Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av henrix72se »

Googlade på nedan text

osbanen (nesttun-os) mallets

De flesta från denna sidan http://marcus.uib.no/instance/collectio ... 05e25a357e, där finns flera.

Henrik

Tex kommer denna upp
Bild

Och denna
Bild
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack för tipset!

Med vänlig hälsning
Daniel
Jacob
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 okt 2015, 10:42

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av Jacob »

Hei, jeg har prøvd i lengre tid å få tak i konstuksjonstegninger (ritningar) av disse lokene. Er det noen som vet hvor jeg kan få (kjøpe) kopi av disse blir jeg glad.

Norsk jernbanemuseum på Hamar har bevart to av personvognene fra NOB samt en vogn som er sammesatt av to bevarte vognkasser er utstilt på Stend stasjon sør av Bergen. Tegninger for den ene vognen på Hamar kan skaffes, den var produsert av Skabo ved Oslo.

Med vennlig hilsen Knut S Jacobsen
Jörgen W
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 okt 2013, 08:52

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av Jörgen W »

I boken "Nesttun -Osbanen 1894-1935", utgiven 1974 av Norsk Jernbaneklubb och Frank Stenvalls förlag (ISBN 91-7266-017-1), så finns en mycket detaljerad sidovy av loket "OS" i skala 1/56 eller så. Ritningen är utförd av en Leif Riim, Bergen. Troligen går det att komma vidare genom att kontakta Norsk Jernbaneklubb. Loken var f.ö. Decauville typ 8. Men du kanske redan har den boken?
Vänligen

Jörgen Wetterskog
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av Björn D »

Hej!

Det finns ganska gott om ritningar på Decauvillé Typ 8. En del hittar man om man Googlar på Decauville Type 8. Sedan verkar det att finnas en ”reklamritning” som förekommer i olika varianter både med metrisk och tummåttsättning. Den förekommer i olika böcker:
Yngve Holmgrens ”Decauville ånglok i Sverige” (en förteckning över svenska 600 mm lok)
Lennart Welanders ”HRRJ Décauvillebanan Helsingborg – Råå – Ramlösa Järnväg”(tre vyer i skala 1:50)
Martin W Sandbergs ”Decauvville Paris 1889 – Helsingborg 1890 – 1908 (fransk ritning, två vyer, ingen skala.
http://www.jgj.se/Ritningar.htm har Anders Östlund ritat en sidovy på JGJ-maskinerna.
De Decauville Typ 8 maskiner som funnit i Sverige, sju stycken (om jag inte missminner mig), kommer från tre tillverkare.
Decauville (3 st): HRRJ 1 o 2. KLJ 1 (som hade kortare tankar och tender)
Bolinders (3 st): JGJ:s 1 – 3 (till vilka det fanns två tendrar med tågvärmepanna)
Munktells (1 st): KLJ 2 (finns bevarad på ÖSlJ)
Det sägs att de Decauville tillverkade maskinerna var allmänt känsliga, det är ju ganska komplicerade maskiner. De Bolinderstillverkade ska dessutom varit av dålig kvalitet, medans Munktellsmaskinen delvis ska vara lite biffigare än originalen. Hur mycket sanning det ligger i detta har jag ingen aning om. Men de flesta Decauville Typ 8 maskinerna blev ju inte speciellt långlivade, med undantaget av KLJ 2. Det kan vara så att den är den enda bevarade och körbara (nåja) Decauville Type 8 maskinen i världen?
Tobias Ljung tog fram en serie lokmodeller i 0n2 för några år sedan och en medlem på ÖSlJ har byggt en modell för 7½” spårvidd.
Jag skulle kunna skanna de två ritningar som finns i böckerna och skicka om jag får en mailadress.

Mvh
Björn D
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av lenelg »

Jag skrev om boken "Nesttun -Osbanen 1894-1935" i ett av de allra första numren av Smalspårigt på 70-talet. Ändstationen Osören var som gjord att byggas i modell: En mycket kompakt spårplan med anslutning till båttrafik på fjorden.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Jacob
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 okt 2015, 10:42

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av Jacob »

Hei, takk for svar, boken om Nesstun-Osbanen 1894-1935 har jeg. Det jeg ikke har er detaljer ved styringen samt fyrboksen på "kjøkkenet", men det kan jeg nå finne på nett. Jeg har begynt på et prosjekt i skala 1:45, først med en personvogn i laserkuttet finer. Osøren er en liten jernbanehistorisk perle med bevart stasjon og vognremisse.

Med vennlig hilsen Knut
IMG_8806.JPG
IMG_8806.JPG (550.24 KiB) Visad 10148 gånger
Bilagor
Osøren juli 2015
Osøren juli 2015
DSC02858.JPG (418.21 KiB) Visad 10148 gånger
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av Hauk »

Nesttun-Os banen må være et av de fineste forbildene for en modelljernbane!

Denne holdeplassen er vist i en annen tråd her på forumet, men den tåler en reprise. Kunne blitt et fint diorama, dette.

Bild

Legg spesielt merke til vanntårnet i bakgrunnen!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av lenelg »

Vattentornet kunde ha stått på en amerikansk loggingbana ;^)
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Norska Mallets på 750mm spv (samma loktyp som Lessebo)

Inlägg av henrix72se »

Jag har gjort 3D ritningar för Kosta Lessebo loket och väntar just nu på första test-print'en. En version med tender, en utan (lite freelance)

Skala 1/45. Motor chassis är inte helt klart ännu.

Här några bilder

Bild

Bild

Bild
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar