Era recept på Falurött? - fortsättning

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Era recept på Falurött? - fortsättning

Inlägg av Klas Blomberg »

Numera använder jag riktig rödockra blandad med vattenlöslig oljefärg i lämplig nyans - orange om det ska vara en ljusare rödfärg, röd om det ska vara en mörkare rödfärg, och engelskt rött om det ska vara en riktigt mörk färg.
Var jag lägger mig på skalan ljust-mörkt beror på vilken förebild jag avbildar
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Era recept på Falurött? - fortsättning

Inlägg av Bengt Andréasson »

Göran T skrev:Jag finner frågan endast nöjaktigt besvarad [...]
/Göran T
Inte illa det Göran! :)

Sedan november 2001 så måste rödfärg i varje fall vara slamfärg enligt dom 2001:26 i Marknadsdomstolen:

"2001:26 - Stora Kopparbergs Bergslags AB mot Alcro-Beckers AB
23 november 2001

Stora Kopparbergs Bergslags AB mot Alcro-Beckers AB. - Vid ett företags marknadsföring av målarfärg har använts dels produktnamn, dels formuleringar i vilka benämningen rödfärg ingår. Marknadsföringen, såsom den har utformats, har ansetts vilseledande och därmed otillbörlig enligt MFL. Vid marknadsföringen har vidare använts påståenden vilka befunnits ha en stark anknytning till det andra företagets kända färg och associera till denna, varigenom ett uppmärksamhetsvärde som det företaget skapat utnyttjats kommersiellt. Påståendena har bedömts utgöra renommésnyltning. Påståendena har även ansetts innebära en jämförelse mellan företagens produkter, utan att påståendenas riktighet visats, och marknadsföringen har ansetts vara ovederhäftig och otillbörlig enligt MFL. Användningen av ett fotografi i marknadsföringen har däremot inte ansetts som otillbörlig enligt MFL."


Nu är det väl dock så, att få av oss smalspårare har kommit så långt som till 2000-talet, så under rubriken falurött kan nog, hemska tanke, dyka upp även oljefärger och latexfärger av varierande kulör och glans, innan Marknadsdomstolen återställde ordningen.

/Bengt ;)
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Era recept på Falurött? - fortsättning

Inlägg av f.gaard »

Eller rödfärg från Bersbo kanske? Finns inte att få tag i numera.

/Fredrik
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Era recept på Falurött? - fortsättning

Inlägg av Miesenberger »

-Salt: Efter behag!
Som Melker sjöng i Saltkråkan när han stuvade abborrar.

När jag försöker måla hus byggda i trä i falurött så gör jag så här:
Allt trä får en behandling av en bläck/isopropanol blandning (2ml matt kalligrafibläck blandas i 30ml isopropanol) innan jag börjar bygga.
När huset är färdigt för målning så gör jag med en styv pensel en lite blöt "dry-brush" med Timberex Walnut Black på de ytor som ska bli faluröda.
Denna strykning behöver inte täcka alla ytor utan blir det svarta som kan blir på faluröda hus som inte målats på länge.
Sedan för att få det "röda" så använder jag L&B Déco Acrylic Hazelnut.
https://www.in-exfarg.se/hobbyfarger/lb ... 6-hazelnut
Även här använder jag en styv pensel och lite blöt "dry-brush" och gnider in färgen.
Här får man tänka på det som Göran skrev om väder och vind och vädersträck och anpassa målningen.
Så här:
OxnöGruvaLaveBaksida.jpg
OxnöGruvaLaveBaksida.jpg (188.36 KiB) Visad 4313 gånger
Och här den andra sidan:
OxnöGruvaLaveFramsida.jpg
OxnöGruvaLaveFramsida.jpg (294.7 KiB) Visad 4313 gånger
Sedan avslutar jag med en "wash" med bläck/isopropanol blandningen igen.

Så här kan det bli när vita knutarna är på plats också (inte samma bygge):
KvarngruvanSMJ.jpg
KvarngruvanSMJ.jpg (339.75 KiB) Visad 4313 gånger
Jag har även provat att använda Vallejo Cavalry Brown 70982 med gott resultat, lite rödare i mina ögon.

Lycka till där ute!
/P
Senast redigerad av Miesenberger den tor 09 nov 2017, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Era recept på Falurött? - fortsättning

Inlägg av f.gaard »

Photobucket funkar tyvärr väldigt dåligt nuförtiden, prova att ladda upp bilderna direkt i forumet.

Mvh Fredrik
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Era recept på Falurött? - fortsättning

Inlägg av Miesenberger »

Fixat med bilderna nu.
Tack för tipset Fredrik
/P
Skriv svar