Ställverksbygge i HO

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Birger
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:01

Ställverksbygge i HO

Inlägg av Birger »

Jag håller på att bygga en säckstation med 11 spår (en del rätt korta) och lokstation. Till stationen hör bl.a. ett ställverk, som bör ha en svensk förebild, som hela min anläggning. Jag har hittat en bra förebild i ett ställverk som stod (står?) i norra änden av Stockholm C, på en perrong. Jag har hittat 2 bilder av ställverket: i John Björkmans "Vi åker tåg", 1948, sidan 16 och Lennart Nilssons "okända järnvägsvärld", sidan 11, bilden bör vara från 1955.
Vet någon om det finns fler bilder på detta ställverk, eller kanske rentav ritning. Vad färgerna beträffar antar jag att överdelen i trä skall vara mörkbrun, men vilka färger skall fönstren, dörrarna och spiraltrappan ha? Det finns också ett skyddsräcke framför dörren uppe i trädelen, färg?

Birger
Birger
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:01

Re: Ställverksbygge i HO

Inlägg av Birger »

Tack sa mycket för länken!
Den visar en fin översiktsbild fran 2 sidor.
En tredje sida finns i Lennart Nilssons bok.
Fösnterkarmarna var tydligen vita 1931.
Tack ocksa för tipset var jag kan fa tag i ritning.

Birger
Birger
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:01

Re: Ställverksbygge i HO

Inlägg av Birger »

Hej igen BoA

Det var en mycket intressant bild i länken, som Du angav!
Det var bara det, att nu kunde jag se hur jättestort ställverket var. Om jag förstått det rätt, styrdes hela Stockholm C från det. Och för min station är ett sådant ställverk alldeles för stort. Jag hade redan gjort en kartongmodell i, som jag trodde, riktig storlek och den passar utmärkt för min mj. Bilden visar nu, att ställverket egentligen skall vara mer än 50 % längre, och det blir för stort.
Så antingen måste jag korta av längden med 35-40 %, eller söka en ny förebild. Att korta av så mycket går väl bra, men ställverket får nog ett annat utseende då. Det blir nog att söka en ny förebild, från en större station. Den skall helst ha fönster runt um, för den skall stå mellan spåren.

Birger
Kent R
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 08:28

Re: Ställverksbygge i HO

Inlägg av Kent R »

Frågan är om du måste bygga till fullo efter en befintlig förebild? Själv har jag så smått påbörjat ett gladbygge (jag bygger inte efter någon ritning utan bara med utgångspunkt i vad jag kan läsa ut ur bilderna) där ställverket i Alingsås till viss del får utgöra "modellen". Detta ställverk har ju förvisso inte fönster runt om, men det kan man väl "fuska" lite med om man vill tycker jag. Jag har lite dålig koll på hur många bilder jag har tillgängliga på detta bygge, men här är i alla fall två:

Bild

Bild

Fotografen till ovanstående bilder är tyvärr för mig okänd. Bilderna är hämtade ur ett speciellt sammansatt verk med lite historik och annat kring Alingsås station som jag har hittat hos en antikvarie på nätet och vilket är skrivet av en person som tidigare har arbetat som stins på sagda station.


Dessutom finns det i ÖSJ-bladet Nr 2 (sidan 91) en bild tagen av Rickard Berglund som visar ställverket - vill jag minnas - ur en lite annan vinkel.
Birger
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:01

Re: Ställverksbygge i HO

Inlägg av Birger »

Tack BoA

Ställverken i Göteborg och Malmö verkar fina. Nagot av dem passar säkert till min anläggning, utan ändring.

Birger
Birger
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:01

Re: Ställverksbygge i HO

Inlägg av Birger »

Hej igen

Jag har bestämt mig för att bygga ställverket till Göteborg C.
Tack för de fina länkarna Bo!

Sa här gick jag tillväga när jag valde vilken förebild till ställverk jag ville ha:

För mitt första ställverk gjorde jag först en enkel studiemodell i kartong med palimmade fotografier, av ställverket i Karlsvik. Mina fotografier gjorde jag raka med hjälp av programmet gimp, som jag fick tips om här pa forumet för ett ar sedan. Studiemodellen visade att ställverket tyvärr blev alldeles för litet för min station (11 spar + lokstall)

Nästa studiemodell var det gamla ställverket pa Stockholm C. Förebilden hittade jag bl.a. i en bok. Pa väggarna klistrade jag utskrivna väggar, dörrar och fönster, som jag tecknat i WinWorld. Modellen verkade rätt bra vad storleken beträffar. Efter närmare studie av en av bilderna sag jag emellertid att ställverket egentligen skulle vara större än jag först byggt, sa det blev alldeles för stort för min station. Tack och lov var det bara en enkel studiemodell sa det gjorde inte mycket, att jag inte kan använda den.

Efter tips av Bo hittade jag en bild pa ställverket till Göteborg C. Efter perspektiv-räknande och uträtning av bilden med gimp skrev jag ut nagra bilder, som jag klistrade pa kartong. Och se, nu blev ställverket lagom stort till stationen. Sa nästa steg är att bygga en riktig modell.

Birger
Skriv svar