Modulstandard H0n3, 891mm

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av FAF »

Hej
Vi är ett östgötagäng som är intresserade av att få fram en standard för moduler i H0n3, inspirerat av smalspåret i Östergötland, kanske kan vara ett sätt att få ihop byggkvällar framöver?
Jag håller på att skriva ihop ett förslag och behöver hjälp med ideer om vad ni tycker ska ingå i standarden, det finns säkert många här ute som har erfarenheter?
Kommer att lägga uppp förslaget när jag kommit lite längre.

Hälsningar
/Gunnar
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Jan Frelin »

Jättebra idé!

Moduler känns som framtidens MJ. Jag skulle nog utgå från FREMO:s H0e- eller H0m-standard, för att slippa uppfinna nya lösningar där det redan finns. Jag tycker också att man kan titta lite på den svenska 0e-normen, och fundera på om det behövs fler teman (framför allt om man möjligen vill hantera fler epoker), ungefär som den svenska normen är uppbyggd.

Självklart bör DCC användas. Hjul- och spårmått bör följa NMRA H0n3. Koppel bör nog vara Kadee-koppel, det verkar som det har blivit "de-facto"-standard för svenskt i H0n3.

http://www.fremo-net.eu/index.php?id=148
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Olsson »

Liknande diskussioner pågår inom MMM, tanken är hos oss att bygga Hon3-moduler utifrån befintlig VM/MMM-standard, lämpligen i lågprofilutförande, dvs 100 mm mellan modul underkant och rök.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

En fråga gällande moduler: Hur gör man då man t.ex. vill att spåret ska passera en ravin i en modul? Kan man sänka modulen på mitten i så fall (tänk er som en låglastningsvagn)? En liknande fråga är om man vill att spåret ska passera på en uppfylld bank över modulen, hur brukar man lösa det?

Rent allmänt hur ordnar man ett kuperat landskap med moduler, skarvarna mellan modulerna måste ju bli ett problem, ellr i alla fall utgöra en stor begränsning? Finns det några "patenterade" lösningar?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av FAF »

Att sänka modulen på mitten borde fungera, höjdskillnader på spåret får man nog vara försiktig med.
Den kuperade delen kan sluta i moduländen, alternativt att man alltid har fler moduler som är anpassade till att monteras tillsammans.

/Gunnar
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Jan Frelin »

Normalt sett måste spåret alltid vara på samma höjd. Lite kuperade moduler funkar, det går dessutom (med t.ex. kuperade gavelformer) att få ett ordentligt kuperat landskap. Men riktigt spektakulära berslandskap brukar det sällan bli på modulanläggningar.
Södra station
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 18 jan 2008, 09:15

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Södra station »

Hej!

Moduler är modellen, så långt alla överens :-)

Mitt tips är att besöka några olika modulklubbar och lyssna av deras erfarenheter. Samt kolla lite vilken inriktning på modulandet som de har. (trafikspel, utställningar (publika), mässor (fack-folk) eller "musei-verksamhet").
Rekommenderar på MMMs körning på Tekniska Muséet, Stockholm samt FREMOs regionalträff i Rendsburg 2009 (bl a en H0e-bana med rullbocks-trafik).

Därefter besluta om man ska "uppfinna hjulet igen" eller ta en etablerad standard.

Letar man lite så finner man diverse standarder och olika undergrupper.
Här skulle jag rekommendera att kolla lite med de modulgrupper som bygger Mariazellerbahn och RhB i modulform, de sistnämnda har både höjdskillnader i spåret och ett dramatiskt modullandskap. I H0 har ÖBB-gänget största skillnaden mellan dal och bergstopp (c:a 2 m)
De mest extrema är de som bygger en skalamodell av en fd järnväg och trafikerar efter förebildens tidtabell.

Svensk 0e-standard bygger på FREMO/ARGEs 750-standard men har en banprofil efter 891-standard (från GMJS).

Har du väl läst hit - så är mitt råd att följa någon av FREMOs smalspårsstandarder. Därför att:
- man får en enkel, beprövad modulstandard (byggsatser finns att tillgå)
- utprovade radier och rekommenderade växelvinklar
- lämpliga rekommendationer för hjul-profiler och vagnsvikter
sist men inte minst
- det ger möjlighet till erfarenhetsutbyte och även samtrafik.

Svensk FREMO-standard finns här (H0) [link]http://www.freewebs.com/lokomochka/2.3% ... 20v2.2.pdf[/link]
Lite annat matnyttigt om FREMO och trafikspel finns på andra delar av hemsidan.
Fö är vi (mig veterligen) minst 6 som har svenska H0-moduler enligt ovanstånde FREMO-standard.

För egen del så har "modulandet" inneburit att jag har skaffat speciella lok & vagnar som är direkt anpassade för FREMO H0-Re-standarden och FREMOs trafikspel.
Södra station
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 18 jan 2008, 09:15

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Södra station »

Hej!
Johan Winell skrev: Hej!

En fråga gällande moduler: Hur gör man då man t.ex. vill att spåret ska passera en ravin i en modul? Kan man sänka modulen på mitten i så fall (tänk er som en låglastningsvagn)? En liknande fråga är om man vill att spåret ska passera på en uppfylld bank över modulen, hur brukar man lösa det?

Ja. Det är en vanligt förekommande variant. Normalt så räknar man med att spåret ligger på "0-nivå" och landskapet "sjunker resp höjs" relativt spåret. Riktigt höga moduler (landskap över spårnivå) delas ofta i horisontell ledd av transportskäl. "Djupa" moduler (landskap under spårnivå) delas normalt sett inte av.
Rent allmänt hur ordnar man ett kuperat landskap med moduler, skarvarna mellan modulerna måste ju bli ett problem, ellr i alla fall utgöra en stor begränsning? Finns det några "patenterade" lösningar?

VH
/Johan


Inom FREMO så har man en (eller flera) bestämd gavelprofil som man möts över. Däremellan så finns både höga berg och djupa dalar. Vissa moduler är delade i längsled på flera "sektioner".
Det finns inget som säger att en moduls underkant ska ligga på vissa mått - utan man har bara en "referenslinje" som utgångspunkt för måtten i höjdled. För H0-moduler är referensnivån 195 mm under syllens underkant, därunder blir det "minus" på måttet (tänk "termometer").
Måtten på FREMO-dulerna är satta utifrån att man först bygger modulkassen och sedan lägger själva spåret.

/ Urban J å
Södra station
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Jan Frelin »

Södra station skrev: Hej!

...

Har du väl läst hit - så är mitt råd att följa någon av FREMOs smalspårsstandarder. Därför att:
- man får en enkel, beprövad modulstandard (byggsatser finns att tillgå)
- utprovade radier och rekommenderade växelvinklar
- lämpliga rekommendationer för hjul-profiler och vagnsvikter
sist men inte minst
- det ger möjlighet till erfarenhetsutbyte och även samtrafik.


Jag håller i stort sett med Urban, förutom rörande de två sista strecksatserna... Hjulprofiler för H0n3 bör inte tas från något FREMO-dokument, eftersom H0n3 är en NMRA-standard. Av samma skäl är knappast samtrafik aktuellt, någon FREMO-standard för H0n3 finns inte att ta hänsyn till.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Modulstandard H0n3, 891mm

Inlägg av Olsson »

Håller med om det du säger för hjulprofilerna, använd de amerikanska rakt av, men däremot anser jag inte att koppel behöver specas i en modulnorm. Koppel använder man när man trafikerar en modul, inte när man bygger den. Att sedan de flesta verkar använda Kadee är en helt annan sak.
Skriv svar