Modulgavlar laserskurna H0n3

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
andreasväxjö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 maj 2017, 16:00

Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av andreasväxjö »

Byggt lite Fremo H0 moduler innan men nu har jag börjat lite smått med h0n3 med

har tagit fram gavlar från denna standarden http://www.smalsparigt.org/wp-content/u ... m_0-92.pdf

Bild

Gavel är gjord som en Högprofil, om någon vill ha lågprofil får man helt enkelt såga av den

jag kan sälja dessa för självkostnads pris 82,50 plus 10 kr som frakten blev räknat per st från leverantören så 92,50:-
har en uppsättning hemma nu och mer ska beställas
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av Peter Estelius »

En fundering i sammanhanget, hur ser profilen på gaveln ut on det är en stadsmodul man funderar på? Då pratar vi kombination av vanlig banvall och gatuspår/industrimarkspår. Kan man anta att man på gata/industri enbart behöver ha ordning på rälshöjden och skippa banvallen?
andreasväxjö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 maj 2017, 16:00

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av andreasväxjö »

Peter Estelius skrev:En fundering i sammanhanget, hur ser profilen på gaveln ut on det är en stadsmodul man funderar på? Då pratar vi kombination av vanlig banvall och gatuspår/industrimarkspår. Kan man anta att man på gata/industri enbart behöver ha ordning på rälshöjden och skippa banvallen?
Då kan man använda en helt rak. Bara hållbilden stämmer kontra spårhöjden.

Eller om man har flera moduler sammankopplade så kan man montera dessa gavlar bara i kanten på dom yttersta och sen ha interna med bara 2 håll i mitten
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av Peter Estelius »

Ah, bra! Då antog jag rätt, tack.
En kort fråga till; I modulsammanhang tänker man sig att koppla moduler i en rad efter varandra vilket kräver en reglementerad gavel i vardera ändan. Om man istället ser modulen som en typisk industri och alltså avslutning på en linje så bör man väl bara behöva en reglementerad gavel i anslutningen till övriga moduler oavsett om anslutningen är på en lång- eller kortsida?
andreasväxjö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 maj 2017, 16:00

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av andreasväxjö »

Peter Estelius skrev:Ah, bra! Då antog jag rätt, tack.
En kort fråga till; I modulsammanhang tänker man sig att koppla moduler i en rad efter varandra vilket kräver en reglementerad gavel i vardera ändan. Om man istället ser modulen som en typisk industri och alltså avslutning på en linje så bör man väl bara behöva en reglementerad gavel i anslutningen till övriga moduler oavsett om anslutningen är på en lång- eller kortsida?
Ja precis det behöver man bara då. Blir ju lite av en ändmodul då.

Vi ska försöka få till en liten h0n3 bana på dreamtrack nästa år.

Själv ska jag få ihop 3 moduler tänkte jag.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av Peter Estelius »

OK, bra, då har jag tänkt rätt.
Lovar dock inget men det finns alltid funderingar för framtida övningar ;)
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Peter Estelius skrev:Ah, bra! Då antog jag rätt, tack.
En kort fråga till; I modulsammanhang tänker man sig att koppla moduler i en rad efter varandra vilket kräver en reglementerad gavel i vardera ändan. Om man istället ser modulen som en typisk industri och alltså avslutning på en linje så bör man väl bara behöva en reglementerad gavel i anslutningen till övriga moduler oavsett om anslutningen är på en lång- eller kortsida?
En sak att vara medveten om när man bygger en modul med enbart en gavel är att det förutsätter att banan har förgreningar eller att modulen kan placeras i änden av banan.

Har man ett eller två tågmagasin (fiddleyards) så vill man placera dem i ändarna av banan och för en H0n3-bana är det mycket möjligt att någon bygger en station där smalspåret slutar i en säck och normalspåret är genomgående. T ex Byvalla på Byvalla - Långshyttans järnväg. Därför rekommenderas att moduler har minst ett genomgående spår om det är möjligt och passar förebilden man bygger efter.

Med vänlig hälsning
Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Daniel,

Men om "förebilden" verkligen bara är slutet av en spårförbindelse med ett enkelt spår dit så lär det bli knöligt att lägga in genomgångsspår. För du menar väl inte att man tvingas bygga det så att det finns genomgångsspår bara för att man ska kunna placera en sådan modul var som helst????

/Peter
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hej Peter,

Nej, absolut inte. Om din förebild är en industri där spåret slutar så bör du göra likadant i modell.

Med vänlig hälsning
Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Modulgavlar laserskurna H0n3

Inlägg av Peter Estelius »

OK, bra, tack, då vet jag och kan klura vidare.

/Peter
Skriv svar