Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det har varit lite stiltje ett tag i den här tråden och även med bygget. Idag var vädret dock så bra att det gick att ta ut modelljärnvägen och bygga på den utomhus. Mitt sätt att jobba i trädgården. :)

Fick justerat in vändskivan (fiddle yard) och lödde fast alla spår runt den i rätt position (förhoppningsvis).
På vändskivan sitter en Digitrax AR1 vändslingemodul som det är tänkt skall byta polarisation på vändskivans spår vid behov. Efter ett första försök verkar det dock som att den behöver justeras något.

DSC_0488.JPG
DSC_0488.JPG (131.01 KiB) Visad 5209 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Eftersom det är en fummelbangård (fiddle-yard) så har jag inget behov av att kunna vrida vändskivan mer än ungefär 200 grader.
Vändskivans strömförsörjning är därför löst på enklaste sätt med kablar. I det här fallet med extra mjuka högtalarledningar så att de skall tåla att böjas fram och tillbaka.

DSC_0489.JPG
DSC_0489.JPG (93 KiB) Visad 5151 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Ett fynd från Erikshjälpen; ett par datorhögtalare med inbyggd förstärkare och 220V aggregat som gör att jag inte behöver hitta plats för ytterligare en nätenhet under anläggningen. Genom att ansluta dem till Rasberryns ljudutgång kan jag låta Rasberryn spela stämningsskapande bakgrundsljud.

När jag först testade så blev jag rejält besviken eftersom det var en massa surr i högtalarna. Först trodde jag att det var något som högtalarna plockat upp från anläggningen och var beredd att slänga dem men, Google är din vän, efter en stunds sökande hittade jag en lösning.

Det var inte högtalarna som plockade upp störningar utan felet fanns i Raspberryn och det fanns en programvarufix för problemet.
Genom att lägga till följande i /boot/config.txt och starta om så försvann störningarna och blev ljudet helt OK.

Kod: Markera allt

audio_pwm_mode=2
DSC_0125.JPG
DSC_0125.JPG (114.57 KiB) Visad 5076 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Använde den gratis ljudredigeraren Audacity för att skapa en ljudfil från olika ljud.
  • I högra högtalaren, där järnvägen går in i skogen, ett skogljud med fågelkvitter nedladdat från ett ställe med fria ljudfiler på Internet.
  • I vänstra högtalaren, närmast anrikningsverket, ett skramligt industriljud från samma källa. Jag undrar om någon vet hur ett anrikningsverk lät på 1920-talet men jag antar att det inte var så tyst. Tips emottages gärna.
  • I väntan på att jag får igång trafik så lade jag i mitten på Mormor från baksidan av den klasiska EPn Med ånglok i timmerskogen.
Filen tankades så ner i Raspberryn och får gå kontinuerligt.

Man kan göra mycket modelljärnväg med en Raspberry men det hjälper att jag hållit på med datorer 35 år och har hyffsade kunskaper i engelska.

/Olof

Image2.jpg
Image2.jpg (100.3 KiB) Visad 5003 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Tanken var alltså att en vändslingemodul från Digitrax skulle fixa så att polariteten på vändskivan blev rätt. Eller uttryckt på annat sätt, den skulle växla polaritet när det blev kortslutning mellan spåren på skivan och inkommande spår.

Fungerar bra i teorin och även i verkligheten så länge som vändslingemodulen är snabbar än boostern på att upptäcka och åtgärda en kortslutning. Med tanke på att polvändningen på just denna modul sköts av ett relä så borde jag kanske funderat lite. Det fungerar säkert bra med Digitrax egna centralenheter och boostrar men inte med Pi-SPROG One. Denna var minst lika snabb som Digitrax AR-1 och bröt strömmen innan AR-1 hade hunnit åtgärda kortslutningen genom en polvändning.

Jag kanske skulle anat att Digitrax grejor är gjorda för tuffare strömmar än jag är van vid med tanke på att man kan ställa in strömmen där AR-1 byter polaritet mellan 0,25 A och 8 A !!!

Så det blir till att fundera ut en ny lösning för strömförsörjningen till vändskivan.

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Lösningen fick bli av mer traditionellt slag med mikrobrytare och reläer. Två omkopplande reläer som i normalläge bara släpper igenom strömen till spåret men när en mikrobrytare trycks in drar reläerna och byter pol på strömmen i spåret. Mikrobrytaren påverkas i sin tur av en skiva i hörnet så att polerna bara vänds när det långa spårets ena ända närmar sig anslutningsspåren.

