För de som inte redan har sett det så har Minerva models släppt en modell av Manning Wardle K class 0-6-0
Enligt Janis loklista hos Industribaneföreningen fanns det nio liknande lok i Sverige, både vid industrier och vid större järnvägar som NOJ och FLJ.
/Olof
Nytt svenskt lok i nollan
Re: Nytt svenskt lok i nollan
Efter lite noggrannare studier av loklistor så är slutsatsen att det bara fanns två Manning Wardle typ K i Sverige, Näsjö - Oskarshamns lok 10 och 11. Bra så, det är inte ofta vi någon gör svenska lok i nollan.
(Modellen är en "generisk" typ K så vissa detaljer, till exempel hytten, skiljer sig från NOJ lok.)
Olog
(Modellen är en "generisk" typ K så vissa detaljer, till exempel hytten, skiljer sig från NOJ lok.)
Olog
Re: Nytt svenskt lok i nollan
Nr 10 verkar dessutom ha gått på YEJ innan och SNJ efter NOJ-eskapaden
Nr 11 Köptes nytt och såldes till KTJ
https://www.svenska-lok.se/pbane_main.php?s=402&g=d
Så det är bara välja årtionde från 1864 till tidigt 1900-tal så har man några intressanta banor att välja emellan.
Antar att en del av vagnarna på NOJ även de inköptes från England, då banan bl.a. byggdes av Engelska finansiärer.
Mvh Fredrik
Nr 11 Köptes nytt och såldes till KTJ
https://www.svenska-lok.se/pbane_main.php?s=402&g=d
Så det är bara välja årtionde från 1864 till tidigt 1900-tal så har man några intressanta banor att välja emellan.
Antar att en del av vagnarna på NOJ även de inköptes från England, då banan bl.a. byggdes av Engelska finansiärer.
Mvh Fredrik
Re: Nytt svenskt lok i nollan
Att nr 10 skulle kommit från YEJ är en uppgift som finns i många källor men det tycks tyvärr inte vara forskningens allra senaste ståndpunkt, se bland annat artikel i Sidospår 4/09 och Ånglok vid Sveriges normalspåriga enskilda järnvägar. Del 2 av Lars-Olov Karlsson.
Enligt loklistor på Leeds Engine Builders så levererades både Manning Wardle 315 (byggt 1870) och 325 (1870) till E. Clark Punchard and Co., Bedford and Northampton Rly. Punchard var entreprenör på NOJ.
Båda loken hade i alla fall en karriär efter NOJ, nr 10 hamnade på SNJ som Fredrik skriver ovan, nr 11 åkte istället söderut till KTJ; så det finns goda möjligheter att använda modellen på en svensk anläggning.
/Olof