Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Denna gubbe låg med i ett nummer av den Brittiska MJ-tidningen BRM. Han är i 00 skala (1:76) och får stå bakom bodarna i ett försök till forcerat perspektiv.
2020_05_17_1331.JPG
2020_05_17_1331.JPG (134.64 KiB) Visad 7059 gånger

När båda bodarna är på plats så syns manen med spaden bara i siluett i gattet mellan bodarna. När jag ser fotot så funderar jag om jag skall göra om landskapet lite så att det lutar uppåt mellan bodarna så att gubben kommer lite högre upp. Skulle det ge bättre perspektivverkan?

2020_05_17_1332_2.JPG
2020_05_17_1332_2.JPG (88.77 KiB) Visad 7059 gånger
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Michael Graff tipsade om att man kan använda Kjell & Co ultraljudsrengöringsmedel till att göra rent färgsprutan (i ultraljudstvätten). Nu har jag provat och det gick jättebra. Även en spruta som trilskat en del fick nytt liv och började prestera igen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Ödestugu

Inlägg av zikkan »

Det där med magneter på undersidan av (mindre) byggnader har jag funderat på som en smidig lösning på en modul. Men jag hade tänkt mig att ha "styrstift" i någon form, t ex pianotrån i byggnaden och mässingsrör i underlaget för att matcha/styra mot husgrunden. Fast det kanske är överkurs? Kan du placera bodarna precis som du vill ha dem, de "flyter inte iväg" en aning på magneterna?

Mvh
zikkan
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

zikkan skrev: mån 25 maj 2020, 08:53 Men jag hade tänkt mig att ha "styrstift" i någon form, t ex pianotrån i byggnaden och mässingsrör i underlaget för att matcha/styra mot husgrunden. Fast det kanske är överkurs? Kan du placera bodarna precis som du vill ha dem, de "flyter inte iväg" en aning på magneterna?
Styrstift har jag inte tänkt på, bra idé!

Just i det här fallet så ville jag kunna justera bodarna lite i sidled så jag tog spik med stora huvuden så att magneten kan glida lite i sidled.

Ett alternativ till styrstift är annars att ha cylindriska magneter både i den rörliga och fasta delen. Magneterna kommer att sträva efter att sitta rakt över varandra. En fördelen med styrstift är att om magneten skall fästa i stål istället för i en annan magnet så gör det inget om man fäster den på fel håll.

Vänliga hälsningar
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Har ett tag försökt bygga en brigadvagnsbyggsats från Locosnstuff för banans timmertrafik. Tyvärr blev ramen skev när jag satte ihop den. Har funderat på att försöka smälta om lödningarna i ugnen men gjorde istället ett försök att skriva ut ramen i 3D och det blev riktigt bra.

Ramen är utskriven i två delar, med översta balkflänsen separat från liv och undre fläns så att det inte behövs några stöd.
Från vänster på bilden, den övre delen, den undre tjockare delen och mitt sneda försök i mässing.
2020_05_27_1452 small.JPG
2020_05_27_1452 small.JPG (586.97 KiB) Visad 6526 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det är något med doften av epoxy som jag har svårt för. Användbart är det dock. Delarna till vagnen är här ihop limmade. Utrymmet under vagnsgolvet är fyllt med epoxi blandat med blyhagel från Rimbo Grande för att få upp vikten och förhoppnings vis få bättre gångegenskaper.

2020_05_29_1456  small.JPG
2020_05_29_1456 small.JPG (469.56 KiB) Visad 6356 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Ett problem med N-vagnar är att få stolparna att sitta fast så att de tål lite påverkan (lek). Har man långbalkar av mässing kan man löda fast de gjutna stolphållarna men det funkar inte om man som jag skrivit ut underredet i plast. Min lösning blev följande:
  1. Borra två 0.5mm hål i varje stolphållare där det sitter nitar eller bultar på förebilden.
  2. Limma stolphållarna på plats med superlim.
  3. Borra 0.5 hål genom hålen i stolphållaren 5 - 10 mm in i plasten. (Så att hålen hamnar på rätt plats, det finns människor med sådan precision i sitt arbete att de kan borra hål på två ställen som sedan passar över varandra men till dem hör inte jag.)
  4. Trä in 0.5 mm mässingstråd genom hålen så att limfogen säkras mot skjuvning.
  5. Klipp av tråden lite utanför hålet i stolphållaren så att den deformeras och bildar en simulerad bultskalle
  6. Dränk trådtopparna och stolphållarna med superlim för att ge lite skydd mot dragkrafter.
Ovanstående fungerade bättre än jag trott då jag oavsiktligt tappade vagnen från en meters höjd ner på några stenplattor utan att någon stolpe bröts av.
2020_06_05_1485_smal.JPG
2020_06_05_1485_smal.JPG (379.55 KiB) Visad 6153 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Ödestugu

Inlägg av Kjell E »

Snyggt Olof! Hade jag varit 20 år yngre skulle jag försökt lära mig 3D-modellering. Epoxi och blyhagel påminner mycket om Beluga kaviar tycker jag.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Ödestugu

Inlägg av f.gaard »

Den vagnen ser riktigt snygg ut. Vad använder du för färg. Gillar kulören.

Mvh Fredrik
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Tackar

Färgen heter Dupli-Color Basic Grundfärg metall.
En sprayburk inköpt på något av de större bygg-varuhusen. Minns tyvärr inte vilket.

/Olof
dupli color metallgrundfärg-1520500407206.jpg
dupli color metallgrundfärg-1520500407206.jpg (27.74 KiB) Visad 6024 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar