HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Lasse M »

Efter att fått rätt på att montera motveven som jag tog upp i ett tidigare inlägg tröt inspirationen för bygge av driven. Så efter att istället byggt på annat så satte jag mig nyligen och skulle påbörja bygget av ett av mina Np driv. Upptäckte då att axellagringsbussningarna inte passar i hålen avsedda för dom i dom etsade ramsidorna, det slår på ca 0,3 mm för små hål.

Någon mer som har dessa drivningar och upptäckt samma fenomen och hur har ni isåfall löst det? Jag har aldrig behövt brotcha några hål i allt jag byggt så jag är därför helt oerfaren på om det går att brotcha bort 0,15 mm material utan att tappa precision i drivet.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Mallet »

För att få till det.
Det lär väl vara rätt svårt att brotscha/borra upp hålen på mer eller mindre fri hand utan att få lite fel som sen orsakar större fel tillsammans med koppelstängerna. Om man inte kan sätta upp i ett skapligt koordinatbord så kan man ju pröva med att löda ihop ramsidor och koppelstänger så noga det går för att sen brotscha/borra upp hålen. Det blir ju lika stora hål överallt, men dock samma avstånd, vilket gör att koppeltappen kanske måste korrigeras med en svarvad bussning eller dylikt.
Lycka till.

Mvh LH
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Lasse M »

Aj då, det lät ju inte så bra det där att ett koordinatbord krävs för att få precision, någon sådant har jag inte tillgång till, det är i såfall frihandsbrotchning som gäller för min del.

Jag var lite orolig för om det gick att brotcha bort 0,15 mm material på varje hål på frihand utan att tappa precision i drivet, något som inte är att rekommendera då alltså. Då och då har jag sett det skrivits om att brotcha upp axelhål, var minns jag inte nu, men detta kanske gällt just vid användning av koordinatbord. Jag har bara tillgång till handverktyg utöver en miniborrmaskin, är det därmed kört för min del att få axelbussningarna på plats, så m.a.o är det kört att få ihop drivningen, eller? Det har vad jag förstått sålts en hel del av denna nya Np drivning, är det verkligen ingen som byggt den eller känner till någon som byggt den?

Har sett att på Mötesspåret finns i allafall en till byggare som har haft samma problem med axellagringsbussningarna inte passade och hans beskrivning av att efter brotchande så sitter hjulen skevt får mig att inte våga mig på att chansa på att brotcha upp hålen för hand.

Att löda ihop koppelstänger och ramsidor och brotcha/borra båda samtidigt funkar ju tyvärr inte då hålen i ramsidorna ska bli 3,8 mm, då blir där inget kvar av koppelstången. ;)
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Björn D »

Jag delar inte uppfattningen om att det inte skulle gå att brotscha upp lagerhålen med en 5-kantig konisk brotsch. Normalt är lagerhålen i ett etsat ramverk en aningen för små för lagren. Att koniska 5-kantiga brotschar ingår i standardsortimentet hos firmor som säljer verktyg till mj-byggare är för det är vad man använder. Vad man däremot aldrig ska göra är att försöka borra upp dem eller fila upp dem. Lämplig brotsch kan inhandlas Habo Hobby Brotsch 3-4mm. Nu har jag för mig att HNJ:s ramar är gjorda i nysilver som är en "hård metall" varför det sliter på brotschen och man bör tillföra någon typ av skärolja för att spara brotschen. I brist på sådan skulle jag försöka med någon vanlig motorolja.
När man brotschar ska ska man tillse att man håller brotschen 90º mot ramplåten och plåten placerad på ett fast underlag med ett säg 4 mm hål borrat för brotschen. Sedan ska man trycka lagom hårt på brotschen samtidigt som man roterar den. Jag brukar låta vänster hands pekfinger trycka ned brotschen och rotera den med höger hands tum- och pekfinger. Mina erfarenheter är från mässing och 1,5 mm brotschar det kanske inte fungerat med större brotschar och nysilver.

En "fuskismetod" som jag sett och som jag med hänsyn till personens vandel, inte vill namnge, är att använda en vanlig rund finhuggen nålfil som roteras motsols (tror jag) så att den inte hugger. Det har bevisligen fungerat i mässing även om det är en"fuskis".

/Björn D
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av folke »

Björn D skrev: sön 07 apr 2019, 11:46
En "fuskismetod" som jag sett och som jag med hänsyn till personens vandel, inte vill namnge, är att använda en vanlig rund finhuggen nålfil som roteras motsols (tror jag) så att den inte hugger. Det har bevisligen fungerat i mässing även om det är en"fuskis".

/Björn D
Fungerar.
Hade inga brotchar i många år, man tager vad man haver...

Nu; filen för grovarbetet sedan brotch för utjämning.

Vem kan den andre vara? ;)

Folke
Gladbyggande skalahoppare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Olof »

Nu var det länge sedan jag byggde ett ånglok men gör det något om det bli lite glapp i hålen för lagren så länge som hålen i lagren hamnar rätt?
Jag vill minnas att jag använde monteringsaxlar för att med hjälp av koppelstängerna fixera lagren i rätt position när jag lödde fast lagren i ramarna.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Björn D »

Jo så kan man göra. Men det är en väldig skillnad att meka i nollan och i halvnollan. Gissar att många nollanbyggare har tillgång till en svarv och då är det ju inget problem att tillverka monteringsaxlar och en jigg för att borra axelhålen i ramplåtar och koppelstänger. Personligen skulle jag nog vilja fila hålen i axellagren så att axlarna kan fjädra nedåt några tiondelar och leda koppelstängerna, men då börjar hamna lite långt från den ursprungliga frågeställningen, hur man vidgar lagerhål i en etsad ramsida.

För den som vill scratchbygga i de mindre spårvidderna 6,5 - 12 mm rekommenderar jag att man går med i 2mm Scale Assn. som är en förening för personer som bygger i brittisk "N-finskala" på 9,42 mm spårvidd. De har några små häften om bl.a. lokbygge. Mycket av deras byggmetoder baserar sig på att man bygger med "Split Frame" vilket innebär att ramsidorna är elektriskt isolerade från varandra och att hjulen sitter monterade på halvaxlar och inte är elektriskt isolerade. Men basala idéer om hur man borrar ett ramverk med tillhörande koppelstänger kan användas för vanliga chassin med isolerade hjul.

/Björn D
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Olof »

Björn har naturligtvis rätt men bara för att förtydliga; bygget jag tänkte på var en HNJ verkstad byggsats i H0. Och även om jag har en svarv är jag inte kapabel att svarva monteringsaxlar utan jag köpte dem färdiga från England. HNJ verkstad verkar till stor del använda konstruktörer i England så axlar och liknande har en tendens att vara i tum-mått så det går att hitta monteringsaxlar i rätt dimension.

När jag byggde det loket tittade jag djupt i Ian Rice bok "Locomotive kit Chassis Construction in 4mm". Men som sagt, det är skillnad på 16,5 och smalspår.

Just my 5c
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Lasse M »

Björn D skrev: sön 07 apr 2019, 11:46 Jag delar inte uppfattningen om att det inte skulle gå att brotscha upp lagerhålen med en 5-kantig konisk brotsch. Normalt är lagerhålen i ett etsat ramverk en aningen för små för lagren. Att koniska 5-kantiga brotschar ingår i standardsortimentet hos firmor som säljer verktyg till mj-byggare är för det är vad man använder. Vad man däremot aldrig ska göra är att försöka borra upp dem eller fila upp dem. Lämplig brotsch kan inhandlas Habo Hobby Brotsch 3-4mm. Nu har jag för mig att HNJ:s ramar är gjorda i nysilver som är en "hård metall" varför det sliter på brotschen och man bör tillföra någon typ av skärolja för att spara brotschen. I brist på sådan skulle jag försöka med någon vanlig motorolja.
När man brotschar ska ska man tillse att man håller brotschen 90º mot ramplåten och plåten placerad på ett fast underlag med ett säg 4 mm hål borrat för brotschen. Sedan ska man trycka lagom hårt på brotschen samtidigt som man roterar den. Jag brukar låta vänster hands pekfinger trycka ned brotschen och rotera den med höger hands tum- och pekfinger. Mina erfarenheter är från mässing och 1,5 mm brotschar det kanske inte fungerat med större brotschar och nysilver.

