HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Lasse M »

Björn D skrev: tis 09 apr 2019, 13:22 Nja igen! Det bästa är ju frästa, borrade ramsidor och koppelstänger av den typ som Sture Holmberg hade i sina byggsatser. Men det kräver en annan teknik och blir kanske tio gånger dyrare än att etsa samma delar. Det går inte heller att etsa hål med hög precision, det etsas alltid mer i ytskikten än längre ned. Så vad man har att välja på är hål som riskerar att bli för stora och därmed ge dålig precision som definitivt riskerar att försämra funktionen eller att etsa den en aningen för små och att byggaren brotschar upp dem till rätt diameter.
Håller med, Stures driv var outstanding, väldigt trist för Sture att han blev dålig och därmed trist för oss modellbyggare som inte längre fick tillgång till dessa fantastiska driv.
Men när det gäller etsade driv kan jag inte hålla med om att det inte skulle gå att etsa med tillräcklig precision för att slippa brotchning. Jag har byggt flera lok, bl.a. flera DJH lok med denna lösning med etsade ramsidor och med axellagringsbussningar som ska lödas i ramsidorna. Jag har aldrig behövt brotcha ett endaste hål och driven har ändå fungerat helt perfekt
Jag misstänker att femkantiga brotschar är optimala. En trekantig ger för aggressiva eggar och riskerar att hugga. Fyrkantiga verktyg lär tendera att skapa fyrkantiga hål. Femkantiga har trubbiga eggar som inte hugger och som är relativt hållbara. Sexkantiga tenderar att ge sexkantiga hål. Sjukantiga kanske får väl trubbiga eggar. Så femkantiga är nog det optimala och det är det som finns att köpa. Verktygen torde härstamma från dem som bygger klockor som behöver korta hål med hög precision och hög ytfinhet (något som ett borrat hål normalt inte har). De är avsedda att skära i mässing vilket är det normala materialet vid klockbyggen.
Tackar för infon, då får det bli inköp av den brotchen du länkade till tidigare hos Habo Hobby, den var 5-kantig.
Jag använder en speciell skärolja som är avsedd finmekanik när jag jobbar med små borrdiametrar och gängtappar. 120 ml låter lite men det innebär en väldig massa droppar och det räcker normalt med en. För lite större delar använder jag en kraftigare skärolja. Denna appliceras via en plastflaska med pip, droppvis eller med en pensel. Allt sker ju i ett möblerat rum och då vill man inte skvätta ned sig själv eller omgivningen. Det är av den anledningen som jag inte gillar skärvätskor på sprayburk. En del live steamare använder utspädd cylinderolja 50% (kommer inte ihåg vad det är de spär den med) och det lär fungera bra. Symaskinsolja tror jag är för tunn. Jag har även använt fotogen till mässing och T-sprit till aluminium innan jag hade speciella skäroljor. Skärolja är snällt mot verktygen och ger oftast en bättre ytfinish.
Hittade skärolja i lokverkstans kemskåp, dock på sprayburk, men jag sprayade över en mängd på en liten glasburk så det ska säkert fungera bra med pensel. Fanns även skärpasta men den struntade jag i. Ska jag tillföra skäroljan på plåten (runt insidan på hålet) eller på brotchen, eller möjligen på både och?
I gamla böcker föreslås ibland späck från valar men det är inget som jag provat och jag gissar att uppmaningar att använda detta skulle kunna ge upphov till en mer upphetsad ton än vad som är brukligt på detta forum...

Man kan skriva mycket om åtta hål...

/Björn D
Hoppar nog också över användandet av valspäck. :-) Lär ju dessutom vara desto svårare att få tag på skulle jag gissa.

Stort tack för din hjälpsamhet Björn.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Björn D »

En gång i tiden hade DJH-byggsatserna stansade eller frästa samt borrade ramsidor och då är det ju lätt att få exakta hål. Andra tillverkare har borrat axelhål efter att ramarna etsats eller gjutits. Att borra alla axelhål via en borrjigg går ju snabbt men det är ytterligare ett arbetsmoment och inget som en etsfirma gör. Gamla Merker + Fischer hade en fin katalog där man bl.a. beskrev hur deras byggsatser tillverkades och där använde man borrjiggar till både ramverk och för att borra alla små hål som tyska pannor är försedda med.
I Storbritannien är det ju ofta vanligt att man bygger om ramverken och förser dem med fjädring eller balansering och då sågar man bort de ursprungliga axelhålen så varför ödsla tid på dessa. Men med din nya brotsch har du löst det.

Riktigt hur skäroljorna underlättar och ger bättre ytor vet jag inte, det bara fungerar*. Jag skulle sticka in brotschen i hålet och tillsätta en droppe skärolja i hålet. Förhoppningsvis håller kapillärkrafterna kvar oljan, annars får man tillsätta ytterligare en droppe.

* I princip tror jag att det är så att vid spånbrytande bearbetning (borrning, svarvning och brotschning) så uppnår man vid verktygseggen eller eggarna en så högt tryck som i sin tur genererar en så hög värme att materialet smälter och metallens atomer eller molekyler slit isär. Detta är anledningen till att spånorna ofta blir mycket varma. Vid industriell verksamhet är det viktigt att den värme som uppstår till så stor del som möjligt överförs till spånorna och inte till arbetsstycket. Detta är en hel vetenskap när man med rätt eggvinklar, rätt skärdjup, rätt spåntjocklek, rätt skärhastighet och rätt skärolja eller kylmedel som tillförs på rätt sätt, kan åstadkomma detta. Men det är inget som jag går och funderar på dagligdags.

/Björn D
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Björn D »

Nu har jag kollat upp vad det var man skulle blanda cylinderoljan för att få en bra skärolja. Det ska vara 1 del cylinderolja och en del rapsolja. Den förra ingår inte i mitt hushålls- eller modellbyggarsortiment men för de som sysslar med riktiga ånglok torde det vara en stapelvara som man dock inte kan köpa en deciliter av...
/Björn D
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av f.gaard »

Cylinderolja finns hos Eskader och Habo hobby, i lagom stora flaskor, för den som inte vill köpa 20-25 litersdunkar.

Mvh Fredrik
Skriv svar