Era recept på Falurött?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Era recept på Falurött?

Inlägg av Lasse M »

Har nu provat ett antal olika "recept" på Falurött utan att jag blivit nöjd, säkert inget fel på dom metoder jag provat men det ser inte rätt ut i mina ögon. Som sagt dom recept/metoder jag provat är säkert utmärkta men jag gissar att det skulle kanske behövts en lite mer "avancerad" steg-för-steg beskrivning hur dom olika färgerna läggs på eller blandas.

Har provat med oljefärger, akrylfärger, torrpastell och Humbrolfärger men tycker alltid det blir för lite rött i nyansen. Det drar alltid åt för svart/mörkt med en svag grå ton i nyansen.

Så har ni tid, ork och lust skulle det vara kul och intressant att läsa era olika recept/metoder för falurött i H0.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Klas Blomberg »

Oj! Debatten om hur man får den sanna versionen av SJ-brunt är bara en mild västanvind i jämförelse med vad man skulle kunna säga om falurött....

Hur falurött ser ut har varierat i olika delar av landet och under olika perioder. Ju längre norrut man kommer desto mörkare blir den, det har något med solstrålarnas vinklar att göra, påstås det - och ju längre söderut så blir den ljusare.

Dessutom finns det en tydlig tendens att rödfärgen har blivit mörkare i modern tid.

Sen spelar det roll vilket träslag man har målat på, och hur länge sen det var man målade.

Och dessutom finns, eller åtminstone har det funnits, andra rödfärgssorter än Falu - gamla hus i Örebrotrakten kan vara målade med Dylta rödfärg, ett lokalt märke som är gjort på avfallsprodukter från svavelframställning i stället för kopparframställning och därför har lite annan kemisk sammansättning och därför åxå lite annan färg; den är betydligt ljusare, mer klarröd än falu rödfärgen. Tyvärr lade tillverkningen ned 1941, fabriken finns kvar som ett sevärt industriminne. Det som idag marknadsförs som ljus Falu rödfärg är ett försök att åstadkomma en färg som ska påminna om den gamla Dyltafärgen (påstår åtminstone närkingska lokalpatrioter).

Så här vacker ser Dyltafärgen ut
[link=http://www.lansstyrelsen.se/orebro/amne ... _bruk_.htm]http://www.lansstyrelsen.se/orebro/amne ... _bruk_.htm[/link]
Eftersom jag själv bygger med förebild från Närke för si så där hundra år sedan vill jag ha en ordentligt ljus rödförg. Min särbo är uppvuxen i Norrbotten och tycker följdaktligen att "riktig" rödfärg är mörk och att mitt sätt att göra rödfärg är helt felaktigt.

Lite lång utvikning, men den förklarar varför mitt recept kanske inte är fullt användbart för andra.

Jag använder vattenlöslig oljefärg och grundmålar med en nyans som heter Permanent alizarin crimson. Den är alldeles för mörk för mina önskemål, nyansen skulle kunna passa för ett norrländskt pörte…. Dessutom är den alldeles för blank för att kunna passera som rödfärg. Sen låter jag den färgen torka lite grand, inte helt och målar över med ett tunt lager Cadmium red dark. Lagret ska vara så tjockt så det döljer blankheten i det undre lagret och så tunt att den mörka färgen fortfarande slår igenom- Lyckas man hitta den där perfekta avvägningen så är det en riktigt bra rödfärg, blir det övre lagret för tjockt ser det rätt så skrikigt ut – jag har tyvärr exempel på det.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av clas ahlstrand »

Klas Blomberg skrev: Hur falurött ser ut har varierat i olika delar av landet och under olika perioder. Ju längre norrut man kommer desto mörkare blir den, det har något med solstrålarnas vinklar att göra, påstås det - och ju längre söderut så blir den ljusare.

Dessutom finns det en tydlig tendens att rödfärgen har blivit mörkare i modern tid.

Sen spelar det roll vilket träslag man har målat på, och hur länge sen det var man målade.

Dessutom varierar ofta nyansen på olika sidor av samma byggnad om det var några år sedan senaste ommålningen: på sydsidan bleker solen färgen, tycks också slita på den så att det grå trät skymtar efter ganska kort tid. På nordsidan kan det istället förekomma grönaktig beläggning av mossa/alger. Vill man avbilda en byggnad med eftersatt underhåll bör man tänka på att falurött inte flagnar.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Lasse M »

Tack för era svar. Det där med att mörkheten i Falurött varierar mellan norra och södra Sverige har jag inte tänkt på förrän nu när du nämner det. Eftersom jag försöker efterlikna vad som skulle vara ett fiktivt södra Småland så är det ju en ljusare faluröd jag är ute efter och det är väl därför som mina försök inte har känts rätt.

