MÖJ moduler

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

MÖJ moduler

Inlägg av FAF »

Fortsätter med moduler med MÖJ tema. Nu en hållplats med lastspår, den första banvaktstugan räknat från Borensberg på linjen till Klockrike.
Bild
Bild
Jag har inte riktigt koll på vad som lastades här, spannmål kanske? Är det någon på forumet som vet?

/Gunnar
Olof
Inlägg: 1699
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MÖJ moduler

Inlägg av Olof »

Kul att se. Får du inget svar så ställ frågan på Järnvägshistoriskt forum. Där finns en del skribenter med stort intresse för MÖJ.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: MÖJ moduler

Inlägg av Ante S »

Kan det ha handlat om sockerbetor? Har en förteckning någonstans men osäker om var...

Ante
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: MÖJ moduler

Inlägg av Bengt Andréasson »

Här finns lite uppgifter: https://www.historiskt.nu/smalsp/moj/moj_fakta_13.html
Annars vet nog Johan Molin på motessparet.se det mesta.

/Bengt
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: MÖJ moduler

Inlägg av Johanmmolin »

Hej!

Tyvärr är det alldeles för längesedan jag besökte Smalspårsforumet. Tiden har i hög grad ägnats åt döende närstående, stressig arbetssituation med egen sviktande hälsa som följd och andra kuligheter som brukar drabba folk i 60-årsåldern. Fick dock tips om denna tråd! Och tack för vänliga ord, Bengt. Nu om relativt nybliven "tidmiljonär" vill jag hoppas att tiden framöver ska räcka bättre till även för både små tåg och små båtar.

Jag har tyvärr inget rakt svar på frågan om järnvägen, men har någon hembygdsbok om Borensberg ("Husbyfjöl" i min ägo. Ska kolla om det finns något matnyttigt där. Är också lite oklar hur nära man hade till omlastning vid Göta Kanal. Stationsområdet lär väl ha legat vinkelrätt mot kanalens dragning, men det var ju kopiösa mängder last som hanterades på kanalen en gång i världen.

Hoppas orka med att hantera även en viss närvaro här framöver. Det är riktigt att det är huvudsakligen Mötesspåret som tagit "forumtid", men även diverse båtfora, och då fr a Skärgårdsbåtars forum och "skutforumet" Fallrepet.

Snygg järnvägsmiljö! Har Brunnkärr någonting med Brunneby att göra? Musteriet ägs av en av mina gamla klasskamrater, så jag har besökt gården vid två klassåterföreningar. Vad jag minns, om man kom farande västerifrån kom man ut ur ett skogsbryn, och precis där låg järnvägen. Sedan var det ett fält fram till en korsväg, och där, om jag inet minns fel låg Brunnebys gård.
Gunnar Kjellin är f ö den ende jag känner till som har en privat kyrka på gården ...

Kan jag gräva upp något så återkommer jag!
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: MÖJ moduler

Inlägg av Johanmmolin »

Nu har jag gjort viss research, med rätt klena källor som utgångspunkt.

1. Från det gamla Husbyfjöl. Skriven av Björn Gottlieb, utgiven 1967, Tryckeriaktiebolaget Svea, Stockholm.
Det är inte många rader som ägnas järnväg och transporter. Enligt honom ska dock på 1870-talet funnits "ett större spannmålsmagasin och torkria, hvarifrån årligen betydliga qvantiteter spannmål afskeppas, dessutom ... tändsticksfabrik ... ett större mejeri, en större qvarn m.m. (samtida citat från Anton Ridderstad).
I landshövding de la Gardies femårsberättelse 1881 – 1885 noteras att under dessa år uppköptes i synnerhet havre för export i större skala på vissa platser, bland dem Hästholmen, Motala och Husbyfjöl.

2. Jag har inte kunnat leta upp någon bra karta över bangårdsområdet (m a o hur det låg i förhållande till omgivande bebyggelse).
Hittade dock på digitalt museum ett par bilder som känns intressanta. Tråkigt nog tycks jag inte kunna länka dem direkt till detta inlägg.
Det bästa jag kan åstadkomma är att lägga in bilderna i din byggtråd på Mötesspåret, så därför provar jag det istället.

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=5231
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ moduler

Inlägg av FAF »

Tack Johan!
Kopplar ihop med tråden på Mötesspåret http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 40#p107540.

/Gunnar
Skriv svar