DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev: tis 12 sep 2023, 10:20
Men var köper man bra motorer.....

Mvh LH
Jeg har kjøpt motorer herfra:
https://lemo-solar.de/modellbautechnik/

Mvh Håvard
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av PeO Helgesson »

För 10-20 år sedan var de alltid med på Intermodellbau. En rad med billiga surplusmotorer med udda axeländar i olika spänningar, där man kunde göra fynd, men också ett stort sortiment nya motorer. Dessutom ett stort sortiment av kugghjul och drivningar. Herr Lehmert verkade ha stenkoll på sortimentet och kunde direkt peka ut var man skulle leta om man hade speciella önskemål.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Svårast!?...
I konstruktionen så ska vevstakarna till slidstyrningen funka och snurra runt så där som på riktigt.
Att löda dom på veven verkade ju svårt.
Men efter ett tips om att pensla på grafit (skrapad blyerts) på delar där man inte vill ha lödtenn så gjordes ett försök.
En liten 0,25 mm plåtbit klämdes in mellan gafflarna och löddes flera gånger med små bita av 0,5 mm tenn.
Och det funkade!
DONJ 7 excenter färdig.jpg
DONJ 7 excenter färdig.jpg (136.58 KiB) Visad 3462 gånger
Detta var nog det jag var mest orolig för.
Ett konstruktionsfel finns det här.
Lyftarmarna som kopplar slidstyrningen till manövreringsystemet på 1:1 förlagan borde nog fått en förankringspunkt så dom i alla fall försvunnit in under gångbordet. Nu sitter de lösa och dinglar lite hursomhelst men ska limmas ihop med vevslängen.
Detta gör att kolvstången måste stellödas till länkaget.
DONJ 7 chassie.jpg
DONJ 7 chassie.jpg (215.88 KiB) Visad 3462 gånger
Provkörning i rullbock utan anmärkning.
Så kan det gå!

Mvh LH
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Kåpan.
Det första som ska göras när man angriper kåpan är att glödga främre delen av gångbordet för att kunna böja till det snyggt. Det är kanske inte absolut nödvändigt men så gjorde jag.
DONJ 7 glödga o böj.jpg
DONJ 7 glödga o böj.jpg (138.75 KiB) Visad 3038 gånger
Ska passa till den undre förstärkningslisten och chassiet.
Sen kan man passa in och löda fast tankar o hytt.
Detta kräver lite omsorg och jag fick inte riktigt till det med att få ner alla styrningar i sina etsade motsvarigheter, kåpan, ffa tankarna, blev därmed aningen sned.
Borde ha jobbat mer med detta.
DONJ 7 tankar.jpg
DONJ 7 tankar.jpg (186.47 KiB) Visad 3038 gånger
Hyttfönsterramarna är en enkel konstruktion som går att variera så att fönstren står mer eller mindre öppna utifrån byggarens egna preferenser, viktigt är dock att de längsgående listerna går från gavel till gavel.
DONJ 7 fönster.jpg
DONJ 7 fönster.jpg (162.56 KiB) Visad 3038 gånger
Dels för förstärkning men även för att de små hakarna som håller taket ska få nåt att haka i.
DONJ 7 tak, hakar.jpg
DONJ 7 tak, hakar.jpg (73.11 KiB) Visad 3038 gånger
Mvh LH

Ps Nu ska vi åka till Skottland och hälsa på PPD. Nån som vill hälsa?
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Godt å se at det er noen som tilbringer tid i verkstedet! Følger dine prosjekter med stor interesse.

Og du må absolutt hilse til PPD! Min stor skrekk er at de skal legge ned virksomheten.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Kåpan forts.
Sen är det väl bara att löda dit resten, tankar, nitreliefplåtar, fästen för strålkastare och lufttankar osv,
Jag har även en liten tillfixning nämligen några lister bak på främre buffertbalken samt på bottenplattan för att kunna fixera det hela till chassiet.
Inga bilder dock!
Bak fästes kåpan med tvenne 2 mm skruvar som löds fast i kåpan. De skall även hålla Waldekopplet.
DONJ 7 skruvar i kåpan bak.jpg
DONJ 7 skruvar i kåpan bak.jpg (108.39 KiB) Visad 2723 gånger
Fram är det skorstenen som med en lång skruv som fäster tanken i en muff i chssiet.
DONJ 7 skorstensskruv.jpg
DONJ 7 skorstensskruv.jpg (278.27 KiB) Visad 2723 gånger
De ska oxå tillverkas muffar till de 2 hålen i framkant, beaktandes höjden på dessa, för att fästa kopplet.
Så här blev det.
DONJ 7 kåpa färdig.jpg
DONJ 7 kåpa färdig.jpg (146.95 KiB) Visad 2723 gånger
Mvh LH

Ps Skottland var rätt så regnigt o blåsigt! Kanske inte värsta ovädret ändå där vi var.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Borde bli klar!
Pannan är ju inte så problematisk.
Efter att ha justerat diametern/plåtbredden till hyttfrontens öppning så ska alla hålen borras. Det är ju bra om allt linjerar som det ska.
Bakre delen med svepet som täcker fyrboxen och ev urtag för växellåda ordnas också till.
Hålen för handräckena hamnade här för långt ner på sidan så det blev en aning trångt mot tankarna.
Svepet för sotskåpet och pannbanden lödes på. Sen ska alla printdelar justeras in och limmas fast
DONJ 7 panna hö.jpg
DONJ 7 panna hö.jpg (117.58 KiB) Visad 2401 gånger
DONJ 7 panna vä.jpg
DONJ 7 panna vä.jpg (114.93 KiB) Visad 2401 gånger
Sen ska allt målas.

Mvh LH

Ps Har en plåt över om nån skulle vara intresserad.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Spennende med en "multi media byggsats" !

Man må jo kjøpe seg en 3D-printer før eller senere. Dette er i hvert fall tung inspirasjon!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Riktigt snyggt bygge!

Tobbe H
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Lokslut???
Det är väl inte helt klart, målning, hyttinredning, fixning osv.
DONJ 7 klar 1.jpg
DONJ 7 klar 1.jpg (113.28 KiB) Visad 2021 gånger
DONJ 7 Klar 2.jpg
DONJ 7 Klar 2.jpg (101.41 KiB) Visad 2021 gånger
DONJ 7 Klar 3.jpg
DONJ 7 Klar 3.jpg (123.01 KiB) Visad 2021 gånger
Jag tror att det kommer att funka skapligt när det fixas till det som inte blev bra.
Kompenserat chassie funkar i alla fall mycket bra. Det är inte så mycket spel i rörelsen men om rälsläggningen är hyfsat noggrann så kommer det att gå bra. Den tidigare omtalade justerskruven får dock inte dras för mycket.
Konstruktionsmissar är bla att upphängning av kulissföringen som bör planeras redan på ritstadiet och inte dingla löst.
Vidare så har jag av nån anledning gjort hjulens centrumhål bara 2,5 mm och det verkar inte hålla om det kinkar. 3 mm ger ju 20% mer limfog och den är ju den svagaste punkten.
Gångbordets fixering är inte heller helt bra i framkant beroende på att loket inte har en riktig pannsadel.
Åsikter om rambredden och att det blir för trångt har framlagts av erfarna byggare men en viss envishet känner jag i den frågan, ska tametusan funka!
DONJ 13 är förutom hytten i stort helt identisk så det var inte så stort jobb att rita även den och nu väntas det leverans från PPD.

Så gick även detta år och jag önskar alla ett gott nytt, hälsa och välstånd.

Mvh LH

PS Har plåtar till detta bygge att sälja.
Skriv svar