VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Roland
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 30 jul 2020, 11:34

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Roland »

Sven.G
Jag har själv tittat på Limfabrikerna vagn och det finns ett fint foto på den ena gaveln i boken av Erik Sundström Svenska Godsvagnagnar 1856 -1956 på sid 161 som SJ50257 lit Isu i Nykvarn från 1958. Bygger man en Os från plåten får man breda lagergafflar över som passar bra till denna vagn, men för säkerhets skull tänker jag isåfall ta minibreddmåttet från den medskickade överdelen till plåtlagergafflarna. Då kan man med två kantlister från plåten få till en slits som förutsättning för samma hjulupphängning som erhålles med gummibiten från VVA. En tredje bit kan förstärka på mitten. En annan bra sak med vagnen är att sidorna är av plåt så kan man hitta lite mässingslister verkar vagnen möjlig göra. Men måtten får någon annan bidra med, man kan gissa på 7 m men den också vara 7,7 m. Bredd och höjder återstår
En annan 7m vagn jag blev lite nyfiken på är SJ 10516, tid MSJ 1056, som fått nya träsidor likt lit Is av AB Rullande Material med två fälluckor per sida. Kanske en fd kalkvagn. Den har också breda lagergafflar. l ett tåg skulle det med denna med då bli mer troget hur det kunde sett ut. Hur vagnen såg ut från början kan bli en svår fråga även om det finns ett arkiv att tillgå.
Sven G
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 jul 2020, 16:57

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Sven G »

Hej Roland. Tack för tips om godsvagnsboken, jag hade en notering om att det stod nåt om Stidsvig-vagnen där, men jag är på landet nu.

För ett par år sen gjorde jag en uprätad version av Bo Gyllenbergs bild. När jag mäter på den verkar axlarna sitta ungefär i fjärdedelspunkterna, och på den högupplösta bilden på Digitalmuseum kan man läsa att axelavståndet är 4 m, så 7,7 m korg verkar troligt.

/Sven
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Jag har fortfarande lite stolpaversion så jag började Os vagnen med att göra bromsplattformen. Det är kul med denna typ av byggsatser i byggsatsen som man kan göra slutföra separat.

Räcket är väldigt fint. Det sitter i en ram och det finns inga vikanvisningar så titta och tänk innan ni monterar dit det. De horisontella räckena som går in i plattan skall vikas efter den inre stolpen. Stolpen skall inte var med på den del som viks.
DSC_0292.JPG
DSC_0292.JPG (167.27 KiB) Visad 3616 gånger
Jag undrar fortfarande om någon har svar på dessa frågor:

Jag har för mig att någon, kanske Tobias Ljung, i ett gammalt nummer av Smalspårigt visade hur man kunde måla fram durkmönstret på insidan av plåtlämmarna genom att lägga en skugga innan täcklagret så som flygmodellbyggarna brukar göra för med skarvar på flygplansvingar. Är det någon som kommer ihåg om jag har rätt och i vilket nummer det var?

Hade man durkmönster på insidan av Os vagnarnas lämmar från början eller var det något man införde efter att tillräckligt många hade halkat och skadat sig? Det skulle behövas en bild på en tidig Os vagn tagen snett uppifrån.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Sådana här dagar uppskattar jag verkligen att jag har en utomhushobby ;)
DSC_0301.JPG
DSC_0301.JPG (198.02 KiB) Visad 3577 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Med 27 grader ute uppskattar jag möjligheten att gå in i hobbyverkstaden och få lite svalka, kanske två trappsteg ner i "garaget" och köra Ho-tåg eller t.o.m. upp på vinden över verkstaden och bygga nollbana, om inte värmeböljan blir långvarig, så att det blir varmt även där uppe.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Mats Björkelund bad mig dela denna bild av en Os med bromsplatform som hjälp åt oss som bygger modellen. Han har använt bilden som underlag vid konstruktionen av modellen.
SJ 9111 Os Brösarp 1985-07-07.jpg
SJ 9111 Os Brösarp 1985-07-07.jpg (787.52 KiB) Visad 3491 gånger
SJ 9111 Os Brösarp 1985-07-07 detalj.jpg
SJ 9111 Os Brösarp 1985-07-07 detalj.jpg (373.46 KiB) Visad 3491 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

I den version av bruksanvisningen som jag har står det för NN3 vagnen: ”Löd fast stolpfäste (54) under buffertbalkarna i urtagen.”
Detta skall också göras för Os vagnen och kanske för N3. Jag tycker jag har sett tecken på stolphållare på vissa foton men det är oklart.

