Modulstandard H0n3, 891mm

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei.
Rimbo Grande bruker å ha et utvalg av H0n3 räls og växler.
Også H0/H0n3 dualgauge.

Hilsen
Arne
tilman
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 08:54

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av tilman »

Håkan Grundstedt skrev: Hobbyexperten (Västberga) brukar ha 10,5mm räls. Sök på MicroEngineering så hittar du nog.

Håkan

Har du redan byggt ngt för H0n3 ?? Vad då för förebild ?

En annan torskade dit efter våra lilla smalspårssnack häromveckan. Nu ligger några mässingfinkor o vätnar på en duvning med lödkoven...

/ Tilman
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av FAF »

Nu har jag äntligen börjat med modulerna, börjar med 2st så att jag kan få ihop ett stationsområde med 3 spår och 2 utgångsspår till nästa modul. Köpte 7mm plyfa som brädgårn kapade i 10cm remsor.
Fällde in ett spårunderlag och en 5 cm bred remsa ställdes på tvären mellan spårunderlagen för att få ökad styvhet. Skar sedan rosa isolering så att den sticker upp 25mm över spåren, meningen är att landskapet ska formas ur dom här skivorna.
Fråga: är det någon som provat med spraylim för att fästa korkunderlaget för spåren?

Ett par bilder från byggetBild,
Bild,
Bild,

/Gunnar
mj-onas
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 22:28

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av mj-onas »

Gunnar!
För ett par år sedan så behövde jag något att testa lok och vagnar på. Jag ville inte lägga rälsen direkt på en träskiva så jag fäste med spraylim Biltemas gummikork som underlägg. Efter drygt ett år så hade korken börjat släppa från underlaget. Limmet var att s.k. kontaktlim (fabrikat Danalim)och hade enligt anvisning sprejats på båda fästytorna för en beständig fog. Egendomligt för vanligt kontaktlim uppvisar ju inte såna tendenser att torka ut. Iaf har sånt som jag tidigare limmat ännu fäststyrkan i behåll. (En fördel för mig var att jag kunde återanvända korkremsorna. Limmet hade torkat ut totalt.)

Hursomhelst, banvallskork limmar jag med latexfog. Stryker ut det med en spackel (typ japanskrapa). Doppar denna kontinueligt i vatten under utstrykningen, det underlättar. Lite vatten förbättrar även latexfogens fästförmåga. (Jag limmar även rälsen med Latexfog, fast då transparent sådan.)

Hoppas att du här får svar från flera. Det kanske finns andra spraylim som fungerar bättre än det jag använde.

/Mats
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av FAF »

Tack Mats
Tyckte det kändes bra på den provbit jag testade på men när du kommenterade det hela dök det upp minnen av gammalt kontaktlim som med tiden blev helt fnasigt, tack för att du påminde mig!
Har läst om latexvarianten på olika forum så det får nog bli den varianten.

/Gunnar
Skriv svar