Bredspår till Roslagen ?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Bredspår till Roslagen ?

Inlägg av lenelg »

I en tidningsartikel från 1897 om planerna på att bygga banan Roslags Näsby - Österskär, så nämns ett konkurrerande projekt, en "bredspårig" bana Stockholm - Djursholm - Vaxholm - norra Roslagen, är det någon som stött på detta? Jag är speciellt intresserad av om det fanns några tankar om banans sträckning?

På Järnvägshistoriskt Forum har jag fått tips om en artikel i Spår 2002 om "varför Väddö inte fick någon järnväg", har beställt boken.

/Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Bredspår till Roslagen ?

Inlägg av Olof »

Om Du har bråttom så finns boken att läsa här: https://www.jarnvagsmuseet.se/fordjupni ... k/2000-tal
Bara klicka på rätt bok så öppnar den sig i en ny flik.

Trevlig helg
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Bredspår till Roslagen ?

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har för mig att vi stötte på den när vi gjorde research om Norrtälje Väddö Järnväg för Trefoten. Jag har säkert sett en översiktskarta om hur banan skulle dras.
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: Bredspår till Roslagen ?

Inlägg av CGO »

Fanns planer på en normalspårig järnväg via roslagskusten till Norrtälje och därifrån till hamnen i Kapellskär och som då skulle ha byggts på 1910-talet, och av detta blev det bara en stakning. Vad har jag läst detta? Kommer inte ihåg, tyvärr. Finansieringen skulle ha skötts av Enskilda Banken och då kan det finnas handlingar i familjen Wallenbergs arkiv som dock inte är öppet för kreti och pleti.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Bredspår till Roslagen ?

Inlägg av lenelg »

Artikeln i Spår 2002 beskriver det projekt CGO nämner. Man studerade två olika hamnar, Kapellskär respektive en vik på Väddö. Kapellskärsalternativet skulle gå direkt till Kapellskär med ett sidospår till Norrtälje, och sågs som en del av en större plan att bygga en järnväg via Ryssland till Kina. Men inget nämns om Vaxholm i detta sammanhang, man ville gå så rakt som möjligt från Stockholm till Kapellskär. Sträckan Norrköping - Nyköping - Stockholm var en del av detta projekt och det enda som byggdes.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar