XF till MÖJ

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Nu har jag fått hem plåten till MöJ ellok!

http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 1&start=20

/Gunnar
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: XF till MÖJ

Inlägg av Hauk »

Du må gjerne poste bildene her også, frekventerer ikke Møtesspåret særlig ofte.

Hvilken skala er det på denne, forresten?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Bilden på plåten kommer här:
Bild

Skalan är H0n3. Jag har ritat så att den går att bygga med fönster eller ventil på 2 av fönstren per sida. Det verkar som dom blev ombyggda med tiden.
Med på plåten finns också lite delar till kontaktledningsstolparna och lite järnvägsskyltar.

/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Började lite smått med bygget igår på onsdagsjuntan.
Lödde in fönsterbågarna, dörrar, solskärmar övergångsbryggan och sidodörrarna som sitter lite försänkta.
Nästa steg är att vika ihop korgen och montera mellanväggarna men först behöver jag vika långbalkarna på bottenplåten vilket jag inte är bekväm med än så länge. Får se om jag kan komma på nåt i jiggväg.

Fronten på korgen är vikt och därför behöver jag bottenplåten som referens till vikningen.
Bild

/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Fortsatte lite med att vika långbalkarna, det är lite knepigt att få till när det är så dåligt med plats att greppa plåten men det gick hyggligt ändå tycker jag.
Bild
Dags att vika och löda dit buffertbalken också.

Förberedelse för onsdagsjuntan, vikfixtur för korgsidor samt korgfronter
Bild
Bild
Bild
/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Juntajobbet. vikt ihop korgen och lött ihop hörnen. Monterat innerväggsdelen och spanten till taket.
Bild
Jag kommer att lägga ett vinkeljärn i mässing på insidan av korgen ivid golvnivå för att få korgsidan rak, bild nästa vecka kanske.

Försöker komma på hur jag ska montera drivboggien men det lutar åt att löda in en mässingsplåt på tvären på ramplåten. Den andra boggien blir nog utan drivning. Lägger nog en plåt som motorn kan monteras på också.
Bild

Snart är det onsdag igen!
/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Oj! Missade att uppdatera från förra veckans junta.
Korgsidornas stöd är på plats , 3x3mm vilkelmässing med uttag för sidodörrarna. Det borde gå att gänga hål i balkarna för att användas för att fästa korg mot underredet.
Bild

2 av takstöden inlödda,
Bild
dom 2 andra takstöden lödde jag in på takplåten.
Bild
Taket pålagt för provpassning, verkar kunna fungera.
Bild
underredet på plats i korgen, inga stora misslyckanden med måtten denna gång.
Bild

Imorgon är det junta igen!

/Gunnar
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: XF till MÖJ

Inlägg av Hauk »

Interessant byggetråd!
Skal du scratchbygge pantografen også?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Jag har etsat lite delar till en pantograf, syns under fönsterbågarna på plåten, får se om dom är användbara eller om jag blir tvungen att bygga om en färdigköpt.

/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: XF till MÖJ

Inlägg av FAF »

Mittdelen av taket på plats, vandig smälttemperatur på lodet på gavlarna och 140 graders längs sidorna, fungerade bra, man behöver inte värma upp lika mycket där det är mycket plåt.
Bild

Börjat på formen till att gjuta takändarna, nu ska formen få torka ordentligt innan jag gör ett försök (den högra formdelen har torkat några dagar längre än den vänstra).
Bild

/Gunnar
Skriv svar