Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Tagtarzan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 07 sep 2017, 09:24

Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Tagtarzan »

Hej!

Är det någon som vet om det finns någon leverantör som säljer lokhjul (drivhjul, löphjul) med T-profils ekrar för skala H0. Gärna RP25. Har letat på nätet men hittar inget. Jag kanske använder fel ord (T-spoke wheels)?

Skulle det inte finnas undrar jag om någon har bra tips på egentillverkning. Går det att 3D-printa nav, ekrar med en innerring och göra en prototyp och sedan skapa en siliconform för gjutning i resin (eller annat lämpligare material)? Blir dagens 3D-printning tillräckligt fin för smådetaljer? Tänkte i sådant fall svarva hjulringarna i stål eller mässing och limma i plastdelen. Är detta galenskaper?
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Björn D »

Hej!

Det är verkligen en udda hjultyp, visste inte ens att det funnits något lok i Sverige med denna typ av hjul. Även i England som brukar kunna ha en massa underliga konstruktioner, var de sällsynta. Har sett det på foto men aldrig i verkligheten. Alan Gibson har ett drivhjul i sitt sortiment med T-ekrar, ett 8-ekers med en diameter på 14,6 mm på sidan 7 i sin katalog.

Jag tror inte på idén att printa ut ett hjulcenter i plast, det blir för vekt. Det skulle möjligen gå att fräsa ut det i acetalplast (delrin) eller i mässing men jag tror att det skulle vara svårt att få hjulet koncentriskt utan att svarva hjulen monterade på axlarna eller borra axelhålet i svarven efter att hjulringen monterats på hjulcentrat. Men det finns ju de som CNC-fräser sina hjulcenter i mässing och snyggt blir det.
En icke speciellt genomtänkt variant skulle kunna vara att använda ett Romford/Markit drivhjul, tunna ekrarna från baksidan i svarven och limma dit ”den horisontella delen av T:et”. Men vanliga H0-hjul med RP25 profil är alldeles för breda och T-ekrar skulle kunna komma att framhäva denna avvikelse, det är lätt att det blir klumpigt.

Det finns andra sätt att specialbygga hjul men samtliga är mycket arbetskrävande och jag tvivlar på att det ger optisk valuta för den tid som man måste lägga ned.

/Björn D
Tagtarzan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 07 sep 2017, 09:24

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Tagtarzan »

Så här ser loket ut. Ett UGJ normalspårigt tanklok.
Bilagor
UGJ tanklok nr 6
UGJ tanklok nr 6
UGJ6_test.jpg (909.06 KiB) Visad 6249 gånger
Tagtarzan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 07 sep 2017, 09:24

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Tagtarzan »

Möjligen att ekersektionen är + formad? Drivhjulen är 3 fot och 6 tum i engelska mått. Borde bli 12,3 mm i H0. Löphjulen ska vara 3 fot. Vilket ger 10,5 i H0. Räknar jag ekrarna verkar de vara just 8 st på båda hjulen. Frågan är om det går att svarva ner Gibsonhjulen till 12,3 vilket är mycket?
Tagtarzan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 07 sep 2017, 09:24

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Tagtarzan »

Närbild på ekrarna
Närbild på ekrarna
Närbild_UGJ6.JPG (61.25 KiB) Visad 6242 gånger
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av HJP »

Hjulen påminner om de SAB-hjul (med "simhud") som satt på Da, Dm, Dm3 och några Du2.

Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Hauk »

Tagtarzan skrev:Möjligen att ekersektionen är + formad? Drivhjulen är 3 fot och 6 tum i engelska mått. Borde bli 12,3 mm i H0. Löphjulen ska vara 3 fot. Vilket ger 10,5 i H0. Räknar jag ekrarna verkar de vara just 8 st på båda hjulen. Frågan är om det går att svarva ner Gibsonhjulen till 12,3 vilket är mycket?
Å svarva ned fra 14,6 til 12,3 tror jeg blir alt for mye. Da er det nok ikke mye igjen av hjulbanen.

Jeg tror ikke ideen med å 3D-printe hjulstjerner og så presse på dreide hjulbaner i stål er så dum.
Har sett det gjort i 0-skala normalspor, og selv om ekene er tykkere i H0 tror jeg at relativt sett er belastningen i 0-skala større.

Ekene kan også gjøres grovere i tversnitt uten at det går utover det visuelle sett rakt fra siden.

Men man trenger en svarv, et RP-25 profilstål og kunnskaper i feks. Fusion360 for å modellere hjulstjernen.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tagtarzan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 07 sep 2017, 09:24

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Tagtarzan »

Tack för svar!

Är lite lat så jag frågar fast detta antagligen finns i flera trådar. Vilka firmor kan man köpa 3D-printning från? Vilket filformat vill de att man levererar i?
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Hauk »

Tagtarzan skrev:Tack för svar!

Är lite lat så jag frågar fast detta antagligen finns i flera trådar. Vilka firmor kan man köpa 3D-printning från? Vilket filformat vill de att man levererar i?
De fleste 3D-printingfirmaene tar flere format, men det vanligste er fortsatt .stl formatet.

Den største 3D-print leverandøren er shapeways.com . De printer i en rekke forskjellige materialer, inkludert messing og vaks.
En annen leverandør er imaterialise.com.

Last ned Fusion360 og sett i gang!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
AndersR
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 jan 2015, 08:29
Ort: Stockholm

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av AndersR »

Har du Facebook finns det en grupp för 3D printning o MJ-hobby där.

https://www.facebook.com/groups/3DModelTrains/

AndersR
Skriv svar