Det där med att färgen varierar mellan dom olika väderstreckens väggar kände jag till men har bestämt mih för att detta än så länge är överkurs för en nybörjare i husbyggarbranchen som jag är. Norr och söder är helt enkelt inte bestämt ännu i den lilla fiktiva värld jag tänkt efterskapa.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Ante S »

Jag blandar diverse matta Humbrolnyanser i rött bland annat klarröd och brick red i olika proportioner efter behag. Jag använder inget grått eller svart utan bygger allt på röda nyanser, det funkar! Det viktiga är att den klarröda nyansen inte får dominera för mycket, då blir det för ljust och "skrikigt". Ibland grundar jag (i synnerhet om det är Northeastern) med någon ljusgrå nyans. Kontentan blir bra, byggnaderna blir inte helt identiska färgmässigt och det är bra för helhetsintrycket.

Ante
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Knallhattens recept.

Min blandning ser ut som följer: 2-3 burkar Humbrol 60, rejält med Burnt Sienna oljefärg från tub, en skvätt Humbrol 82, en skvätt Humbrol 186 plus en liten nypa Todtenkopf och en liten nypa Järnoxidrött, båda från färghandlaren. Slutligen fyller jag på med lacknafta tills önskad konsistens uppnås. Vill jag få en ljusare nyans tar jag lite vit Humbrol, mörkare; svart dito, rödare; mer 60 osv. Tycker att variationer på det här temat funkar bra på trä. Skall jag måla plast brukar jag hälla över lämplig mängd i en liten burk i god tid innan målning så att färgen sjunker till botten. För att sedan hälla ur lacknaftan och ersätta den med balsamterpentin.

Stefan
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Glömde skriva att Todtenkopf och Järnoxidrött i det här fallet är färgpigment i påse.

Stefan
Bjarne Petersen
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 20:48
Kontakt:

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Bjarne Petersen »

Kan väl egentligen bara hålla med om allt ovanstående. Det finns väl ingen färg som är så färgad (!) av personliga minnen och upplevelser. Dessutom har jag noterat att vissa snåljåpvarianter från Bygg-Max och liknande ställen åldras helt annorlunda än vår äkta röda slamfärg från Falun; snålfärgen får ofta ett ganska fult blåstick i sig.

Jag skulle vilja dra min lans för äkta vara även på modellerna. I alla fall i 0:an eller större. Borstar man bort de grövsta pigmenten tycker jag att det fungerar. Modellen på bilden nedan är målad med ett tunt lager Falu ljus. (Som ju numera tack och lov finns att köpa i välsorterade byggnadsvårdsbutiker.) Vindskivor och andra snickerier målar jag gärna med engelskt röd linoljefärg, precis som jag gör i verkligheten!

Bild
Wrångarps Jernvägar: http://kullamannen.blogspot.com/
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Jan Frelin »

Jag brukar köra med klarröd Humbrol utblandat med en aning svart. Vill jag ha en ljusare faluröd åker det i några droppar vitt också.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Era recept på Falurött?

Inlägg av Lasse M »

Ante:
Humbrol har jag en hel del färg från här hemma men är också den färg jag minst experimenterat med. Har du möjligen några nummer för dom färgerna du använder dig av?

Stefan:
Tackar tackar, ska absolut provas, har ju som sagt redan en del Humbrolfärger och kanske också Burnt Sienna om jag har tur. Vad räknar du som "rejält" när det gäller Burnt Sienna? 1/3, 2/3 eller 50-50 eller vad gäller si sådär mellan tummen och pekfingret?
Önskad konsistens, hur bör den vara ungefär? Som en lite färgrikare wash så det kräver mer än en strykning för att få bra täckning eller du stryker bara kåken en gång?

Bjarne:
Wow, vilken kåk och så jäkla realistisk. Synd att den äkta varan då förmodligen inte funkar i H0. Men är inte din skånska privatbana i H0? Vad har du isåfall använt som falurött där, om det nu förekommer något falurött på den.

Jan:
Just det receptet är det enda jag provat med Humbrolfärger och fick tyvärr inte alls till det så det såg bra ut i mina ögon. Jag har sett bilder där denna metod använts och som sett riktigt snyggt ut men så bra blev inte mitt. Kanske hade jag fel röd Humbrol, vilket nummer räknar du som deras klarröd?
Skriv svar