Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 räls?

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 räls?

Inlägg av Arne Falk »

Står i begrepp att så smått börja bygga på en mindre anläggning i H0n3, troligen i någon form av moduler. Frågan jag ställs inför är, om jag skall börja använda code 55 eller code 70 räls. Jag har sökt efter för och nackselar på forumet utan att finna några uttalade uppfattningar i frågan. Tycker inte jag har haft någon framgång i mitt sökande. Om mitt öga får bestämma blir det code 55. Men så enkelt är det väl inte. Nog finns det erfarenheter på området som en novis skulle kunna ha glädje av?

Ser fram emot många synpunkter.

/Arne F
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 r

Inlägg av Jan Frelin »

Kör man H0n3 så är det ju i allmänhet RP25-hjul som gäller, och då kan man lika gärna köra code 55. Code 55 motsvarar rälsvikter på mellan 25 och 35 kg/m ungefär i H0, vilket stämmer bra med "typiskt" svenskt 891.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 r

Inlägg av Olsson »

Nja, det är ju ändå en sanning med modifikation...

Svenska 891-näten var ofta inte byggda med mer än 17-24 kg/m från början. En del banor bytte ju däremot till grövre räls, men det var inte förens senare (30-50tal). Grövst räls (undantaget moderna RB) hade NKlJ med sina norska 47 kg/m-räler.

Många nät fick aldrig grov räls, till exempel hade SlRJ på Gotland inte grövre räler än 19 kg/m under hela sin livstid.

DONJ, som trots sina tågvikter och ganska långa livstid (-1971) hade inte grövre räls än 24,7 kg/m där rälsen var som bäst.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 r

Inlägg av Arne Falk »

Tack för synpunkterna!

Om jag då försöker sammanfatta dessa inlägg tycker jag att code 55 verkar vara en bra kompromiss vad gäller skalenligheten när jag skall försöka gestalta en 50-talsmiljö.

Finns det någon skillnad på code 55 och code 70 vad gäller ”driftssäkerhet”?
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 r

Inlägg av Anders Johansson »

En bra lagd code 55 är bättre än en dåligt lagd code 70!
Detta kan jämföras med code 70 rep 83 på normalspår.
Med RP25 är code 70 bättre än 83. Med Nem är det omvänt.
Man måste anpassa coden till vilka hjul, fordon etc man har.

Skall man vara krass, var t ex smalspåret Växjö-Västervik updaterad till 27kg/m räls på slutet (beg bl a från inlandsbanan).
Denna är 100-110 mm hög (beror på när den tillverkades och beställaren) och ungefär samma fotbredd. Detta motsvarar code 45-50.
Väldigt mycket 891-nät byggdes med ca 17Kg, blev 22-24 innan nedläggningen. 22-24 motsvarar code 40 ganska bra. 17 är ännu klenare.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 r

Inlägg av Peter Estelius »

Jag satt länge och funderade i samma banor innan jag började lägga räls på bana nr 2.

I min lilla värld rullar H0 normalspår på code 100 (Märklin K-räls) respektive Roco/Peco code 100 och då passar H0n3 code 70 väldigt bra som komplement tycker jag. Det blir en tydlig skillnad i storlek, men samtidigt inte så nätt att man kan få bekymmer med hjulprofiler och annat.

Hade jag haft code 83 på normalspåret hade nog code 55 på smalspåret varit ett bättre val.

Funderade

/Peter
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Fördelar och nackdelar med code 55 alternativt code 70 r

Inlägg av Daniel C »

Hej!

Sitter själv med lite funderingar i ämnet. Code 55 borde ju bli snyggast om man inte vill spika själv (var mitt resonemang)
Men om man kollar på mäster Görans WVJ ser man att det kan göras mkt snyggt även med lite "grövre" räls.

Hm...
Skriv svar