Länge sen sist.

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
rails45
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 19:15

Länge sen sist.

Inlägg av rails45 »

Hej alla vänner,
Jag heter Arne Nilsson och I början av åttiotalet strax innan jag blev fyrtio började jag arbetet på min modelljärnväg hemma i huset i Änggården i Göteborg. Det var på den tiden US Hobby fanns på Sankt Eriksgatan i Stockholm. Där köpte jag förresten mycket av det jag behövde. Jag hade några träffar hemma hos mig för medlemmar i Göteborgsområdet. Det var mycket trevligt. Bygget stannade dock av efter några år, men som ibland sker vaknade lusten igen när jag tagit steget in i pensionärslivet. Numera är jag bosatt i södra Frankrike dit jag fick med mig en liten bit av banan från Göteborg. Det blev en del gjort under våren tack vare Corona, så jag lekte litet med kameran och har ni lust kan ni se resultatet här https://youtu.be/8Bz9dkuZI70
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Länge sen sist.

Inlägg av Hauk »

Ser jo meget fint ut!
Har selv mange gode minner fra tiden US Hobby holdt til på St:Eriksgatan. Kjøpte MASSER av greier der, men noen US bane av ditt kaliber ble det aldri.
Takk for at du deler!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Länge sen sist.

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Trevlig bana! :)
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Länge sen sist.

Inlägg av Jan Frelin »

Jag var med hemma hos dig någon, mycket trevligt!
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Länge sen sist.

Inlägg av Göran T »

Hej Arne.
Ja det var verkligen länge sedan sist. Jag var nybliven medlem i Smalspårsfrämjandet i början av 1980-talet och ett av mina första diggarmöten hade jag nöjet att avnjuta på din vind där banan var byggd. Minns att det var trångt men mycket trivsamt. Snodde med mig hem, din lösning på växelomläggare med vridströmbytare och pianotråd. Den konstruktionen hade jag på min första hemmabana, "GREPEN" (presenterad i Modelltåg -93).
Det var mycket trevligt att återse bilder från Trinity & Six Rivers RR. Tack för det!
/Göran Tholin
PeterF
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 30 dec 2008, 10:19

Re: Länge sen sist.

Inlägg av PeterF »

Hej Arne.
Så fantastiskt att hitta dig igen.
Jag pratade faktiskt om dig i höstas tillsammans med några modellbyggarkamrater i en bil på väg upp till Hjulmarknaden i Solna en lördag i början på november 2019. En av mina reskamrater var bland annat Hans Nilsson som i mitten av åttiotalet tog med mig till en herre som körde Amerikanskt i Änggården, fast jag hade tyvärr glömt ditt namn. Minns det väldigt väl med de smalspåriga mässingsloken i H0 vändkryss som alternativ till vändskiva och även en helix för att nå en annan nivå. Blev oerhört fascinerad av de smalspåriga loken och linjen som slingrade sig utefter väggarna. Tror inte det var så mycket landskap färdigt men den något kortare smalspåriga tågsammansättningen minns jag tydligt. Det var första gången jag såg kadee koppel i drift också. Vid den tiden blev jag medlem i Göteborgsföreningen Modellrallare i West och har varit aktiv där sedan dess. Även om vi kör Svenskt BJ kring 1930-1955 så har jag aldrig riktigt släppt det amerikanska. Fick möjlighet att köpa lite On30 material av en föreningskompis och sedan dess är jag helt fast i denna skala. Det har faktiskt blivit lite skrivet kring detta även i Smalspårigt.
Men du var nog den som lirkade in mitt intresse för Narrow Gauge, Du tillsammans med Dave Frary.
Håller med Göran ovan. Tusen tack för återseendet och trevliga bilder från din Trinity and Six River RR.
/Peter Falk
rails45
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 19:15

Re: Länge sen sist.

Inlägg av rails45 »

Hej igen.

Stort tack för alla vänliga ord. Roligt att höra att jag inspirerat några av er på olika sätt. Någon kanske undrar vad det var för något, som fick mig att lägga modellbygget i malpåse under många år. Man skulle kunna säga att jag bara bytte till en större skala. Vill ni så kan ni se ett par exempel här:
https://youtu.be/M8mhIdZoVow
https://www.youtube.com/watch?v=viSJsOUCGu4
https://www.youtube.com/watch?v=GfXApajOnPI

/Arne
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Länge sen sist.

Inlägg av Graffen »

Otroligt fin bana!
Har du någon spårplan att dela?
Jag bygger ju själv en Colorado inspirerad bana i HOn3.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
rails45
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 19:15

Re: Länge sen sist.

Inlägg av rails45 »

Hej igen,

Se nedan spårplan. Färgerna i bilderna har ingen betydelse. Banan går genom stora skogar från Eureka vid Stillahavskusten i norra Kalifornien öster ut till Redding i norra änden på Central Valley via Weaverville. Det fanns planer på en järnväg där under tjugo- och trettitalet, men den byggdes aldrig. Stationen Redding är den del som jag sparade från banan i Änggården. Vid designen ville jag få en LÅNG bansträcka mellan åtminstone två stationer. Därför gjorde jag en spiral i öppen dager. De tre tunnlarna ligger alla ovanpå varandra i ena hörnet och landskapet ovanför kan lyftas bort i ett stycke för åtkomst. Lutningen är 2,8 % hela vägen från Eureka till Redding. Spåret upptill logging site har 6%, vilket är helt realistiskt.

Jag har nu påbörjat planeringen av stationerna Weaverville med sågverk och Eureka med industri och kanske en skymt av en hamn. Logging site skall också göras färdig.


level 1 new-page-001.jpg
level 1 new-page-001.jpg (174.59 KiB) Visad 7147 gånger
level 2 new-page-001.jpg
level 2 new-page-001.jpg (237.52 KiB) Visad 7147 gånger
rails45
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 19:15

Länge sen sist.

Inlägg av rails45 »

Hej igen,

litet mer blev gjort på landskapet under våren. Jag har även lärt mig mer om videoredigering m.hj.a programmet shotcut. Det kan jag rekommendera - open source, mycket kompetent och flera snabbkurser finns på Youtube. Det blev en ny video
https://youtu.be/3FKLyOTC5_0
/Arne
Skriv svar