StJ filal i Bålsta

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

StJ filal i Bålsta

Inlägg av Johan Winell »

Bild

Bild

Bild

14 Kjell Granander berättar storyn...

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Gäst

Re: StJ filal i Bålsta

Inlägg av Gäst »

Om Stafsjöbruks stn kan jag berätta;
Tänkte bygga Virå eller Sandviken stn men tvekade inför storleken på dessa relativt mellanstora hus då en artikel dök upp i AoH om Stafsjöbruk som Cege Olssön skrivit. Han hade på ort mätt huset och gjort ritning på huset i skala O som han sen byggt en modell av för eget bruk. Huset är också titelsida på ÖSlJ/Welanders Stafsjö-bok. Poletten föll alltså.
Ritade om hela huset, alla sidor plus plan i för mig rätt storlek dvs 1:20 på stora A1-ritpapper. Till vägg-element och golv har jag använt oljehärdad formplyfa ungefär 10mm somjag hade bitar sparade av. Ett par bitar hade legat ute i snön 2 vintrar utan någon som helst skada ens på kanterna. Till panelen har jag använt härdad 'Masonit' För denna gjorde jag ett skärbord av plyfa som jag kantade med kretskorts-pertinax-strippor med 1/10' hålmönster.På detta lade jag en Msprofil som dubbats till hålen som linjal.På denna grenslade jag en löpare med fastskruvat mattknivblad, sen ristade jag masonitväggarna med 1/5'-delning 5,08mm vilket blir bra fyrtumsbräder.Allt är spillvirke jag fått gratis. Väggar skruvlimmas med PU-lim för klimatets skull.Alla delar färgbehandlas som på riktigt med grund och oljefärg. Köpte "prov"burkar om cirka 150ml av färghandlarn i Alvik för 5spänn styck då. Fönstren gjorde jag inte öppningsbara då man lätt får hyresgäter då. Det är ide att också behandla alla ytor med Anti-mögel-medel. Har inte sett några alger eller småspindlar i huset än. Man kan även göra 'sparksocklar' av latexfog för att hålla spindlarna ute, jag har gjort osynliga innerdörrar av acrylskivor som spärr där dörrarna kan öppnas.
Taket är av plexi som limmats med latex ifall man måste skära loss taket för renovering. Tegelpannorna blev ett som ni vet en omdiskuterad sak.Jag gjorde så här; Leta Wellpapp med lämplig profil, spraya på vatten så limmet löses upp dra av pappret på ena sidan klipp pannbredstora remsor, ta av ngn mm av andra sidan med, att lägga över raden under, Låt torka fernissa remsorna (ej vattenlösl) fortsätt med färg så att remsorna blir pappersarmerad färg. Limma på med PUlim efter smak. Limma tunnt då PUlim expanderar då det härdar men är bra! En vecka till så har man fått på alla foder och skyddsbrädor också.
Foder måste grundas även på baksidan.
Nu vill jag påstå att huset är väderbeständigt!
Skulle nog tåla 7m skalasnö ochså även om jag inte provat.Enkel belysning bör man ha för att torka luften i huset, ngn grad högre temp inne räcker för det och så blir det snyggare. Jag kör med en trädbelysning och 4-5 3voltlampor per sling som jag slaktat.
Ställ ut huset på stationen
Min station är 2 9tumsplank ovanpå 2 st normalspårssliprar med lite gårdsgrus under. banunderbyggnaden är väldigt! stadig.
Linjen bortom och tillbaka till stn är ~35m och ligger inte på marken utan ungefär som tyskarnas Maglev,
7tum elevated .Vandaliserade hpl-stolpar jag fått av hpl-servicepå SL är nedslagna ca 50-70 cm i gräsmattan och sedan kapade ~5tum över markytan. I detta rör (2½') är bitar av id50 rör nedsatta. På varje 50rör är det fastsvetsat ett fyrkantrör men bara till hälften så nästa fyrkantrör vilar på stumpen osv runt. Eleveringen går till så att jag med en enkel domkraft hissar spåret till bestämd höjd och borrar hål i 50röret vid kanten av 2½'röret och drar i en plåtskruv. Skulle något sjunka får jag ta fram domkraft och borr igen. På dessa broar är en kraftig bräda fastskruvad, på dessa ligger LINJEN
mvh 14 Kjell Granander Bålsta
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: StJ filal i Bålsta

Inlägg av Johan Winell »

Vad rullar på spåren då?

VH

/Johan - sprickfärdig av nyfikenhet
Vänliga hälsningar

Johan
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: StJ filal i Bålsta

Inlägg av mikath »

WOW!

/Mika
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: StJ filal i Bålsta

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Johan undrade vad som kan stå på spåret?
Opus 1var Virå som mest blev vitrinmodell då drivet inte är helt lyckat men dock körbart. efter det tar vi kursvagnen G20och sen BCo2, eftersom det är söndag och mycket folk på väg till kyrkan så är sommarvagnen UC19 tillkopplad sen har vi U24 lastad med sågade bräder som ska ställas av på SJ-Stavsjö sen tomma A till Virå. Vid Stfsjöbruk väntar 3an mot Sandviken med stora finkan Go1 där man jagat ut stuten och fällt ned sittbänkarna och använt tåg-
attiraljens skyffel och kvast att få ut dynghögen stuten lämnat.Med gaveldörrarna öppna så kan 16-20 pers åka här.Sen kopplar vi på BCo3 som är nyreviderad med nya plattformar och tjusiga solgrindar. Om det är kallt ute går det att sätta fyr i Näfverquarnskaminen,sen följer några lastade A-vagnar plus några obyggda U-vagnar med timmer på Då vi inte kommit längre än till 1Vk har vi inte tillgång til INo från JGJ utan får klara sig nedför lejonbackarna till SS Kolmården som lagt till vid Sandviken för att ta folket tillbaka och till Norrköping Timmret växlas sen ut på den stora timmerkajen för att fraktas bort med någon av de väntande skutorna.
Har siliconformar till U-vagnsidobalkar med axelboxar på då det visat sig hart när omöjligt att få tag på rambalkar i rätt grovlek. Armerar formen med diverse ståltråd myggnät och en Msplåt med kopparbrickor pålödda som axellagring. Msplåten har fästen under flaket med andra sidan. Några vagnar ska ha ring i flaket för svängel och någon ska ha svängel också.
buffertens hylsa är också gjuten i polyester och urborrad för buffertspindel. endera en 14 mm stor bricka eller en rektangulär Ms plåt som buffertplan. på insidan är en ~40mm bred Msbit fastskruvad med dubbla muttrar och i var ytterände är en dragfjäder fastsatt mot de draglänkskrokar som sitter i buffertplankan. På detta enkla vis hindras bufferten att vrida sig och får en ganska mjuk fjädring Krokarna kan behöva en extra fjäder från fast ok i ramen eller buffertbalken Allt rundjärn gör jag av Migsvets-tråd 0,6 eller 0,8 som är lätt att arbeta med och är förkopprad på ytan och väldigt lätt att löda. Det som är närmast rälen (code 200) är förståss hjulet. Har fått till ett hjul som ganska exakt motsvarar Surahammars modell 79B beskriven i ÖSlJ-nytt för många år sen. 4mm axel nedsvarvad till 3 för tappar och ge innerdistans för hjul. Dessa har ett stålcentrum och en hjulring av 1' ämnesrör, denna är lagd i en form där det typiska svängda livet och stödribborna vid navet är med. Sedan är formen fylld med epoxy, därefter lätt bearbetning i svarv.Ämnesröret ger någon tiondels undermått på hjulringen~22,3mm flänsbred ~1,2 +-0,1 och flänshöjd också 1,2 +0,1. Hjulen är målade i någon hemsk skitbrun/lila färg som liknar ett rostskyddat riktigt hjul Hjulet sitter fast med cyano.
Har någon enstaka bild men , Johan , hur 17 får man in dom? undrar
14 Kjell Granander StJ Bålstafilial
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: StJ filal i Bålsta

Inlägg av f.gaard »

Hej Kjell
Ser mycket intressant ut, har själv börjat och fundera på något liknande i skala 1:19 till 1:20, spårvidd 32mm. 1:20 för att det blir lättare att räkna och 1:19 då det motsvarar engelsmännens 16mm scale. De finns gott om engelska modeller och byggsatser i den skalan. Om plånboken tillät skulle en modell av SAR NG16 (South African Railways sista Garratlok för 2 fots spårvidd) vara mycket häftig. Men men, man får drömma vidare, och försöka göra några "gladbyggen" av "svenska" förebilder i stället. Det är trots allt vi själva som kan hitta på historian för våra banor.

Fredrik Gåård
Östhammar
Skriv svar