Nytt lok för smalspår?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Gäst

Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Gäst »

Väldigt många har hört av sig till mig ang ytterligare ett smalspårsånglok ( som ju nu kommer från Brimalm)
Jag är väldigt avvaktande med rtt nytt smalspårslok, då jag först vill att Gp -loket skall bli klart, och dessutom en fungerande, förebildstrogen modell. Om responsen blir positiv, kommer jag tillbaka.....

Jag har dock ett annar förslag, nämnligen en lokomotor. Jag tänker på lokomotorerna som Kalmar levererade till VGJ, ÖJ och LJ, som om jag fattat det rätt är av samma typ. Dessa lok var ju 2 motoriga och var växlade för 50 km/h, och var alltså avsedda för linjetjänst och inte bara växlig.

Kan detta vara ett trevligt tillskott bland dragfordonen på smalspårsbanan.

Jag hade tänkt mig att byggsatsen skulle bestå av en bottenplatta och huvar i vitmetall, etsad hytt, komplett med gjutdetaljer, samt ett färdigmonterat underrede, med Mashimamotor. Sårvidden blir 10.5, 12 mm, RP25 code 88 hjul (finns det efterfrågan på ett 9mm lok) Priset hamnar runt 2000 kr och leverans under hösten.

Synpunkter?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Patrik E »

Jag tror att man får ta Brimalms S2p med en rejäl nypa salt. Visst är det skoj att S2p;n kommer och jag kommer garanterat att köpa det om den inte är en ren katastrof. Men.... när kommer den. En hel del modeller ska ju produceras före och med Brimalms hastighet så lär nog väntan bli lång.
Varför inte löpa linan ut och göra en Tp i ORGINALutförande. Brimalm misslyckades ju med det. Suget finns nog efter det. Annars är ju alltid Bjurströmslokomotorer välkomna.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Jan Frelin »

Enligt vår medlemsstatistik är det 115 medlemmar som kör H0e, 103 som kör H0n3 och 19 som kör H0m. Nu kör inte alla dessa svenska förebilder, men jag tror ändå att en H0e-variant är något att överväga.

Jag tror att förebilden är ett bra val. Västervikare var visserligen vanligare, men de har redan gjorts i flera modeller.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Göran T »

Är nog beredd att hålla med Patrik E. Jag tror att det kan finnas ett ganska stort intresse för ytterligare en Tp-modell (jag köpte ingen själv när den kom) men med tanke på chassits utformning så är det ett knepigare lok att göra än en två-axlig Kalmarlokomotor. Oavsett vad det blir så skulle jag nog köpa ett lok i alla fall (om spårvidden är för 10,5 mm). Marknaden är ju inte precis nerlusad med smalspårsmodeller.
/Göran
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Peter Estelius »

Låter mycket intressant!

Jag skaffade aldrig något Tp vid tiden, och nu börjar det bli dags för fler lok rent allmänt. Har en Np-sats att montera men vill gärna ha lite mer så en lokomotor skulle sitta fint.

För min del är 10,5 mm spv det jag söker efter.

Ser detta som en intressepoll, så säg gärna till när och om ideerna är på väg att realiseras.

Mvh

/Peter
Gäst

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Gäst »

Bjurströmmare i all ära, med de flesta var ju 8-tons, som inte var speciellt lämpade för linjetjänst (med något undantag)

Min tanke med Kalmarlokomotorerna var att hitta ett lok mer anpassat för linjetjänst.

Eftersom jag som jag skrev inledningsvis, vill se mitt Gp lok som fungerande byggsats innan jag ger mig på ytterligare smalspårslok, är knappast Tp det lok jag skall ge mig på nu.

Responsen på en VGJ 2 eller ÖJ 31 verkar dock inte översvallande.....
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Peter Estelius »

Hej!

Om jag fick fatt i rätt uppgifter så ska VGJ 2 vara en 1C tank.

Är ÖJ 31 också en 1C-maskin, undrar en novis.

Även en sådan skulle sitta som en smäck.

