Lödpasta, tennpasta, förtenningspasta

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Lödpasta, tennpasta, förtenningspasta

Inlägg av Klas Blomberg »

Nu har jag blivit så pass vän med lödkolven att jag känner mig mogen att stiga en nivå!
Hittills har jag lödit större saker som inte syns så bra med lödtråd och epoxylimmat smådetaljer och sånt som sitter så dumt till att det inte går att komma åt med lödtråden på något enkelt sätt.

Eftersom "alla" byggbeskrivningar talar om att man ska använda lödpasta/tennpasta för sånt så undrar jag vad folk använder? Jag har bland annat hittat något som heter förtenningspasta hos Slöjddetaljer i Skara - är det något som är användbart eller finns det andra/bättre alternativ?

[link=http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/pro ... uctid=2951]Förtenningspasta - Slöjddetaljer[/link]
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Lödpasta, tennpasta, förtenningspasta

Inlägg av Jan Frelin »

Jag använder aldrig lödpasta. Behöver man begränsa mängden tenn i lödfogen kan man skära lödtråden i tunna "limpskivor" och lägga på lödspetsen med pincett. Tennet förs sedan till lödstället på spetsen som vanligt.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Lödpasta, tennpasta, förtenningspasta

Inlägg av Johan Winell »

Hej Klas,

jag har en burk "Berafix" hemma, men den har jag aldrig använt.

Nyckeln till att löda fint är att använda flussmedel som går att pensla på. Själv har jag ett fluss som jag köpte på C.O. för länge sedan (vet ej vad det heter). Men det finns "ZD" på Conrad.se, som nog går att använda.

Ska du löda en liten detalj, så förtenn denna så tunnt du kan (för att förtenna tunnt nog kan man ta bort överskottstenn med avlödningsfläta).

Lägg en liten droppe fluss på detaljen där den lilla detaljen ska lödas fast

Lägg samman delarna och fixera genom att sätta t.ex. en urmakarmejsel el. dyligt på den lilla detaljen (kontaktytan mellan fixeringsverktyget och detaljerna ska vara minimal för att inte avleda värmen).

Sätt kolven på c:a 350-400gr, och se till att den når den temperaturen.

För kolvspetsen till flussdroppen och håll de där tills tennet på den lilla detaljen smälter. (Det kommer att fräsa betänkligt)

Avlägsna kolven så fort du är säker på att du inte "kalllött", dvs då tennet flutit ut och sugit fast i båda delar

Efter avtvättning av flusset (som ska göras snarast) bör du ha en riktigt fin lödning där tennet flutit utan överskott.

Dra av kolvspetsen på en fukta svamp eller wettex, och sänk temperaturen på kolven igen. (Hög temp och kvarbliven fluss tar död på spetsen genom forcerad korrosion).

Lycka till

Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Lödpasta, tennpasta, förtenningspasta

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Johans beskrivning funkar ungefär på hur jag gör också men för att komplettera med ytterligare en vinkel på saken, jag har en 'så här gör jag'-berättelse på den här sidan: http://hakang.zmn.se/index/41762.html

/Håkan
Skriv svar