Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Vad kan vara bättre att göra en brittsommardag att, efter oväntat sommaravbrott och en utflykt i normalspårsträsket (se nästa nummer av Modelljärnvägsmagasinet) ta tag i denna bana igen.
Landskapet runt Spexeryd är lite speciellt eftersom det på den tid jag vill avbilda var täckt av avfallssten från gruvan. Inte mycket grönt mer än några träd.
DSC_1258_edited.JPG
DSC_1258_edited.JPG (402.63 KiB) Visad 4841 gånger
Idag har jag börjat bygga upp sluttningen bakom järnvägen. Köpte nyligen ett par hårddiskar och förpackningsmaterialet fungerade bra som lättviktig bas för landskapet. Hade från början tänkt att klä dem med gipsbinda men mitt lager var slut. Hade en kvick tanke att testa fogskum som Mikael demonstrerat på Facebook men Sculptamold är också lätt och det fanns hemma så det fick det jag använde för att täcka sluttningen.
DSC_0151.JPG.jpg
DSC_0151.JPG.jpg (142.97 KiB) Visad 4841 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Sommaren har inneburit målning av huset utomhus istället för modellbygd men en fördel av detta är att det finns färg hemma för att måla den i grunden vita Sculptamold jag kletade på.
En positiv effekt av att använda Sulptamold istället för gipsbindor är att ytan brev rejält ojämn vilket borgar för bra fäste för stenen som skall ligga ovanpå.
DSC_0152.JPG.jpg
DSC_0152.JPG.jpg (106.22 KiB) Visad 4763 gånger
Nästa fråga är vad jag skall täcka slutningen med som kan se ut som överbliven sten. Planen var ursprungligen att åka till Spexeryd och hämta hem lite sten men tyvärr kunde jag inte göra det i somras.
Ett alternativ är singel av granit men sten är tungt och det är alltid ett problem på en portabel anläggning. Sprang på detta alternativ från den stora hobbyaffären. Är det någon som har provat? Vikten var bra men kulören kanske lite för röd.
Sten.JPG
Sten.JPG (318.68 KiB) Visad 4763 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Växer, det vill säga krossad pimpsten från det stora byggsatsvaruhuset var riktigt intressant. Det går lätt att färga; ner i en burk, häll på lite wash i lämplig kulör, skaka burken ett par minuter, klart.

Till vänster original och till höger infärgat med lite wash. Bäst blir nog om jag färgar flera små satser och sedan blandar i landskapet. Och kanske bättre med grå wash än svart.
DSC_0154.JPG.jpg
DSC_0154.JPG.jpg (489.11 KiB) Visad 4647 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Tanken var att jag skulle visa upp Ödestugu på Gärsnäs-träffen på lördag men tyvärr så fick jag lägga om planerna i somras.

Så för att inte komma tomhänt har jag har tagit tag i ett annat projekt
DSC_0155.JPG.jpg
DSC_0155.JPG.jpg (163.44 KiB) Visad 4548 gånger
Familjepizza från Bettans i Vaggeryd blir ett bra underlag för målning när man väl ätit upp pizzan.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Så här lätt har det aldrig varit att lägga strömaterial på en lutande yta. Här är det branten bakom bangården som får sitt första lager med avfall från gruvbrytningen. Alltid annars är problemet hur man skall få materialet att ligga på plats medan limmet torkar. Bygger man en modul eller tittskåp är det bara att vända på järnvägen så att sluttningen ligger horisontellt. Sedan får gravitationen hålla materialet på plats.

Det vita under stenarna är latexfog.
DSC_0158.JPG.jpg
DSC_0158.JPG.jpg (132.64 KiB) Visad 4401 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Dagens första lärdom, latexfogen jag använt blir inte transparent när den torkat utan är fortfarande vit. Skulle grundat med vitlim istället.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Dagens andra lärdom, kapilärkraften är svag när man lägger sten.

När jag lägger strömaterial i landskapet brukar jag först lägga på rejält med lim, sedan strör jag ut materialet, slutligen fuktar jag det ordentligt och litat på att kapilärkraften kommer att dra upp lim mellan materialet när det torkar.
Som jag borde förutsett så funkar det inte för grov sten eftersom det inte blir någon kapilärkraft.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Ödestugu

Inlägg av Jan Frelin »

Olof skrev: sön 13 okt 2019, 09:04 Dagens första lärdom, latexfogen jag använt blir inte transparent när den torkat utan är fortfarande vit. Skulle grundat med vitlim istället.
Det finns fogmassa som blir transparent. Men jag har också blandat ihop dem vid tillfälle.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Jan Frelin skrev: sön 13 okt 2019, 19:02
Olof skrev: sön 13 okt 2019, 09:04 Dagens första lärdom, latexfogen jag använt blir inte transparent när den torkat utan är fortfarande vit. Skulle grundat med vitlim istället.
Det finns fogmassa som blir transparent. Men jag har också blandat ihop dem vid tillfälle.
Tack Jan! Jag tänkte väll att jag borde stött på problemet tidigare. Då var jag naturligtvis smart nog att använda transparent latexfog.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

I bakkant uppe på platån har jag byggt upp en liten rundad kant så att inte landskapet ansluter platt mot bakgrunden utan dyker ner strax före. Kanten är gjord av DAS.
Plastfolie, GladPack, skyddar bakgrunden medan jag slabbar framför den.
DSC_0160.JPG.jpg
DSC_0160.JPG.jpg (227.01 KiB) Visad 4226 gånger
Mellan kanten och bakgrunden finns en centimeter luft.
DSC_0161.JPG.jpg
DSC_0161.JPG.jpg (169.4 KiB) Visad 4226 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar