Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Gäst

Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Gäst »

Såg när jag var på Öppet us i Kristianstad i lördags en väldigt vacker anläggning där det var reklam för Smalspårsfrämjandet. Tyvärr hade jag inte tid att stanna kvar och fråga då ansvarig för anläggningen var mitt uppe i ett samtal och två otåliga barn drog i mig, så jag ställer frågan här.

Var har använts till ballast på den anläggningen?
Gäst

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Gäst »

Denna modul missade jag helt, jag var där i lördags men var hade dom den? Var det i ingången till museet eller? Någon som har bilder??
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Anders Johansson »

Det är vanlig sand som risslats.
Den är limmad med vitlim.
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Håkan Grundstedt »

"Risslats"...?

H
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Anders Johansson »

Rissla betyder att man "sorterar" grus och sand i olika storlekar.
Det går ofta till så att man skakar det genom ett nät för att få olika fraktioner.
Gäst

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Gäst »

Tack för hjälpen Anders, vet du om sanden var i dess naturliga färg eller om den målats till sin kulör. Vad har den målats med för färg isåfall?

Till GÄST17: Modulanläggningen stog i rummet bakom utställningshallen, alltså mellan denna och gatuentrén till museét. Du missade verkligen en väldigt välbyggd och vacker smalspårig anläggning.

//A.H
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Patrik E »

Finns det någon som kan lägga in någon bild på modulen här?
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Tackar så mycket för för den positiva responsen på vår anläggning.
Sanden till ballasten kommer från en sandlåda, ni vet en sådan som små barn leker i, lite fräckt att stjäla från små barn, men till mitt försvar kan sägas att den hade den rätta gula nyans som ballast grus har.
Vägarna på anläggningen har en mer grå färgton, sandstrandssand (är detta ett ord som finns eller?).
Först så limmas alla slipers på plats med vattentåligt lim (Cascol röd kork), dessa målas sedan med Herdins vattenlösliga betser, en blandning av silvergrått och mellanbrun ek. När sedan betsen torkat ballasteras allt, alltså ballast innan rälsen spikas på plats.
Allt limmas med en limblandning av vattenlösligt Cascol (svart kork) vatten och lite T-Röd. Slipersfärgen löses upp lite grann och bleknar, vilket ger en färg som känns att slipersen har legat där väldigt länge. När allt sedan har torkat så spikas rälsen på plats, på Ysnefors banan använder vi code 70 räler.
Hade gärna lagt in några bilder här men jag har faktiskt inte en aning hur man gör, kanske någon kan hjälpa mig här. Hittade ingen manual på hur man ska göra här i forumet.

Torbjörn Holmberg
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Olof »

Torbjörn Holmberg skrev: Hade gärna lagt in några bilder här men jag har faktiskt inte en aning hur man gör, kanske någon kan hjälpa mig här. Hittade ingen manual på hur man ska göra här i forumet.
Torbjörn Holmberg

Du lägger upp bilden på någon server där Du har rätt att lägga upp bilder. Sedan använder Du

Kod: Markera allt

[img]X[/img]
och lägger in en länk till bilden vid X. Du kan altså inte ha bilder på denna server utan gör länkar till dem. Du får fram taggarna med knapparna upptil i redigeringsfönstret.

Tobbe
Om Du inte har konto på någon server där Du kan lägga upp bilder så skicka dem med epost till mig. Adressen är på väg som vi diskuterade i Hyby idag.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Gäst

Re: Smalspårsfrämjandets anläggning i Kristianstad i helgen?

Inlägg av Gäst »

Den sjätte bilden i på denna sida är på den anläggningen.
http://www.svensktmjforum.se/forum/foru ... p?TID=2669
mvh/anders
Skriv svar