Walde plåt

Köpes-bytes-säljes är till för privatpersoner med enstaka MJ-produkter: Felköp, plåtar som man aldrig hinner bygga färdigt och så vidare, men som kanske någon annan medlem är intresserad av.

Skriv i ditt inlägg vad du har eller är intresserad av, om du vill köpa, sälja eller byta och hur man kommer i kontakt med dig. Forumet har funktioner för att skicka e-post och PM för inloggade användare.

Radera ditt inlägg efter avslutad affär. Om något inlägg blir kvar väldigt länge kommer webbmaster skicka en förfrågan om annonsen fortfarande är aktuell.
Bosse3
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 nov 2017, 16:29

Walde plåt

Inlägg av Bosse3 »

Har en Erik Walde etsplåt i skala H0 som omfattar ett antal H0n3 vagnar. Det rör sig om två plåtar och en är ca 30x36 cm och en är 23x10+27x10 cm
Inköpt på 80-90 talet och ligger i sin förpackning helt orörd. Ser ut att kunna bli starten på 7 smalspårsvagnr.
Jag innser att jag aldrig kommer att bygga vagnarna! Är det något värde i etsplåtarna. Är det Tradera som gäller?
Bosse3
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Walde plåt

Inlägg av Patrik E »

Det finns väl bara två vagnar på plåten som är intressanta Cp och Fp vagnen. Resten går att bygga från idag existerande byggsatser. Vill du ha ut maximalt värde på plåtarna så rekommenderar jag Tradera. Tycker du det är för krångligt kan du ju maila mig direkt 891karlsson@hotmail.se

Patrik E
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Walde plåt

Inlägg av Ringe »

Var existerar dom övriga vagnarna som byggsatser?
Bosse3
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 nov 2017, 16:29

Re: Walde plåt

Inlägg av Bosse3 »

Är det någon som vet vilka vagnar som är med på Eriks första H0 plåt?
Jag kan skicka bilder över plåtarna om någon önskar se dessa.
Sänd i så fall ett meddelande till bo.japlin(snabel A)gmail.com
Bosse3
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Walde plåt

Inlägg av Per N »

Hej!

Någon borde kunna svara på vilka vagnar som fanns med på Eriks H0n3-plåt!

Jag skulle gärna svarat själv om det inte vore för att både plåtarna och dokumentationen till dem är nedpackade efter en flytt som det återstår alldeles för många kartonger att packa upp efter, så jag kommer inte åt dem för närvarande. Samma gäller med det gamla nummer av Smalspårigt där Jörgen Bergfors recenserade plåten efter att ha byggt alla vagnarna. Jag har letat i innehållsförteckningarna här på hemsidan men hittar ej artikeln. Den borde finnas någonstans i nummer 25 - 30....

Fritt ur minnet så innehöll plåten;
1 st C3-vagn, VÅHJ 10, 11, senare SJ Cp 284, 285
1 st F-vagn, Östgötaförebild? VB ??, senare SJ Fp XX
1 st treaxlig öppen vagn, SRJ Im ??
3 st NN-vagnar, senare SJ NNsp yyyy med olika axelavstånd.

MVH / Per N
Bosse3
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 nov 2017, 16:29

Re: Walde plåt

Inlägg av Bosse3 »

Per N skrev:Hej!

Fritt ur minnet så innehöll plåten;
1 st C3-vagn, VÅHJ 10, 11, senare SJ Cp 284, 285
1 st F-vagn, Östgötaförebild? VB ??, senare SJ Fp XX
1 st treaxlig öppen vagn, SRJ Im ??
3 st NN-vagnar, senare SJ NNsp yyyy med olika axelavstånd.

MVH / Per N
Tack Per
Ser ut att stämma riktigt bra.
Det finns en vagn till på plåten och det är en G-vagn som är mycket lik F-vagnen. Ser ut att vara liknande vagn i G-utförande.
SRJ Im stämmer bra. Det står så på detaljen.
När det gäller NN vagnarna så är det ASJL med 3,6 4,5 och 5,5 m axelavstånd.
På underredet till C3 vagnen står det VFS WKÅJ.

Bosse3
BJ
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Walde plåt

Inlägg av Ante S »

Jo, den sista vagnen är en ASJ G av samma typ som Rimbo Grande gav ut sedan.

Ante
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Walde plåt

Inlägg av Per N »

Hej igen!

C3 (skall vara C) -vagnarna byggdes mycket riktigt av Vabis (VFS ???) 1910 för WKÅJ, Wäxjö-Klavreström-Åseda Järnväg, öppnad till Åseda 1902. Så småningom utsträcktes ju banan till först Virserum (1916) och sedan Hultsfred (1922) och blev därmed VÅHJ, Växjö-Åseda-Hultsfreds Järnväg, signaturen jag (delvis) felaktigt refererade till. Hos SJ blev vagnarna Cp 284 och 285. Rimbo Grande har precis annonserat dessa vagnar som kommande modell.
På denna kända bilden från Växjö 31/7 1938 länkad från Samlingsportalen går vagnarna som nummer ett och nummer fyra efter loket VÅHJ 13;
Bild

Övriga vagnar på Waldes plåt som även finns hos Rimbo Grande är som Ante nämner ASJ´s G-finka. Även SRJ Im-vagnen och 5,5 meters NN-vagnen (eller variant av den), finns hos Rimbo Grande.

Däremot tror jag inte de kortare NN-vagnarna eller F-vagnen har givits ut av någon annan än Walde.

MVH / Per N
Bosse3
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 nov 2017, 16:29

Re: Walde plåt

Inlägg av Bosse3 »

Nu är plåten vikt åt en smalspårsbyggare.
BJ
Skriv svar