Från min projekthög...
-
- Inlägg: 648
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Från min projekthög...
Måste nog hitta en bättre fotobakgrund men det får bli ett annat projekt. Den spårstump jag byggde för länge sedan har jag inte kunnat hitta, fick bli lite Vit-well från ett Ikea-emballage...
En Walde-byggsats till en FJ vagn. Jag är ganska säker på att det är den första mässingsbyggsats jag byggde en gång för länge sedan. Enda åtgärden för att den skulle anses som "klart" var att justera spårvidden till 0n3s. Vädringen är bara gjord på trädetaljerna, ramverket ser nyreviderat ut vilket det får vara.
Mitt byggande hittills kommer nog att vara "nyskick" eller nära nyskick eftersom jag ännu saknar modet att göra nersmutsning och att jag ännu är lite tveksam till om jag vill ha modellerna som "driftmodeller" eller som "skalamodeller", eller "vitrinmodeller" som en del säger...
/Anders Ö
En Walde-byggsats till en FJ vagn. Jag är ganska säker på att det är den första mässingsbyggsats jag byggde en gång för länge sedan. Enda åtgärden för att den skulle anses som "klart" var att justera spårvidden till 0n3s. Vädringen är bara gjord på trädetaljerna, ramverket ser nyreviderat ut vilket det får vara.
Mitt byggande hittills kommer nog att vara "nyskick" eller nära nyskick eftersom jag ännu saknar modet att göra nersmutsning och att jag ännu är lite tveksam till om jag vill ha modellerna som "driftmodeller" eller som "skalamodeller", eller "vitrinmodeller" som en del säger...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: Från min projekthög...
Se där vilken fin liten juvel och snyggt vädrad är den också. Eftersom grundkonstruktionen, som då är gjord av Erik Walde, är så genomtänkt så är den ganska enkel att spåra om från 16,5 till 19,8. Har själv gjort det på flera vagnar, det svåra var att flytta bromsblocken till den nya spårvidden, inte kul att sätta lödkolven i en färdig modell med färg och allt.
Tobbe
Tobbe
-
- Inlägg: 648
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Från min projekthög...
Jag har ett vagt minne av att jag efterforskade lite kring hur många vagnar i % som var bromsade på en 891-bana och någon siffra på en något sånär platt järnväg var 20%. Så jag har som tur är inte satt bromsar på alla mina vagnar som är byggda, en har bromsar men är byggd till 0n3 så det är bara några tiondelar att flytta ut hjulen, bör funka... Sen har jag en vagn som har hjulen på 16.5 men jag satte bromsarna på det "breda" ändå... Om det är feltänkt eller om jag hade andra planer minns jag inte men jag behöver inte bygga om några vagnar... Värre med loken...
/Anders
/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 648
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Från min projekthög...
Nästa vagn är en VÅHJ som satt på samma ark som FJ vagnen, dvs från Erik Walde igen. Även denna utan bromsar men med bromsledning och jag har en last i form av en John Deere, den, liksom vagnen, är sprillans ny...
Som sagt, det där med vädring, det tar vi en annan dag...
Nästa vagn som nästan är klar är en SÖJ betvagn, men det gick inte så bra med betsningen av golvet så det blir någon sorts räddningsoperation innan den kommer på bild... Kanske jag får äta några klasar vindruvor med kärnor som jag kan göra en last av socker betor med... Det dröjer nog lite innan den blir klar...
/Anders Ö
Som sagt, det där med vädring, det tar vi en annan dag...
Nästa vagn som nästan är klar är en SÖJ betvagn, men det gick inte så bra med betsningen av golvet så det blir någon sorts räddningsoperation innan den kommer på bild... Kanske jag får äta några klasar vindruvor med kärnor som jag kan göra en last av socker betor med... Det dröjer nog lite innan den blir klar...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: Från min projekthög...
Normalt krävdes av myndigheterna runt sekelskiftet 1800 - 1900, att var femte vagn skulle vara bromsad. Alltså bör 20% vara ok!!!
Lars
Lars
Re: Från min projekthög...
Du behöver inte föräta dig på druvor. Juweela (http://www.juweela.de/) har sockerbetor i nollan som ser hyfsat naturliga ut. Kanske lite rena men det går lätt att lösa med lite jord.Anders Östlund skrev: Nästa vagn som nästan är klar är en SÖJ betvagn, men det gick inte så bra med betsningen av golvet så det blir någon sorts räddningsoperation innan den kommer på bild... Kanske jag får äta några klasar vindruvor med kärnor som jag kan göra en last av socker betor med... Det dröjer nog lite innan den blir klar...
/Olof
-
- Inlägg: 648
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Från min projekthög...
Så skönt! Upplever de flesta druvor idag är dessutom av den kärnfria typen... För enkelhet så vänder jag mig mot Juweela...Du behöver inte föräta dig på druvor.
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Från min projekthög...
Snyggt jobbat Anders!
Lite mer om betlast på ett tyskt grannforum: https://forum.spurnull-magazin.de/sonst ... post136678
Slutsatsen verkar vara att druvkärnor från Ebay är både billigare och snyggare som betor i nollan... Fast det är en smaksak förstås.
https://www.ebay.de/i/262496782526?chn=ps
Lite mer om betlast på ett tyskt grannforum: https://forum.spurnull-magazin.de/sonst ... post136678
Slutsatsen verkar vara att druvkärnor från Ebay är både billigare och snyggare som betor i nollan... Fast det är en smaksak förstås.
https://www.ebay.de/i/262496782526?chn=ps
Re: Från min projekthög...
Tjusiga vagnar!
Lite avundsjuk på din beslutsamhet blir jag allt, är lite för mycket Alfons Åberg för egen del...
Vad gäller spårvidderna så är jag inne på samma spår (!) som du. Då har jag i alla fall valet att använda färdigt spår för ena spårvidden när det kommer så långt.
Mvh
zikkan
Lite avundsjuk på din beslutsamhet blir jag allt, är lite för mycket Alfons Åberg för egen del...
Vad gäller spårvidderna så är jag inne på samma spår (!) som du. Då har jag i alla fall valet att använda färdigt spår för ena spårvidden när det kommer så långt.
Mvh
zikkan
-
- Inlägg: 648
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Från min projekthög...
Behöver du inte vara, det har tagit mig ett par decennier att komma fram till denna punkt...Lite avundsjuk på din beslutsamhet blir jag allt, är lite för mycket Alfons Åberg för egen del...
Men det känns bra att "veta", behöver inte längre fundera på om jag ska bygga om ett driv eller inte, nu vet jag att jag måste...
/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik