Prisbild på laserskuret jämfört med mässing

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Prisbild på laserskuret jämfört med mässing

Inlägg av Olof »

Hittade denna vagnsbyggsats i 0m: http://www.spurnull-magazin.de/neuheite ... n-dampfer/
Det är en trevlig vagn men främst reagerar jag på priset, €28 för en godsvagn. Billigt jämfört med mässing tycker jag. Är det generellt så att laserskuren kartong är mycket billigare än etsad mässing? I så fall skulle man vilja se fler byggsatser i kartong. Resultatet verkar ju likvärdigt.
Bild

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: Prisbild på laserskuret jämfört med mässing

Inlägg av Johan.L »

Inget svar, men riskerar du inte att väggarna slår sig om det är fuktigt? Gissar att man får lägga i lite vikter för att få bra gång i spåret också.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Prisbild på laserskuret jämfört med mässing

Inlägg av Olof »

Johan.L skrev:Inget svar, men riskerar du inte att väggarna slår sig om det är fuktigt?
Detta är en ganska vanlig fördom om papp som byggnadsmaterial. Det väldigt korta och raka svaret är nej, man riskerar inte att det slår sig om konstruktionen inte är helt åt skogen.
Jag har 20 år gamla hus byggda i papp som inte har slagit sig.
Viktigt är att staga stora plana ytor innifrån och att grundmåla med en lösningsbasserad färg innan man blaskar på med vattenlösliga färger.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar