig syn. Som jag minns den från Falköpings lokstation i början 1970-talet där det stod åtminstone två T21:or. En bild tog jag i Skövde 1985 där det står två T21:or som vid tiden var stationerade i Falköping. Bilden är publicerad i Smalspårigt nr 76.

/Göran T


På med godiset, något mörkare verkstadsgolv och så ljus i strålkastarna på loket, och det går inte att skilja från en fullskalebild. Jädrans snyggt ogräs i sanden och nedsotning av stallet.
Vänliga hälsningar

Johan
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Ok Johan, jag återkommer efter revidering av betonggolvet ;-)
Under tiden kan ni kolla in bilden från Ebbetorp från slutet av 1950-talet med SJ Z4p 319 och några öppna vagnar beställda till Ebbetorp för utlastning av timmer. De två vagnarna närmast lokomotorn är de som figurerat i tråden "Mitt bygge". Vagnsyningen har varit slarvig; det hänger en länk och släpar i marken på första vagnen efter Z4:an. Aja! Turligt nog fanns ingen vagnmästare i Ebbetorp men väl en nitisk stins och frågan är om detta har undgått C-G Benders granskande blick.
Bild
/Göran T
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Daniel C »

Heja Göran! Ännu en gåshudsbild!

D
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Vestra Wetterns Järnväg, VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Växling vid lastkajen i Ebbetorp.
Bild
Växlingsrörelse vid vägövergången i Ebbetorp. I största möjliga mån så försökte växlingen planeras så att bommarna slapp fällas allt för ofta.
Skriv svar