Cykeltillverkning

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Cykeltillverkning

Inlägg av Arne Falk »

Köpte en liten trevlig plåt med ett par cyklar i H0 av PeO Helgesson. I själva verket tre plåtar i lager som gör det lätt att få till en cykel på en timme. Och då gjorde jag det onödigt besvärligt för mig när jag skar loss delarna från plåtarna. Upptäckte efteråt att plåtarna har små hål i hörnen så man kan fixera plåtarna i rätt position när man löder.
Saknade väl bara en detalj. Ett cykelstöd.

/Arne
Bilagor
PNG-bild.png
PNG-bild.png (905.79 KiB) Visad 2492 gånger
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Cykeltillverkning

Inlägg av PeO Helgesson »

Stödet får man löda dit av en bit 0,3mm tråd, denna modellen har enkelsidigt stöd, äldre cyklar hade ofta centralstöd. Cykelställ ritade jag för ett dussin år sedan, men glömde lägga in på plåten. :cry: Lyktan kan man göra bättre i formen med lite tenn eller vitlim.
Tip: om man gör stödet för långt och böjer rakt ner, kan det planteras stadigare i anläggningen i ett litet hål, eller direkt i ett mjukt underlag.
Om någon undrar över fabrikat på cykeln, är det en 1965 års DBS, min födelsedagspresent på 13-årsdagen. Den fungerar fortfarande, men färgen har mest övergått i "norsk chrome".
Skriv svar