En "fuskismetod" som jag sett och som jag med hänsyn till personens vandel, inte vill namnge, är att använda en vanlig rund finhuggen nålfil som roteras motsols (tror jag) så att den inte hugger. Det har bevisligen fungerat i mässing även om det är en"fuskis".

/Björn D
Tack för info Björn, det ger ju hopp om att man kanske kan få ihop drivet, men trist att man ska behöva hålla på med sådana här modifikationer som kan riskera att försämra drivets funktion.
Du nämner 5-kantig brotch, jag har en 3-kantig, är det inte att rekommendera då utan det ska vara en 5-kantig? Min amatörmässiga gissning när det gäller brotchning är att man förmodligen får bättre precision med en 5-kantig?

Har varken tillgång till skärolja eller motorolja, däremot har jag tillgång till oljor för lok/ånglok så som cylinderolja m.m, kan detta vara användbart? Eller det kan räcka att tillföra vanlig symaskinsolja, sånt finns ju hemma isåfall så slipper jag klabba med att ta hem cylinderolja el dyl.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: HNJ-V´s Np drivning...igen. Axellagringsbussningarna?

Inlägg av Björn D »

Nja igen! Det bästa är ju frästa, borrade ramsidor och koppelstänger av den typ som Sture Holmberg hade i sina byggsatser. Men det kräver en annan teknik och blir kanske tio gånger dyrare än att etsa samma delar. Det går inte heller att etsa hål med hög precision, det etsas alltid mer i ytskikten än längre ned. Så vad man har att välja på är hål som riskerar att bli för stora och därmed ge dålig precision som definitivt riskerar att försämra funktionen eller att etsa den en aningen för små och att byggaren brotschar upp dem till rätt diameter.

Jag misstänker att femkantiga brotschar är optimala. En trekantig ger för aggressiva eggar och riskerar att hugga. Fyrkantiga verktyg lär tendera att skapa fyrkantiga hål. Femkantiga har trubbiga eggar som inte hugger och som är relativt hållbara. Sexkantiga tenderar att ge sexkantiga hål. Sjukantiga kanske får väl trubbiga eggar. Så femkantiga är nog det optimala och det är det som finns att köpa. Verktygen torde härstamma från dem som bygger klockor som behöver korta hål med hög precision och hög ytfinhet (något som ett borrat hål normalt inte har). De är avsedda att skära i mässing vilket är det normala materialet vid klockbyggen.

Jag använder en speciell skärolja som är avsedd finmekanik när jag jobbar med små borrdiametrar och gängtappar. 120 ml låter lite men det innebär en väldig massa droppar och det räcker normalt med en. För lite större delar använder jag en kraftigare skärolja. Denna appliceras via en plastflaska med pip, droppvis eller med en pensel. Allt sker ju i ett möblerat rum och då vill man inte skvätta ned sig själv eller omgivningen. Det är av den anledningen som jag inte gillar skärvätskor på sprayburk. En del live steamare använder utspädd cylinderolja 50% (kommer inte ihåg vad det är de spär den med) och det lär fungera bra. Symaskinsolja tror jag är för tunn. Jag har även använt fotogen till mässing och T-sprit till aluminium innan jag hade speciella skäroljor. Skärolja är snällt mot verktygen och ger oftast en bättre ytfinish.

I gamla böcker föreslås ibland späck från valar men det är inget som jag provat och jag gissar att uppmaningar att använda detta skulle kunna ge upphov till en mer upphetsad ton än vad som är brukligt på detta forum...

Man kan skriva mycket om åtta hål...

/Björn D
Skriv svar