Det hade fugerat bra med ett 18V tvåpoligt relä men det hade jag inget hemma. Istället blev det en kinesisk relämodul med två 12V reläer. Jag vågar inte mata den med 18V så därav det extra kortet bredvid reläerna med likriktare och 12V spänningsregulator.

DSC_0126.JPG
DSC_0126.JPG (85.39 KiB) Visad 4748 gånger
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Belysningen blir remsor med vita lysdioder. Jag gillar dem för att det stora antalet ljuspunkter gör att det inte blir några skuggor.

Har man ljus behövs också skärmar så att inte åskådarna kan se ljuskällorna. Därav två nya lister i locket. Från början hade jag bara lister vid lysdioderna men då vek sig den tunna MDF skivan där listerna slutade, något som kändes som ett framtida brott, så jag fick förlänga dem över hela
locket.

Ljusremsorna är visserligen självhäftande men erfarenheten säger att limmet släpper efter ett tag så jag har kompletterat med latexfog så att remsorna inte lossnar.

DSC_0129.JPG
DSC_0129.JPG (68.81 KiB) Visad 4670 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Man kan alltid diskutera färgtemperatur, framförallt på foton men jag tycker att resultatet hittills ser lagom regngrått ut.

Inledde en diskussion med en ljusdesigner om ljuset vid mulet är varmare än kallare än vid klart väder. Är lite rädd för att mitt ljus egentligen är för kallt men på något sätt vill jag få fram att det är en grå och tråkig dag och att bara ha skum (svag) belysning kommer inte att funka.

Jag har tittat en hel del på Tilley Yard South på den nedersta bilden. Den anläggningen är visserligen placerad en glåmig vinterdag i Chicago och inte en regnig septemberdag i Småland men ni förstår tanken.

DSC_0131.JPG
DSC_0131.JPG (52.75 KiB) Visad 4605 gånger
IMG_0838 -1.jpg
IMG_0838 -1.jpg (137.1 KiB) Visad 4605 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Jag var från början klar med att det skulle bli för mycket ljus med tre rader med lysdiodtejp. Jag ville ändå ha många ljuspunkter för at vara säker på att slippa skuggor. Alltså hade jag räknat ut att jag skulle låta Rasberryn styra belysningen genom att låta den prata via USB med en Arduino som sedan skulle pulsviddsmodulera strömmen från lysdioderna med några MOS-FET till lagom styrka.

Förstå min besvikelse när jag insåg att det räckte med att mata lysdioderna med 9 V istället för 12 V för att få lagom stark belysning. Ett tag funderade jag faktiskt på att trots allt använda en Arduino men detta skall bli en utställningsanläggning och det jag lärt mig i England är att då skall man satsa på driftsäkerhet, något som, det måste erkännas, inte alltid präglar mina elektronikkonstruktioner.

Så det fick bli en helt vanlig justerbar spänningsregulator istället.

Under anläggningen sitter ett 18V nätaggregat från HP, ursprungligen tänkt för att driva en lap-top. Den ger körström till DCC centralen men eftersom den är på över tre ampere och Pi-SPROG max använder 2,5A så fanns det kräm över till belysningen, särskilt efter att jag halverat spänningen till 9 volt.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det behövs ström till belysningen som sitter i locket. Samtidigt så vill jag kunna lägga på och ta bort locket utan att hindras av några stickkontakter eller sladdar. Lösningen blev egentillverkade magnetkontakter. Ett annat användningsområde för dagens starka magneter.

I locket limmade jag först fast två magneter och på dessa limmades två kopparbleck eftersom det inte går att löda fast elektriska kablar i magneterna.
DSC_0144.JPG
DSC_0144.JPG (167.61 KiB) Visad 4048 gånger

På anläggningen gjorde jag på samma sätt men för att säkerställa att magneterna kunde röra sig så mycket att de verkligen trycker ihop kopparblecken så är magneterna här monterade på en bit pertinax som i sin tur är skruvad till en plåtvinkel med en fjäder emellan. På detta sätt kan pertinaxbiten röra sig så pass mycket att magneterna har möjlighet att hålla kopparbitarna i kontakt med de i locket.
DSC_0145.JPG
DSC_0145.JPG (94.2 KiB) Visad 4048 gånger
Tips: Det är bra att hålla reda på vilken sida av magneterna som skall peka i vilken riktning.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar