Upp ur fotöljen.

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Lennart Rosquist
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 19:11

Upp ur fotöljen.

Inlägg av Lennart Rosquist »

Hej !

Har fått plats av hustrun för en hyllbana. Storlek 50x240 cm. Nu undrar jag
om någon har ett förslag till en spårplan. Mitt rullande material har spårvid 10.5 mm Jag har tänkt en liten hamn som ändpunkt.

Lennart Rosquist
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: Upp ur fotöljen.

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Hej Lennart

Såg att du funderade på HSJ som förebild eller var det bara en övrig fråga ?

Hamn i Hjo + stationen i Hjo med den lustiga vändskivan i änden av bangården + ett tågmagasin eller dyl borde du väl kunna klämma in eller vill du att allt rullande ska få plats på den "bebyggda" delen av anläggningen?

Jag ritade en liten skiss i Paint. Hoppas ingen hoppar genom taket och blir upprörd över felaktigheterna om det ska föreställa Hjo ...

Bild

Nyckel:
Gul fyrkant med röd kant = låg byggnad
Brun fyrkant med röd kant = stadsbebyggelsen i övrigt
Brun fyrkant med brunt innehåll = godsmagasin / dyl
Brun fyrkant med gul kant = Stationen i Hjo?


Till "vänster" återfinns en liten bit linje med "tågmagasinet" instoppat i bakgrunden. Kanske en skärm för att gömma det från vyn när man kör runt Hjo kan implementeras.

Radierna är dryga 200 mm dvs i tväraste laget. Men med två-axligt rullande och något kortare boggie-fordon bör kunna ta sig fram?

Eventuellt kan man byta plats på hamnen och stationen beroende på var man tycker att fokus skall ligga ? Kanske snyggare med stads relif i bakgrunden och vattnet i framkant?

VH Frisken
Lennart Rosquist
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 19:11

Re: Upp ur fotöljen.

Inlägg av Lennart Rosquist »

Hej Frisken !

Har en HSJ HC buss. Plus div byggda och obyggda G och N vagnar.
/ Lennart R
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: Upp ur fotöljen.

Inlägg av Hans Olov Frisk »

Jag uppdaterade mitt ursprungliga inlägg efter jag hittade din andra postom Z4p.

Kanske en "what if" HSJ Z4p ? Målad i samma färger som HC-bussen? HSJ blev mer eller mindre tvingade till statsövertagande som jag förstod det så en liten investering i stil med den GJ gjorde på slutet var ju inte otrolig ?

VH Frisken
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Upp ur fotöljen.

Inlägg av Klas Blomberg »

Vill man göra det ännu mer Hjo-likt så kan man dessutom klämma in ett lokstall i den vänstra delen där du har markerat ljusgröna träd.

----

Har ni förresten hört talas om Hansson som bodde i Hjo? Han kallades för Jo-hansson.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Upp ur fotöljen.

Inlägg av Jan Frelin »

Kurvradien för att komma runt på en bredd av ca 50 cm blir < 25 cm, vilket är alldeles för lite för smalspår med 891-fordon (oavsett om man använder H0n3 eller H0e). På det utrymme du har kan du bygga en scen av typen station+tågmagasin, i lite olika varianter. Jag rekommederar Iain Rice bok om anläggningsplanering på små utrymmen, "An Approach to Model Railway Layout Design" (Wild Swan).

Artikel om planering av anläggningar:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Plan ... rnv%C3%A4g
Skriv svar