Det är bäst att göra detta innan man sätter på stolparna (gissa hur jag vet).
DSC_0302.JPG
DSC_0302.JPG (229.41 KiB) Visad 3403 gånger

Stolphållarna är små och jag tyckte det blev enklare om jag lödde fast dem innan jag tog bort allt stödmaterial. Då hade jag mer att hålla i under lödningen.
DSC_0303.JPG
DSC_0303.JPG (222.5 KiB) Visad 3403 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Stolpfästena bockas enligt bilden i bygganvisningen. Först bockas the yttersta delarna 90 grader och sedan kröks resten runt en stolpe. Detta gick enklast om man vände på stolpfästena så att de delar som var vikta 90 grader var neråt. Då kunde jag enkelt pressa på mitten med en stolpe. När stolpfästena såg ut som M (till vänster på vilden) vände jag på dem och använde naglar och en skruvmejsel för att forma dem runt stolpen.

DSC_0296.JPG
DSC_0296.JPG (272.14 KiB) Visad 3279 gånger

En vinkelhake är bra att ha att hålla mot under lödningen för att få alla stolpar raka. Ja, de var ofta böjda på förebilden men lite ordning får det vara.
DSC_0294.JPG
DSC_0294.JPG (272.77 KiB) Visad 3279 gånger

Det tog en stund eftersom det är många stolpar som skall på plats men det var inga större problem att få dit stolparna. Bara repetitivt arbete. Nu har jag överdelen till en NN3 vagn klar.
DSC_0297.JPG
DSC_0297.JPG (235.94 KiB) Visad 3279 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Gavlarna är det som för mig verkligen säger att detta är en svensk O-vagn.

Jag tycker mig ha sett på vissa bilder att mittengångjärnet inte går ner lika långt som de som sitter ytterst. Det kan vara fel men jag kapade av nedersta delen på mittengångjärnet.

Gavlarna hålls på plats mot stolparna med kedjor. Denna detalj är inte med i byggsatsen men gick att göra själv.
1. Märk upp stolparnas position med en tuschpenna
2. Såga med lövsåg ett 1 – 2 mm djupt jack i lämmens överkant precis innanför stolparna.
3. Borra ett cirka 0,6 mm hål utanför stolparna
4. Tag tunn metalltråd och gör med den en ögla som går igenom en länk i en bit lämkedja (88)
5. Tvinna tråden, stick den genom hålet och löd fast
6. Fila plant på insidan och hoppas på att tråden fortfarande sitter kvar
7. Sätt fast gaveln enligt instruktionerna och träd kedjan runt stolpen och lås stolpen genom att lägga den i skåran
8. Kapa till sist överbliven kedja

DSC_0306.JPG
DSC_0306.JPG (448.06 KiB) Visad 3171 gånger
DSC_0307.JPG
DSC_0307.JPG (636.29 KiB) Visad 3171 gånger
JvmKBDB15215.jpg
JvmKBDB15215.jpg (158.84 KiB) Visad 3171 gånger
JvmKDAJ00471.jpg
JvmKDAJ00471.jpg (229.19 KiB) Visad 3171 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Stort tack till vår webb-master som fått igång forumet och hemsidan!

Erik Sundström, mannen, myten, godsvagnarna. Naturligtvis skulle jag först tittat i Eriks epos Svenska Godsvagnar (ISBN 9197923605) när jag började fundera på vad man kan göra av en NN3 vagn.

I boken finns denna bild på en NN3 ombyggd med plåtlämmar. Ett intressant mellansteg som visar utvecklingen från rena stolpvagnar till den så svenska O-vagnen. Denna vagn skulle jag vilja bygga i modell. För att göra det behövde jag en bild eller ritning som ger mer detaljer på gångjärnen och lämmarna.
DSC_0309.JPG
DSC_0309.JPG (299.79 KiB) Visad 3143 gånger
En fråga ställt på det trevliga Järnvägshistoriska forum gav ett snabbt svar från signaturen BD och Thomas Tell.

Bland annat så visade Thomas en ritning på de låga lämmarna. Så nu vet jag vad jag skall göra med min NN3 vagn. Mer material finns på forumet. Nu återstår bara att räkna ut vad vagnen på bilden är lastad med. Kan det vara kocks? Fördelen med en sådan last är att jag inte behöver göra något golv.
Bild

På O-vagnen har jag fått lämmarna på ena sidan på plats.
DSC_0315.JPG
DSC_0315.JPG (484.17 KiB) Visad 3143 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar