Gshp i skala noll

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av henrix72se »

Mycket najs !!

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Tobias Ljung »

Haller med, det blir alltid trevligt och sevart nar Tobbe visar sina byggen!
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Nitmaskinen från G.W.Models, bild tidigare, funkar utmärkt att göra nitar från en plan plåt eller från plåtar med företsade nitmarkeringar. Man byter helt enkelt verktyg i maskinen.
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ett steg längre i byggandet, vi närmar oss slutfasen av bygget, gjutdetaljer från Rimbo Grande på plats, egentillverkade dörrstopp och de obligatoriska regnskydd för dörren på plats. Vagnen hade skivhjul till min stora förskräckelse, sådana köper man inte så lätt i denna skala. Vad göra? Som tur var så fick jag lite goda tips från en MJ kamrat hur man svarvar egna hjul så det var bara att ta att sätta igång att göra egna hjul. Efter många försök så blev det fyra hjul som höll måttet. Med dessa på plats så tycker jag nog att jag är rätt så nära originalet.
Bilagor
Gshp 2 kopiera.jpg
Gshp 2 kopiera.jpg (170.75 KiB) Visad 6301 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Olof »

Snyggt Tobbe!

Får man fråga hur du gjorde dörrstoppen? Jag undrar eftersom jag har ett par G-vagns-plåtar på väg åt mitt håll.

Tack på förhand

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Hauk »

Heavy metal!
Den vognen ser jo bare helt rå ut.
Vakkert!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Micke Brane »

Tobbe, ligger underredet på separat plåt eller samma från Stig Bergström?
Blev lite nyfiken då just 1:45 och trefot stämmer riktigt bra med tvåfot i 1:35.
Är spårvidden 16,5?

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Mallet »

Snygg vagn och mkt snygga hjul. Svärtad mässing eller... Har du gjort en isolerande hjultallrik eller en central bussning?

Mvh LH

Roco hälsar.
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Tackar så mycket för den positiva responsen. Ska försöka svara på era frågor.
- Dörrstoppen är gjorda av en M1,4 eller 1,6 skruv som är avsågad lämplig längd (gängorna ska föreställa fjäder) som sättes upp i svarven och ett 0,5 mm hål borras och en lika tjock mässingstång sättes i, förebilden styr utformningen av längd på stoppet.
- Vagn och underrede går bra att dela, konstruktören har nog tänkt sig 19,8 mm spårvidd men inga problem att att spåra om till smalare spårvidd om man så vill.
- Ja svärtade mässingshjul, provade att svarva i automatstål men min lille svarv fixade inte det, kan också vara slöa stål. Använder mig av dessa för isolering.
https://www.fohrmann.com/de/isolierbuch ... aeder.html
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Gshp i skala noll

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Vagnen är nu blästrad och snart ska jag och den lilla tyrannen färgsprutan ha en dust. Ser att fotstegen till dörrarna inte är ditsatta, hav lugn de kom på plats innan målning. Vagnen kommer att få komplett bromsutrustning som sättes på plats efteråt, den byggs på en separat plåt som sedan skruvas fast under vagnen. Här kom gamla etsdelar från en Walde plåt väl till pass.

Tobbe H
Bilagor
G vagn blästrad kopiera.jpg
G vagn blästrad kopiera.jpg (128.68 KiB) Visad 6074 gånger
Skriv svar