Tycker

/Peter
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Ante S »

Jag tycker herrarna är för snäva i sitt tänk. För det första: Här kommer det ett konkret förslag på ett smalspårigt diesellok, låt vara av uddatyp som skulle kunna vara klart till hösten och då börjar det pratas om en massa andra lok?!? Är det inte bara att säga "jaförtusan" och tacka och ta emot? 2000 spänn för ett lättbyggt lok med körklart driv, vad är det att fundera över? Göran, om du gör 9 mm-varianten så köper jag ett på stående fot! Sen tycker jag för det andra att många här önskar lok i samma tidsepok vilket gör det hela vääääldigt begränsat för oss som inte bygger SJ och skiftet 50/60-tal. Vad finns att tillgå? Jo, Np, Tp, T2p, Z4p, en S2p lär vara på väg liksom Görans Gp. Plus rälsbussarna. Men svenskt smalspår var ju fullt av uddalok och ålderdomliga överlevare in på 60-talet såsom litt K4p, S13p, S9p och så vidare, finns det ingen plats för dem? Plus då BLJ, DONJ, SRJ, KURJ, HFJ och andra. Hos många byggare tycker jag att det ligger ett starkt fokus på moderna ånglok och diesel. Det är väl OK men om det bara önskas modeller i det spannet så är vi ett antal som hamnar utanför hela tiden, personligen skulle jag inte köpa en Tp oavsett pris eller utförande eftersom det inte passar mitt upplägg. För mycket SJ och för modernt. Om vi a) istället för att börja önska en massa annat kunde nappa på Görans idé, b) kunde vidga vyerna och sprida tidsepokerna på det som vi önskar så får vi fler smalspårsmodeller och fler blir glada. Göran, jag tycker definitivt att du ska köra på detta!

Ante
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Göran T »

Som jag skrev i mitt förra inlägg så kommer jag att köpa oavsett vilket lok det än blir men, "varav hjärtat är fullt talar munnen". Ja, jag kör 1950-tal och skulle hellre se en Tp men med Görans ambition att bistå oss smalspårsbyggare med en Gp som fungerar så kan jag förstå att han inte vill dra igång ett komplicerat bygge utan att först landa det just nu pågående Gp-projektet (som jag verkligen är nyfiken på).
Så för att uttrycka mig tydligt: Visst, gärna en Kalmarlokomotor! Dock: med tanke på Jan Frelins påpekande ovan så bör den göras möjlig att bygga för de olika spårvidderna.
/Göran T
Gäst

Re: Nytt lok för smalspår?

Inlägg av Gäst »

Jag har har full förståelse för behovet och önskan av nya smalspårslok. Det som finns tillgängligt är ju mer begränsat än vad ante redogör för - flera av modellerna är ju utgågna och en del har bristande funktion.

Om jag får ta upp plats här skall jag förtydliga varför ytterligare ånglok dröjer (vilket också ger en inblick hur jag organiserat verksamheten).

1. Det är svårt att konstruera ett ånglok. Dels den tekniska biten - drivning, strömupptagning, följsamhet i spåret, dragkraft och balans. Dessutom det estetiska - hur såg ett lok egentligen ut! Detta beroende på tidsperiod, ombyggnader mm, vilket oftast är svårt att dokumentera. Var går gränsen mellan lättbyggd och hög tekninsk finess?
När det gäller smalspår tillkommer ytterligare svårigheter - 3 olika spårvidder, trångt att få plats med drev med tillräcklig utväxling mm. Dessutom har varken jag eller mina engelska vänner så stor erfarenhet av smalspår. Om jag skall berika utbudet med ett smalspårslok, skall det vara en (relativt) lättbyggd, förebildstrogen modell med bra funktion. Innan jag nått dit, och fått kundernas OK, kommer jag inte att göra något ytterligare ånglok, vilket jag hoppas uppskattas.
2. Tp - detta lok skulle kunna gjutas, men underredet har lite samma komplexitet som ett ånglok! Dessutom finns ju ett antal Tp ute, så jag tror inte marknaden är så stor!
3. Jag har organiserat modellframtagningen i 4 olika grupper:
- Etsade (ång)lok kompletta.
- Vitmetall lok kompletta
- Resinvagnar
- Etsade vagnsplåtar.
Dessa grupper arbetar var för sig med begränsade cross-over functions.
Kapaciteten är i princip fullt utnyttjad utom för vitmetallmodeller. Jag KAN alltså inte göra ett ånglok istf en lokomotor eller motorvagn!

Hur såg trafiken ut på smalspårsjärnvägarna? De flesta banor var små och hade stora problem med lönsamheten! Det betydde att variationen av materiel var stor (hur många banor hade fler lok än ett av varje typ) Dessutom var den överårig och sliten. Behovet av kostnadsbesparingar var stor, därav underliga ombyggnader, motorvagnskonstruktioner som aldrig borde byggts mm. Ljust i ljuset av detta tycker jag en LINJE-lokomotor passar, ett sätt att minska kostnaden för lokalgodståg! Även större komplex som VGJ,SRJ och BKB hade ju bibanor med begränsad trafig, där äldre udda materiel användes.

Mitt förslag om en linje-lokomotor skall alltså inte ses istf ett ånglok, utan som ett komplement för att skapa den typvariation som fanns............
Skriv svar